بازار سهام

بورس بر سر دوراهی

1

نماگرهای اصلی بازار سهام روز سه‌‌‌شنبه را با نوسان سپری کردند. از عوامل اصلی تغییرات محدود روز گذشته افت هیجانات شدید معامله‌‌‌گران پس از انتشار برخی شایعات مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم و فشار سیاستگذار ارزی برای کاهش نرخ دلار بود. به این ترتیب شاخص کل توانست با 07/ 0درصد رشد در سطح یک‌میلیون و 515‌هزار واحد بایستد. شاخص هموزن نیز معکوس با روند نماگر اصلی بازار حرکت کرد و 22/ 0‌درصد افت را شاهد بود. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) در سطوح پایینی قرار دارد و رقم 2487‌میلیارد تومان در روز گذشته ثبت شد. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به احتیاط ایجاد شده در بین سهامداران انتظار می‌رود که روند بورس برای بازه زمانی کوتاه‌مدت به همین صورت باقی بماند و تغییرات محدودی را در بازار شاهد باشیم.

بازار سکه

نشست هیجانات کاهشی سکه

2

بازار طلا و سکه پس از انتشار شایعه‌‌‌ای مبنی بر اعمال فشارهایی برای کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و افت نسبی قیمت‌‌‌ سکه امامی، روز سه‌‌‌شنبه با کمرنگ شدن هیجانات کاهشی بازار مجددا بر مدار صعود قرار گرفت. اما این رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی طولی نکشید که به دلیل جابه‌جایی بسیاری از معامله‌‌‌گران از بازار طلا به بازار ارز با کاهش معاملات روبه‌رو شد و افت قیمت را تجربه کرد. بر این اساس سکه یاد شده روز گذشته در مرز 15‌میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در حال حاضر رشد قیمت سکه سبب شده تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه امامی همچنان در سطوح بالایی قرار بگیرد. به طوری که حباب آن نزدیک به یک‌میلیون و 300‌هزار تومان ثبت شد. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به متناقض شدن انتظارات بازار نسبت به رشد یا افت قیمت‌ها این احتمال وجود دارد که سکه نوسانات محدودی را طی روزهای باقی‌مانده تجربه کند.

بازار طلای جهانی

موانع رشد قیمت طلا

3

طلای جهانی پس از افت ناگهانی در روز دوشنبه، در پی بیشتر شدن انتظارات سرمایه‌گذاران برای افزایش هرچه بیشتر نرخ بهره در ایالات‌متحده و اروپا روز سه‌‌‌شنبه رشد محدودی را تجربه کرد. به طوری که روز گذشته (تا ساعت 20) این فلز گرانبها در نزدیکی 1852 دلار مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این گزارش‌های شغلی هفته گذشته ایالات متحده انتظارات را برای ادامه اعمال سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو افزایش داد. به این ترتیب سرمایه‌گذاران در حال حاضر چشم‌انتظار شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) در روز جمعه برای دریافت سرنخ‌هایی در مورد مسیر افزایش نرخ بهره هستند. بر این اساس برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند در حالی که تورم بالا اعتماد مصرف‌کنندگان را تضعیف کرده است انتظار می‌رود به کشورهای جهانی در حرکت برای کاهش تورم بپیوندد وبرای اولین بار در 12 سال گذشته نرخ بهره را پشت سر هم افزایش دهد.

بازار اوراق مسکن

 پیچ و خم بازار مسکن

4

در معاملات اوراق تسهیلات بانک مسکن روز سه‌‌‌شنبه تعداد سرخ‌‌‌پوشان این اوراق بیشتر از تسه‌‌‌های مثبت بود. در این میان تسه 9912 روز گذشته صعودی ظاهر شد. به طوری که با رشد 38/ 1درصد معادل یک‌هزار و 881 تومان افزایش کار خود را در قیمت پایانی 137‌هزار و 938 تومان خاتمه داد. گفته می‌شود که برخی از عرضه‌‌‌کننده‌‌‌های مسکن در حال حاضر از فروش واحدهای مسکونی خود منصرف شده‌‌‌‌‌‌اند و در انتظار تعیین تکلیف شدن شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی هستند. فعالان بازار معاملات مسکن، گرانی‌‌‌‌‌‌ها و تورم اخیر و افزایش قیمت تعداد قابل‌توجهی از کالاها و خدمات را دلیل این موضوع عنوان می‌کنند. در عین حال معتقدند بازار کشش کافی برای رشد شدید قیمت مسکن را ندارد و آن دسته از فروشنده‌‌‌هایی که به امید جهش دوباره قیمت فعلا از فروش منصرف شده‌‌‌‌‌‌اند در نهایت نمی‌توانند در کوتاه‌‌‌مدت واحد خود را گران‌‌‌‌‌‌تر از شرایط فعلی به خریداران عرضه کنند.

بازار نفت

انتظارات صعودی بازار نفت

5

شاخص‌‌‌های نفت در روز سه‌‌‌شنبه تغییرات محدودی را شاهد بودند. زیرا بازار احساسات ریسک را با نگرانی‌های عرضه و چشم‌‌‌انداز افزایش تقاضا در حالی که چین محدودیت‌های کرونایی را کاهش می‌دهد، متعادل کرد. به طوری که نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) به قیمت 119 دلار و 10 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز به قیمت 118 دلار و 20 سنت در هر بشکه معامله شد. برخی از تحلیلگران بازار نفت انتظار دارند که این کاهش قیمت کوتاه‌مدت باشد. زیرا پکن و مرکز تجاری شانگهای در روزهای اخیر پس از دو ماه قرنطینه به حالت عادی بازگشته‌‌‌اند و همین امر می‌تواند تقاضای سوخت را افزایش دهد. علاوه بر این انتظارات صعودی بیشتر تردیدهای سرمایه‌گذاران را مبنی بر اینکه تصمیم سیاست تولید هفته گذشته توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و اوپک‌پلاس، باعث کاهش محدودیت عرضه خواهد شد، به دنبال داشت.