1

بازار سهام

مدار منطقی بورس

روند بازار سرمایه در این روزهای نزدیک به تغییر دولت، بیشتر تحت‌تاثیر اخبار و تصمیمات غیراقتصادی است، با این حال در حالت کلی تقاضای خرید سهام در بورس همزمان باجهش نرخ دلار که عامل بسیار مهمی برای سهام کامودیتی محور بازار بوده بهبود پیدا کرده است به طوریکه شاخص کل در روز گذشته با رشد پر قدرت 66/ 2درصدی به ارتفاع یک میلیون و 351‌هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هموزن نیز همسو با کلیت بازار سبزپوش شد و بیش از یک درصد رشد را به خود دید. بر این اساس بورس اوراق بهادار دومین رشد پرمقدار خود را در سال 1400 تجربه کرد. از نگاه کارشناسان کاهش صف‌های فروش می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که بازار به مدار تحلیلی خود مجددا نزدیک شده است. به عبارت دیگر بازار در موقعیت کنونی روند منطقی را طی می‌کند.

3

بازار سکه

 اوج‌گیری سکه

 بازار طلا و سکه با وجود ثبات تقریبی که در هفته‌های گذشته داشت، تا روز شنبه روند افزایشی و پر نوسان قیمت را تجربه کرد. در همین حین روز گذشته نرخ دلار داخلی در برخی ساعات  تا مرز 26‌هزار‌تومان نیز بالا رفت. از همین‌رو تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، قیمت هر سکه بهار آزادی به بیش از ۱۱‌میلیون و 500‌هزار‌تومان صعود کرد. افزایش بهای این سکه، حباب آن را بزرگ‌تر کرده به طوری که حباب این سکه به بیش از 6۰۰‌هزار‌تومان رشد کرده است. گفته می‌شود که با توجه به تحولات غیراقتصادی داخلی و روند بازارهای جهانی که منجر به افزایش قیمت اونس طلا شده است، همراه با افزایش نرخ ارز، برای روزهای آتی احتمال می‌رود که قیمت‌های جدیدی را در سطوح بالاتر داشته باشیم.

5

بازار طلای جهانی

توقف سیر صعودی

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر تقویت ارزش دلار افت کرد و روند رشد آن پس از اجلاس فدرال‌رزرو به پایان رسید. بهای این فلز گرانبها در قیمت 1814 دلار بسته شد و 55/ 0درصد بازده را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. قیمت طلا هفته گذشته به‌دنبال اظهارات رئیس فدرال‌رزرو؛ جرومی پاول، که گفته بود در حال‌حاضر افزایش نرخ بهره در دستور کار نیست، رشد کرده بود. اما در پایان معاملات ارزش شاخص دلار که تا پایین‌ترین سطح یک ماهه افت کرده بود، تقویت شد تا قیمت طلا برای خریداران دارنده ارزهای غیردلاری گران‌تر شده و تقاضای خرید آن کاهش یابد. این اتفاق باعث شد تا قیمت طلا از بالاترین سطح ۲ هفته‌ای خود بازگردد، اگرچه فضا در بازار طلا خوش‌بینانه است اما بعضی از تحلیلگران هشدار دادند که این فلز ارزشمند همچنان با مقاومت قابل توجهی برای صعود روبه‌روست.

6

بازار اوراق مسکن

تداوم سیر نزولی

اوراق تسهیلات مسکن در نخستین روز معاملاتی بازار سرمایه بازهم کاهش قیمت را تجربه کرد تا یکقدم دیگر از مرز حساس تسه‌ها فاصله بگیرد. اما این کاهش قیمت‌های پی‌درپی به افزایش تقاضا در اوراق تسهیلات مسکن منجر خواهد شد، زیرا متقاضیان دریافت وام مسکن مبلغ کمتری را جهت دریافت وام ۲۴۰میلیون ‌تومانی در شهر تهران پرداخت می‌کنند. به این ترتیب هر ورق از تسه ۹۸۱۲ در معاملات روز شنبه در قیمت پایانی ۵۹‌هزار و ۲۳1‌تومان بسته شد که کاهش 6/ 0درصدی را در قیاس با آخرین روز کاری نشان می‌دهد. هرچند که در روزهای گذشته قیمت خرید اوراق یاد شده کاهش یافته و معاملات رونق چندانی ندارد، نکته جالب توجه افزایش ارزش معاملات این دسته از سهام است. بر این اساس تسه ۹۸۱۲ روز گذشته در ۷۹نوبت به ارزش بیش از ۴۳ میلیون‌تومان به کار خود پایان داد.

7

بازار نفت

سایه تردید بر نفت

در حالی‌که تقاضا سریع‌تر از عرضه در حال افزایش است و انتظار می‌رود واکسیناسیون تاثیر شیوع ویروس دلتا را کاهش دهد، قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش بود. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت، ۷۳ دلار و 70 سنت در هر بشکه قرار گرفت و به بازده هفتگی 22/ 2 درصد دست یافت. به گفته کارشناسان قیمت نفت تحت تاثیر روند احیای اقتصاد جهانی و تاخیر در بازگشت عرضه نفت ایران به بازار جهانی، نزدیک ۷۰ دلار در هر بشکه تا پایان سال میلادی جاری معامله می‌شود و شیوع ویروس کرونا، رشد قیمت‌ها را محدود خواهد کرد. در حال حاضر بازار نفت نگاه دوباره‌ای به کرونا به عنوان عامل تعیین‌کننده در روند تقاضا انداخته است و اکنون تاثیر ملایمی را می‌بیند. حداقل تاثیر آن نسبت به ریزش شدیدی که مصرف در سال گذشته داشت، ضعیف‌تر خواهد بود.