بازار سهام

رفت و برگشت شاخص کل

01

روز یکشنبه، بازار سهام در میانه‌های معاملات مثبت و صعودی شد، اما پس از آن تغییر جهت داد و در قاب پایانی سرخ‌پوش ظاهر شد، به طوری که شاخص کل، روز گذشته با افت 1/ 0درصدی به سطح یک‌میلیون و 436هزار واحد کاهش یافت. همچنین شاخص کل هموزن پس از مثبت‌شدن در ابتدای هفته مجددا بر مدار نزولی قرار گرفت و 96/ 0درصد از جایگاه خود عقب‌نشینی کرد. فعالان بورس بر این باورند که با توجه به اخبار منتشرشده از برنامه‌‌‌‌ها و نوع سیاستگذاری‌‌‌‌ها برای بازار سرمایه و بهبود روند معاملات، پیداست که تا هفته‌‌‌‌های آتی بازار بدون تغییر محسوسی پیش خواهد رفت؛ زیرا اگر فرآیندهای دستوری مانند گذشته طی شود، بازار به‌سرعت تغییر جهت خواهد داد که این امر نامعقول به نظر می‌‌‌‌رسد.

 

بازار سکه

دیدگاه‌های ضد و نقیض درباره روند سکه

03

سکه، معاملات روز یکشنبه را با تغییرات جزئی کاهشی پشت سر گذاشت، به‌طوری‌که قیمت سکه امامی نتوانست جایگاه خود را بالای مرز 11میلیون و 800هزار تومان تثبیت کند. بر این اساس هر سکه روز گذشته به قیمت 11میلیون و 770هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از کارشناسان این بازار بر این باورند که در هفته جاری به نظر می‌رسد، نوسانات زیادی در قیمت‌ها دیده شود و تغییرات نرخ با توجه به قیمت اونس جهانی و نرخ ارز در بازار داخلی که در حال نوسان است، می‌تواند باعث افزایش قیمت در بازار طلا و سکه شود. همچنین شماری دیگر بر این باورند که تغییر قیمت در روزهای پیش‌‌‌‌رو برای سکه چندان چشمگیر نباشد، به‌طوری‌که این کالا سطوح جدیدی از قیمت‌ها را به خود نبیند و در صورت نوسان، تغییرات منفی داشته باشد.

 

بازار طلای جهانی

هفته مثبت با وجود فشارها

04

اونس طلا هفته گذشته در سطح ۱۸۰۰دلار با مقاومت شدیدی روبه‌رو شد که به عقب‌نشینی ۳۰دلاری این فلز ارزشمند در معاملات روز جمعه انجامید. تحلیلگران معتقدند تا زمانی که علاقه کافی به خرید به‌منظور شکست موانع کلیدی وجود نداشته باشد، طلا صعود قابل‌توجهی نخواهد داشت. عاملی که روی قیمت طلا تاثیر گذاشت، دورنمای اقتصادی بهتر از حد مطلوب پس از انتشار گزارش خرده‌فروشی قوی آمریکا بود. قراردادهای آتی طلا 61/ 1درصد کاهش داشت. این واکنش بازار، روند صعودی طلا را که اواسط هفته تحت‌تاثیر رشد نرخ تورم وجود داشت و تا مرز ۱۸۰0دلار پیش رفت، ضعیف کرد. از طرفی صعود بیت‌کوین و رکوردشکنی این رمزارز در 6ماه گذشته، به فشار بر قیمت طلا افزوده است. با این حال، بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که فضای طلا مثبت شود و تقاضا برای آن افزایش یابد.

 

بازار اوراق مسکن

رشد ارزش معاملات تسه

05

تسه9812 دیروز با افزایش نسبی قیمت همراه بود، به طوری که این نماد از اوراق تسهیلات بانک مسکن با افزایش 5/ 0درصدی در قیمت پایانی 69هزار و 240تومان به معاملات خود خاتمه داد. همچنین این اوراق روز یکشنبه با افزایش تعداد و ارزش معاملات در بازار فرابورس همراه بود. از ابتدای تابستان سال گذشته، تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور حمایت از مستاجران، به‌عنوان اقشار آسیب‌پذیر در بازار مسکن به گروه‌های هدف متقاضی پرداخت شد. در سال‌جاری نیز ضمن تمدید زمان پرداخت این تسهیلات، به دلیل ادامه شیوع کرونا، سقف تسهیلات افزایش یافته و سقف این تسهیلات در شهر تهران که سال گذشته 50میلیون تومان بود، به 70میلیون تومان رسیده است. در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات مسکن در سال‌جاری افزایش پیدا کرد.

 

بازار نفت

هشتمین هفته مثبت

06

در بازار نفت، قیمت‌ها روز جمعه تحت‌تاثیر پیش‌بینی‌ها از کمبود عرضه در چند ماه آینده، رشد چشمگیری داشت و بهای برنت از نرخ 85دلار نیز گذشت. قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت به رکورد 7ساله خود دست یافت و در قیمت ۸۲دلار و 53سنت در هر بشکه بسته شد و به این ترتیب رشد 3/ 6درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند که هشتمین رشد هفتگی متوالی بود. تحلیلگران اما به کاهش چشمگیر ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۵ افت کرده است، اشاره دارند. با احیای اقتصادها پس از پاندمی کووید-۱۹ تقاضا اوج گرفته و جایگزینی گاز و زغال‌سنگ گران‌قیمت با نفت کوره و دیزل برای تولید نیرو در صنعت هم تقویت بیشتر تقاضا را به دنبال داشته است که از جهش قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند.