بازار سهام

بی‌‌‌واکنشی بورس‌‌‌بازان به رشد دلار

1

بورس تهران معاملات روز دوشنبه را نیز در مدار منفی به پایان رساند و شاخص کل این بازار با افت 31/ 0درصدی تا محدوده یک‌میلیون و 332‌هزار واحد عقب نشست. شاخص هم‌‌‌وزن نیز شرایط کاملا مشابهی را تجربه کرد تا از افت دسته‌‌‌جمعی قیمت‌ها در این روز بورس تهران حکایت کند. در این میان، حقیقی‌‌‌ها نیز به خروج ادامه دادند و مالکیت 203میلیارد تومان دیگر از سهام خود را به حقوقی‌‌‌ها سپردند. این فضای منفی در حالی رقم خورد که نرخ دلار در بازار آزاد بدون‌تغییر بود؛ اما میزان نااطمینانی در بازار به حدی است که تنها اخبار منفی مورد توجه بورس‌‌‌بازان قرار می‌گیرد. کارشناسان معتقدند انتشار گزارش‌‌‌های عملکرد 9ماهه بنگاه‌‌‌های اقتصادی در روزهای آینده و چشم‌‌‌انداز مثبت این گزارش‌‌‌ها می‌تواند محرکی قوی در جهت تقویت تقاضا و فروکش عرضه‌‌‌ها باشد.

 

بازار سکه

حرکت سکه در خلاف مسیر دلار

3

قیمت سکه روز گذشته با افزایش اندک ۲۰‌هزار تومانی نسبت به ‌روز یکشنبه در قیمت ۱۲میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان معامله شد. این مهم در حالی رقم خورد که در بازار ارز، نرخ دلار بدون تغییر باقی ماند و در بازارهای جهانی نیز طلا با کاهش جرئی مواجه شد. سکه بورسی نیز که روز یکشنبه کانال 12میلیونی را باز پس گرفته بود، دیروز مجددا به یک کانال پایین‌‌‌تر عقب نشست. شاید غلبه تقاضا بر عرضه بود که روند دیگری را برای این فلز گرانبها رقم زد. 6روز متوالی است که نوسان سکه در کانال 12میلیون تومان ادامه دارد، با این حال کارشناسان معتقدند در صورت نزولی ماندن انتظارات تورمی و انتشار خبرهای مثبت دیگر از مذاکرات هسته‌‌‌ای باید در انتظار کاهش قیمت این فلز ارزشمند داخلی بود.

 

بازار طلای جهانی

روز سرخ فلز زرد

4

قیمت طلا در بازارهای جهانی روز گذشته تا ساعت 20 به وقت تهران به 1795 دلار رسید. به دنبال انتشار صورت مذاکرات نشست قبلی فدرال‌رزرو که نشان داد افزایش پیش از موعد نرخ بهره مورد بحث قرار گرفته است، سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا هفته گذشته افزایش داشت. در وضعیت رشد نرخ تورم، بازار طلا محلی امن برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، اما قیمت فلز زرد نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا حساس است؛ زیرا می‌تواند هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در این بازار را بالا ببرد. در این میان، خوش‌بینی نسبت به خرید خرد طلای فیزیکی سبب شده تا تجار فلز زرد در هند قیمت‌ها را بالا ببرند. این در حالی است که در پیش بودن سال نو چینی نیز چشم‌‌‌انداز خرید طلا در سنگاپور را تقویت کرده است.

 

بازار اوراق مسکن

سقف‌‌‌شکنی اوراق تسهیلات مسکن

5

اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته به صعود در سقف مجاز روزانه ادامه داد و به سقف تاریخی خود صعود کرد. میانگین قیمت «تسه»ها دیروز با رشد روزانه 4/ 4درصدی به 116‌هزار و 312تومان رسید که در تاریخ معامله این اوراق سابقه نداشت. در این میان، اوراق تسه9812 به عنوان شاخص مورد بررسی، 115‌هزار و 743تومان قیمت خورد. به نظر می‌رسد افزایش دوبرابری سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق که از مهرماه سال‌جاری کلید خورد، به جذاب شدن وام مسکن و در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید اوراق منجر شده است. ضمن اینکه دیروز اعلام شد طرح کاهش ۵۰درصدی هزینه خرید اوراق مسکن تا پایان بهمن‌‌‌ماه امسال تمدید شده است. به این ترتیب، شرایط برای افزایش قیمت اوراق همچنان فراهم است و باید دید تا چه سطحی شاهد رشد قیمت تسه‌‌‌ها خواهیم بود.

 

بازار نفت

رفت و برگشت شاخص‌‌‌های نفتی

6

بهای شاخص‌‌‌های نفتی که در بازگشایی بازارهای جهانی با افزایش همراه شده بود، در میانه معاملات بازگشت و در نهایت با کاهش 65/ 0درصدی هر بشکه نفت خام آمریکا 39/ 78دلار قیمت خورد. نگرانی از اختلال در عرضه نفت قزاقستان و لیبی از مهم‌ترین دلایل رشد صبحگاهی قیمت طلای سیاه بود. با این حال محمد عون، وزیر انرژی لیبی اعلام کرد که تولید نفت لیبی پس از تعمیر یکی از خطوط لوله اصلی نفت‌خام این کشور افزایش یافته و به ۹۰۰‌هزار بشکه در روز رسیده است که هنوز کمتر از حد معمول است؛ اما از نگرانی‌های گذشته در این خصوص کاسته شده است. به این ترتیب با فروکش‌کردن نگرانی‌ها از عرضه طلای سیاه، مجددا ترس از گسترش روزافزون سویه اُمیکرون در دنیا و احتمال افزایش محدودیت‌ها خودنمایی کرد و شاخص‌‌‌های نفتی را به زیر کشید.