بازار سهام

بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در انتظار حذف ۴۲۰۰

01

معاملات آخرین روز کاری هفته در بورس تهران در حالی پایان یافت که شاخص‌کل این بازار پس از رشد صبحگاهی، مجددا متاثر از افزایش عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تن به نزول داد و در نهایت 03/ 0درصد از ارتفاع این نماگر کاسته شد. شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن اما تحت‌تاثیر افزایش تعداد خریداران در سهام شرکت‌های تولیدکننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که دلار 4200 دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، خلاف جهت شاخص‌کل حرکت کرد و 1/ 0درصد افزایش ارتفاع داد. تقویت احتمال حذف دلارترجیحی سبب شد تا سهامداران به استقبال این موضوع رفته و سهامی از زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قندی، روغنی و برخی از زراعی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ضمن معامله در سقف مجاز روزانه و تشکیل صف خرید با ورود پول‌های حقیقی همراه شوند. در مجموع اما روز چهارشنبه بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 128‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

 

بازار سکه

روز کاهشی سکه

03

سکه روز چهارشنبه روندی کاهشی را پیمود و 130هزار تومان ارزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی در دادوستدهای روزی که گذشت 12‌میلیون و 350‌هزار تومان قیمت خورد. کاهش انتظارات تورمی در بازارها و به موازات آن افت نرخ دلار بیشترین اثر را در روند کاهشی سکه داشت، ضمن آنکه در بازارهای جهانی نیز رشد قیمت طلای جهانی در روز چهارشنبه متوقف شد. به‌نظر می‌رسد این روزها فعالان بازارها در فضای انتظاری قرار دارند و خریداران نیز ترجیح می‌دهند تا مشخص‌شدن شرایط منتظر بمانند، در مقابل اما دارندگان سکه، نگران از کاهش بیشتر قیمت دست به عرضه می‌زنند و همین عامل سبب‌شده تا شاهد کاهش یا نوسان کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مقدار این فلز گرانبهای داخلی باشیم. روندی که انتظار می‌رود تا مشخص‌شدن نتیجه نهایی مذاکرات در وین ادامه پیدا کند.

 

بازار طلای جهانی

صعود دوباره طلا

04

رشد طلای جهانی روز چهارشنبه ادامه یافت و فلز زرد تا ساعت 19 به وقت تهران از محدوده 1824 دلار بر هر اونس فراتر رفت. روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو این اطمینان را به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران داده بود که سیاست‌های فد برای جلوگیری از تورم، به رشد اقتصادی ضربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نخواهد زد. به این ترتیب قیمت طلا رو به رشد گذاشت. ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی‌فارکس در این‌خصوص گفت: جلسه تایید انتصاب جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو صحبت جدیدتری درباره تحکیم سیاست پولی فراتر از انتظار بازار نداشت. در این میان سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در انتظار انتشار آمار تورم آمریکا هستند که انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف‌کننده در دسامبر بر مبنای سالانه 5/ 4درصد و بر مبنای ماهانه 9/ 4درصد رشد کرده باشد.

 

بازار اوراق مسکن

معامله تسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مرز 130 هزار تومان

05

رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن ادامه دارد و پس از آنکه روز دوشنبه شاهد رکوردشکنی قیمتی «تسه»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بودیم، این اوراق دیروز نیز با معامله در سقف قیمتی به مرز کانال ۱۳۰هزار تومان نزدیک شدند. به‌نظر می‌رسد افزایش دوبرابری سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق که از مهرماه سال‌جاری کلید خورد، به جذاب‌شدن وام مسکن و در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید اوراق منجر شده است. ضمن اینکه اواخر پاییز اعلام شد متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق تسهیلات می‌توانند با تخفیف مقداری 50‌درصد اوراق موردنیاز را تهیه کنند. طرحی که تا پایان بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه تمدید شد. محدودیت دامنه‌نوسان برای اوراق نیز سبب‌شده هیجانات معاملاتی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روز بعد نیز تسری پیدا کند تا شاهد افزایش هیجانی قیمت «تسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»ها باشیم. روز گذشته میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن با رشد روزانه 3/ 4درصدی از 127‌هزار تومان فراتر رفت.

 

بازار نفت

نفت در قله دو ماهه

06

شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی روز گذشته صعودی بودند و هر بشکه نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا (WTI) با حدود یک درصد افزایش از 80 دلار فراتر رفت و 44/ 81 دلار قیمت خورد که بالاترین سطح از 11 نوامبر 2021 بود. به گفته فیل فلین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس‌فیوچرز، ترکیبی از واقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مبنی‌بر اینکه تقاضای نفت قوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از حد انتظار خواهد بود و عرضه اوپک ممکن است به اندازه تقاضا رشد نکند، به افزایش قیمت طلای‌سیاه منجر شده است. این تصور که عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های محدود و انتظارات مبنی‌بر اینکه افزایش موارد ابتلا به ویروس‌کرونا و گسترش نوع اُمیکرون، تقاضای جهانی را از مسیر خود خارج نکند، قوت گرفته است. این در حالی است که همچنان کمبود ظرفیت در برخی کشورها به این معناست که افزایش عرضه توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کمتر از میزان مجاز در توافق با متحدانش است.