بازار سهام

ارزش معاملات سهام در اوج ۳ ماهه

هفتمین رشد متوالی بورس نیز ثبت شد و نماگر اصلی این بازار با رشد ۶/ ۱درصدی به محدوده یک میلیون و ۳۶۶هزار واحد رسید. جدال سنگین عرضه و تقاضا در معاملات اولین روز آذرماه سبب شد تا ارزش معاملات خرد سهام به بیشترین سطح از ۱۰ شهریورماه برسد. به این ترتیب روز گذشته شاهد دست به دست شدن سهامی به ارزش ۱۷ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان تنها در بورس تهران بودیم. ضمن آنکه دیروز معامله‌گران حقیقی خالص خریدی بالغ بر ۱۳۳ میلیارد تومان رقم زدند که نشان می‌دهد این گروه از بازیگران سهام در هر دو زمین خرید و فروش فعال بودند. یکی از نکات قابل توجه معاملات روز شنبه، کاهش صفوف خرید و فروش در کلیت بازار بود. موضوعی که می‌تواند در صورت تداوم نوید خروج بازار از فاز هیجانی را داده و منطقی شدن معاملات را به دنبال داشته باشد.

 

 

 

بازار سکه

تب تند سکه

در بازار سکه بر خلاف بازار ارز آهنگ رشد قیمت‌ها اندکی تندتر بود. از این رو در روز رشد 06/ 0 درصدی قیمت دلار، سکه 2 درصد رشد قیمت داشت. این مساله اگرچه در نگاه اول ممکن است به منزله سیگنالی افزایشی در بازار مسکوکات گرانبها تلقی شود، اما توجه به این نکته که سکه فی نفسه نوسان‌های پررنگ تری دارد می‌تواند ما را در تحلیل شرایط موجود کمک کند. همان‌طور که در گزارش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد در یک ماه اخیر که دلار آمریکا حدود 8 درصد در مقابل ریال تضعیف شد، سکه افت قیمتی 9/ 16 درصدی را شاهد بود. بنا بر این افزایش قیمت آن به 11 میلیون و 950 هزار تومان نیز امری غیر معمول نبوده و ممکن است در روزهای آینده اگر افزایش معناداری در قیمت جهانی طلا را شاهد نباشیم، به راحتی در جهت معکوس خنثی شود.

 

 

 

بازار طلای جهانی

دومین افت هفتگی طلا

در بازارهای جهانی، طلا معاملات هفتگی خود را با افت 4/ 1 درصدی به پایان رساند و هر اونس این فلز گرانبها در سطح 1870 دلار قرار گرفت. از دو هفته پیش یعنی درست زمانی که خبرهای امیدوارکننده‌ای درخصوص ساخت واکسن کرونا به بازار مخابره شد، طلا در مسیر نزولی قرار گرفت. به این ترتیب در حالی که این فلز گرانبها در زمان انتخابات آمریکا و با خوش‌بینی به ریاست‌جمهوری بایدن نزدیک به ۴ درصد رشد قیمت را ثبت کرده بود، طی دو هفته اخیر، نزدیک به ۳/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است؛ چرا که بهبود چشم‌انداز اقتصادی جهانی با کاهش ریسک کووید-19، سبب کاهش جذابیت پناهگاه‌های امن سرمایه همانند طلا شده است. در این میان افزایش آمار مبتلایان در سراسر دنیا سبب سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

عقب‌نشینی تقاضا در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن دی 97 (تسه9710) معاملات اولین روز آذرماه را با افت 4/ 3 درصدی به پایان رساند و مجددا به کانال 70 هزار تومانی وارد شد. تغییر جهت انتظارات تورمی و عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار مسکن مهم‌ترین دلیل کاهش اقبال به اوراق تسهیلات مسکن عنوان می‌شود. کاهش قیمت‌ها در بازارهای سرمایه‌پذیری همچون دلار و سکه در عقب‌نشینی خریداران مسکن بی‌تاثیر نبوده است. تنها در یک ماه گذشته شاهد افت 17 درصدی سکه و حدود 9 درصدی دلار بودیم. انتظار می‌رود این وضعیت کاهشی در بازار مسکن نیز نمایان شود. جایی که متقاضیان ملک در انتظار افت بیشتر مسکن بوده و دست از خرید کشیده‌اند. این شرایط سبب شده «تسه»ها که تا مرز 100 هزار تومان در اوایل آبان‌ماه رشد کرده بودند حالا با عقب‌نشینی بیش از 15 درصد مواجه شوند.

 

 

 

بازار نفت

ثبت سومین هفته افزایشی نفت

در هفته گذشته هر دو شاخص مهم طلای سیاه یعنی وست‌تگزاس اینترمدییت و برنت 5 درصد رشد کردند. آزمایش‌های موفقیت‌آمیز واکسن کرونا، امیدواری به تعویق افزایش تولید اوپک و متحدانش و همچنین ظهور نشانه‌های تصویب بسته محرک اقتصادی آمریکا از عوامل تقویت‌کننده بهای نفت بودند. تاکنون واکسن‌های فایزر، مدرنا و دانشگاه آکسفورد توانسته‌اند پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشند و چشم‌انداز تقاضا در میان و بلندمدت برای تقاضای نفت را بهبود بخشند. در کوتاه‌مدت واکسن‌ها در عمل اثری نخواهند داشت اما انتظارات مثبت می‌تواند بر بازار آتی تاثیر بگذارد. فاز بعدی توافق اوپک‌پلاس برای افزایش تولید نزدیک به 2 میلیون بشکه در روز با چراغ سبز عربستان و روسیه احتمالا با تاخیر 3 تا 6 ماهه انجام شود. با این وجود، نگرانی‌ها در مورد مازاد عرضه ادامه دارد چراکه لیبی تولیدش را به 25/ 1 میلیون بشکه در روز رسانده و مبتلایان به کرونا هر روز بیشتر می‌شوند.