بازار سهام

تغییر مسیر بورس

01

بورس داد و ستدهای روز یکشنبه را متعادل و با گرایش‌های مثبت، آغاز کرد و پس از چهار روز منفی، صعودی واقع شد. نکته مهم در مورد روز گذشته، توجه بیشتر خریداران به سهم‌‌‌های دلاری بود. عبور قیمت دلار از سقف روانی ۳۰‌هزار تومان و بن‌‌‌بست مذاکرات وین که پیش‌تر به تقویت تقاضا در بازار ارز و سکه منجر شده بود، توجه خریداران بازار سهام را به سهام دلاری و صادرات‌‌‌محور جلب کرد. در نهایت، شاخص کل بورس توانست با 64/ 0‌درصد افزایش در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۴۳‌هزار واحد بایستد. گرایش‌های مثبت در نمادهای کوچک‌تر کمتر به چشم می‌‌‌خورد. شاخص هم‌‌‌وزن هم با رشد محدود همراه شد، اما ارزش معاملات خرد همچنان بسیار پایین است؛ به‌طوری که روز گذشته به یک‌‌هزار و 751میلیارد تومان رسید و طی آن شاهد انتقال 45میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.

 

بازار سکه

رشد سکه در سایه دلار

03

سکه در معاملات روز یکشنبه در تعقیب دلار، افزایش یافت و به بالاترین رقم یک‌سال خود رسید. با افزایش التهابات بازار ارز در کنار ابهامات موجود در بازار جهانی و تاثیر آن بر روند اونس طلا، سکه امامی در شروع معاملات هفته از مرز 13میلیون تومان گذشت و روند صعودی این فلز گرانبها ادامه یافت؛ تا جایی هر قطعه سکه امامی روز گذشته به سطح 13میلیون و 50هزار تومان افزایش یافت. وجود نوسان‌ زیاد در بازار، ریسک را تا حدودی بالا برده و شکاف قیمتی بین ارزش ذاتی و قیمت بازار نیز محسوس است. با از سرگیری روند صعودی سکه تحت‌تاثیر اهرم‌های داخلی و خارجی، سکه گرمی نیز از مرز 2میلیون تومان عبور کرد و در سطح 2میلیون و 350هزارتومان معامله شد. یکی از دلایل پیشروی سکه گرمی در مسیر افزایشی نسبت به سایر قطعات، افزایش تقاضاست.

 

بازار طلای جهانی

تقلای طلا برای صعود

04

طلا در معاملات هفته گذشته به دلیل ابهامات زیادی که در خصوص موضع بانک مرکزی آمریکا در برابر تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه وجود دارد، نوسان داشت. گزارش اشتغال ماهانه آمریکا که ضعیف‌‌‌تر از حد مطلوب بود، پس از انتشار نتوانست حمایت کافی جلب کند و در معاملات روز جمعه با ۲۱دلار سنت معادل 2/ 1‌درصد افزایش در ۱۷۸3دلار بسته شد و برای کل هفته 5/ 0درصد کاهش را به ثبت رساند. طلا برای به دست آوردن نیروی صعودی جدید به‌سختی تقلا می‌کند. افزایش نگرانی‌های تورمی به بالا رفتن انتظارات برای تحکیم سریع‌‌‌تر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا منجر شده است و اگر قیمت طلا پایین سطح ۱۷۵۰دلار را بشکند، کاهش بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است تا سطح ۱۶۸۰دلار عقب‌نشینی کند که پایین‌‌‌ترین رکورد سال است. اما سطح مقاومت همچنان 1800دلار باقی مانده است.

 

بازار اوراق مسکن

رشد تسه در سایه بورس

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز یکشنبه عمدتا بر مدار مثبت حرکت کردند و افزایش قیمت را به ثبت رساندند. در این راستا تسه9812 همسو با هم‌گروهی‌های خود رشد 43/ 0درصدی را به ثبت رساند و به قیمت پایانی 83هزار و 35تومان صعود کرد. با ازسرگیری روند صعودی تسه‌ها و نوسانات آن در کانال جدید میانگین قیمتی آنها به 82هزار و 890تومان رسیده که رشد ارزش معاملات این دسته از سهام را در بازار فرابورس به همراه داشته است. روز گذشته این رقم به بیش از 744میلیون تومان رسید که گویای افزایش تقاضای وام مسکن از بستر حق‌تقدم در بازار سهام و ارزشمند بودن وام تسهیلات مسکن با وجود رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار مسکن است. نکته‌ای که باید در نظر گرفت، این است که تسه9812 در اسفندماه سال‌جاری به پایان سررسید دوساله خود می‌رسد.

 

بازار نفت

نگرانی‌ها از افت نفت

06

قیمت نفت در پی شناسایی واریانت «اومیکرون» ریزش کرد، اما ویروس کرونا تنها عامل منفی تاثیرگذار بر بازارهای نفت نیست. به نظر می‌رسد سه عامل مرتبط شامل جنگ تجاری آمریکا و چین، رشد ارزش دلار آمریکا و افزایش تورم، مانع صعود قیمت نفت خواهند شد؛ به‌طوری که بهای نفت WTI روز جمعه در قیمت 66دلار و 30سنت بسته شد که ششمین هفته منفی متوالی نفت خام آمریکا را نشان می‌دهد. عامل دیگری که می‌تواند تاثیر منفی بر تقاضا و قیمت نفت داشته باشد، رشد ارزش دلار است. با انتشار آمار اقتصادی امیدبخش و آمار مطلوب وضعیت مصرفی و چشم‌‌‌انداز افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا، شاخص دلار به بالاترین حد از ژوئن سال ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است. افزایش ارزش دلار، خرید نفت را برای کشورهایی که از زمان شیوع کووید-۱۹ تحت فشار مالی عظیمی قرار گرفته‌‌‌اند، گران‌‌‌تر می‌کند.