بازار سهام

احتیاط سهامداران در محدوده حساس

معاملات بورس تهران که در آغاز دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه در سطوح منفی تابلو استارت خورد، در ادامه با عقب‌‌‌نشینی فروشندگان، به آرامی تغییر جهت داد و در نهایت با ثبت رشد ۱۸/ ۰‌درصدی تا محدوده یک‌میلیون و ۴۷۱‌هزار واحد پیشروی کرد. نماگر هم‌‌‌وزن نیز که از ابتدای دادوستدها مثبت بود در پایان معاملات روزانه، افزایش ارتفاع ۶۹/ ۰‌درصدی را نشان داد و حقیقی‌‌‌ها نیز هرچند کم‌‌‌مقدار اما در سمت خرید سهام به فعالیت پرداختند. وضعیت معاملاتی نشان می‌دهد معامله‌‌‌گران در حال ارزیابی شرایط برای تصمیم‌گیری درست هستند. با این حال به نظر می‌رسد هراس از مرز روانی ۵/ ۱‌میلیون واحد به دلیل ناکامی بازار در عبور پایدار از این محدوده در ۱۹ ماه گذشته سبب شده تا هر بار که فاصله شاخص کل با این سطح کاهش پیدا می‌کند، شاهد افزایش تعداد فروشندگان برای شناسایی سود باشیم.

1

 

بازار سکه

سکه بر قله دو ماهه

در حالی که بهای جهانی طلا روز سه‌‌‌شنبه در مسیر کم‌نوسان اما منفی در حال حرکت بود اما افزایش نرخ دلار در بازار طلا و سکه نیز اثرات افزایشی به جا گذاشته است. روز سه‌‌‌شنبه هر قطعه سکه امامی با افزایش 275‌هزار تومانی معادل 2/ 2‌درصد به قیمت 12‌میلیون و 795‌هزار تومان دادوستد شد. سکه طلا از 16 بهمن‌‌‌ماه سال گذشته چنین سطح قیمتی را تجربه نکرده بود. به این ترتیب بازدهی سکه از ابتدای سال جدید به 36/ 4‌درصد رسید. این فلز ارزشمند داخلی مدت‌‌‌ها بود که در محدوده 12‌میلیون و 500‌هزار تومان در حال نوسان بود و شکسته شدن این مرز روانی در روزهای اخیر، این جسارت را به معامله‌‌‌گران داد تا سرمایه‌‌‌های خود را مجددا وارد بازار طلا و سکه کنند. موضوعی که سبب شد دیروز رکورد 2 ماهه در این بازار جابه‌‌‌جا شود.

3

 

بازار طلای جهانی

نزول کم‌‌‌مقدار طلای جهانی

احتمال افزایش تحریم علیه مسکو روز گذشته مانع از افزایش ارزش طلا در بازارهای جهانی شد. در روز دوشنبه شواهدی مبنی بر کشتار غیرنظامیان در شمال اوکراین منتشر شد که این خبر احتمال وضع دور جدید تحریم علیه روسیه را مطرح کرد. دور جدید تحریم‌های احتمالی شامل محدودیت در واردات‌ میلیاردها دلار انرژی از سوی روسیه به اروپا می‌شود که عملیاتی شدن آن می‌تواند تضعیف یورو و در ادامه تقویت شاخص دلار آمریکا را درپی داشته باشد که سیگنالی منفی برای طلای جهانی است. تا عصر روز سه‌‌‌شنبه هر اونس طلا مقدار ناچیزی از ارزش خود را از دست داد و با نرخ 1928 دلار و 51 سنت معامله شد. افزایش بازده سهام و اوراق قرضه در ایالات متحده و رشد نرخ نفت در حالی که شاخص دلار آمریکا همچنان در مرز 99 واحد نوسان دارد از تضعیف قیمتی طلا در این روز حمایت کرد.

4

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد تسه به کانال 80‌ هزار تومان

میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن روز سه‌‌‌شنبه از مرز 90‌هزار تومان نیز عقب‌‌‌نشینی کرد و با ثبت افت روزانه حدود 5‌درصدی به 88‌هزار و 869 تومان رسید. تسه‌‌‌ها در این روز یکپارچه سرخ‌‌‌پوش بودند و «تسه9912» به عنوان شاخص مورد بررسی به قیمت 91‌هزار و 271 تومان دادوستد شد و آنگونه که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال جدید تاکنون بیش از 16‌درصد کاهش نرخ را تجربه کرده است. این در حالی است که انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در روز گذشته نشان داد در اسفند‌‌‌ماه متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران معادل 35‌میلیون و 120‌هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل از آن و ماه مشابه سال 99 به‌ترتیب 2/ 6و 16‌درصد افزایش یافته است.

5

 

بازار نفت

تقویت نفت با احتمال افزایش تحریم روسیه

بهای نفت سه‌‌‌شنبه به رشد خود ادامه داد چراکه آمریکا و اروپا احتمال گسترش تحریم‌ها علیه روسیه به بخش‌‌‌های نفت و زغال‌سنگ را بررسی کردند؛ اگرچه برخی کشورها از جمله آلمان با این برنامه مخالف هستند. عصر روز گذشته نفت شاخص برنت با 04/ 1 دلار افزایش معادل 97/ 0‌درصد، 108.57 دلار در هر بشکه معامله شد. همزمان، وست‌تگزاس اینترمدییت هم با 08/ 1 دلار رشد معادل 05/ 1‌درصد، به 104.36 دلار بر بشکه رسید. فرانسه آمادگی خود را برای تسری تحریم‌ها به بخش نفت اعلام کرده و انتظار می‌رود واشنگتن در هفته جاری اقداماتی در این زمینه انجام دهد. به گفته کارشناسان، امکان محدودیت‌های بیشتر علیه روسیه در حال خنثی‌‌‌سازی تاثیر آزادسازی گسترده نفت از ذخایر استراتژیک است و یک حرکت عمده برای دور شدن از نفت روسیه توسط خریداران اروپایی موجب افزایش قابل‌‌‌ملاحظه‌‌‌ قیمت‌ها خواهد شد.

6