بازار سهام

ناپایداری بورس

01

شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی هفته، کار خود را در محدوده مثبت آغاز کرد؛ اما این شروع مثبت ادامه نیافت و با افزایش عرضه‌ها شاخص کل بورس وارد محدوده منفی شد. به این ترتیب، نماگر اصلی بازار سهام به حمایت روانی یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحدی که ابتدای هفته به آن دست یافت، واکنش خاصی نشان نداد و به‌راحتی این محدوده را واگذار کرد. در نهایت شاخص کل با 06/ 1‌درصد افت مواجه شد و در محدوده یک‌میلیون و ۲۹۱‌هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص هم‌وزن و فرابورس نیز با افت کمی همراه شدند تا شاهد بازار یکدست سرخ در دادوستدهای روز یکشنبه باشیم. با از دست رفتن چنین سطح مهمی، بار دیگر نااطمینانی معامله‌گران و به‌خصوص سهامداران حقیقی تشدید شد. به این ترتیب، روز گذشته شاهد خروج 230میلیارد تومان از سوی این دسته بودیم.

 

بازار سکه

تداوم عقبگرد سکه

03

سکه در دومین روز معاملاتی هفته به عقبگرد خود ادامه داد و در نزدیکی مرز حساس خود آرام گرفت. این کاهش قیمت ناشی از باقی‌ماندن دلار در زیر کانال 30‌هزار تومانی در کنار تعطیلات آخر هفته بازار جهانی بود. از دست رفتن سطح مقاومت 13میلیون و 200‌هزار تومانی سبب تشدید فروش این فلز گرانبها در دو روز گذشته شد. در چنین شرایطی که نگاه کاهشی بر بازار حاکم است، محدوده ۱۲میلیون و ۸۰۰‌هزار تومانی سطح مقاومت به حساب می‌آید. در صورتی که محدوده‌های یادشده شکسته شوند، سرعت نزول در بازار سکه بیشتر خواهد شد. سکه امامی از پنج‌شنبه هفته گذشته، نشانه امیدوار‌کننده‌ای به افزایشی‌های بازار ارسال نکرده و از انتهای هفته گذشته توان عبور از محدوده مقاومتی 13میلیون و 200‌هزار تومان را نشان نداده است.

 

بازار طلای جهانی

طلا در آستانه 1800دلاری

04

نرخ طلا در روز‌های پایانی هفته گذشته کاهش یافت و برخی از سطوح کلیدی خود را از دست داد. قیمت این فلز گرانبها که روز جمعه تا ۱۸۱۵دلار نیز رشد کرده بود، در نهایت هفته را زیر ۱۸۰۰دلار به پایان رساند؛ با این حال هفته گذشته را مثبت تمام کرد. طلا برای رشد بیشتر به کمک معامله‌گران نیاز دارد و از طرفی ترس و فشار فروش این فلز در کانال‌های پایین‌تر توانست بسیاری از معامله‌گران را از معاملات کوتاه‌مدت خارج کند؛ در نتیجه کماکان محدوده ۱۷۷۵ تا ۱۸۳۵دلار برای طلا برقرار است. به نظر می‌رسد، اونس طلا با مقاومت ۱۸۰۰دلاری درگیر است و برای صعود بیشتر باید از آن عبور کند. افزایش تورم آمریکا در سال آینده قطعی است، ولی با افزایش نرخ بهره، شرایط برای رشد قیمت طلا دشوار خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

تسه زیر سطح مهم

05

با تداوم سیر نزولی اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز یکشنبه بازار سهام، سطح حساس 100‌هزار تومان برای تسه‌ها از دست رفت. تسه9812 نیز در همین جهت با افت حدود 5هزار تومانی مواجه شد و به قیمت پایانی 98هزار و 630تومان تنزل یافت؛ در حالی که پیش از این با افزایش تقاضا در این دسته از سهام تسه‌ها با سررسید‌های مختلف تا سطح 112هزار تومان نیز پیشروی کرده بودند. تسه9812 که کمتر از سه‌ماه تا پایان سررسیدش باقی مانده است، از محدودیت معاملات بر اساس قوانین اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس معاف است. طبق این بند اوراق تسهیلات در فرابورس تا چهارماه پس از خرید قابل معامله نیست؛ مگر آنکه مدت یادشده تا تاریخ انقضای تسه باقی مانده باشد. به نظر می‌رسد نوسانات شدید قیمتی در روزهای اخیر تسه9812 ناشی از این موضوع باشد.

 

بازار نفت

نگرانی‌ها از تقاضای نفت

06

در حالی که افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون نگرانی‌ها را درباره محدودیت‌های جدید و تاثیر آن بر تقاضای نفت تشدید کرده است، قیمت نفت روز جمعه شاهد کاهش بود و افت هفتگی (5/ 1درصد)را به ثبت رساند. نگرانی‌هایی در باره از بین نرفتن سویه اومیکرون وجود دارد که می‌تواند بر میزان تقاضا اثر بگذارد و بازار را تحت فشار قرار دهد. از طرفی، پیام‌های هشداردهنده در مورد تشدید موج کرونا بیشتر شده و با توجه به نزدیک‌شدن به فصل تعطیلات پایان سال، بر احساس حاکم بر بازار تاثیر منفی گذاشته‌ است. به این ترتیب نفت WTI در سطح 70دلار و 80سنت بسته شد. با توجه به مشاهده موارد بیشتری از سویه اومیکرون در اروپا و احتمال مداخله اوپک‌پلاس به نظر می‌رسد، قیمت نفت در جلسات آتی در محدوده 70دلار تثبیت خواهد شد.