بازار سهام

افت بورس بر محور هیجان

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص کل بورس تهران کارش را با افت آغاز و روزی نوسانی را پشت سر گذاشت. پس از ساعات اولیه خریداران قدرت نسبی پیدا کرده و افت شاخص کل محدود شد. اما این روند تا پایان روز ادامه نداشت و افزایش عرضه سهام در نیمه دوم معاملات به تغییر مسیر قیمت‌ها انجامید و ابهاماتی همچون احتمال کاهش نرخ بهره بین‌بانکی و آینده دلار سبب شد تا شاخص کل بورس افت ۱۷ هزار واحدی معادل ۱/۴ درصد را تجربه کند و در ارتفاع یک میلیون و ۲۳۳ هزار واحدی آرام بگیرد. شاخص کل هموزن نیز از این قاعده مستثنی نبود و ۰/۴ درصد عقب‌نشینی کرد. روز گذشته سهامداران حقیقی هراسان تصمیم به فروش سهام خود گرفتند. به این ترتیب ۶۷۶ میلیارد تومان از سبد این دسته از سهامداران به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

 

 

بازار سکه

سکه عقب‌نشینی کرد

قیمت طلا و سکه طرح جدید دیروز نسبت به روز کاری قبل با کاهش جزئی همراه شد؛ از جمله دلایل کاهش قیمت در بازار طلا و سکه، تغییرات قیمتی دلار بود که در بازار تهران تحت‌تاثیر گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی اندکی کاهش یافت. ضمن اینکه افزایش قیمت اونس طلا در بازار جهانی از دلار تاثیر بیشتری پذیرفته و در یک سیر نزولی کانال 11 میلیونی را در چند رفت و برگشت از دست داد. بر این اساس هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی در روز دوشنبه 10میلیون و 900هزارتومان معامله شد که کاهش 160هزار تومانی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌داد. به گفته کارشناسان مسلما افت نرخ دلار تا کانال 20هزار تومانی تاثیر چشمگیری بر کاهش قیمت طلا و سکه و خروج بازار از رکود خواهد گذاشت.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در کنار نقره

در معاملات روز گذشته فلزات گرانبها در بازار جهانی، اونس طلا و نقره افزایش یافتند، هر چند اونس نقره همچنان از طلا جلوتر است و با سرعت بیشتری رشد می‌کند. پس از آنکه سرمایه‌گذاران خرد در پاسخ به موج به راه افتاده در شبکه‌های اجتماعی به بازار نقره سرازیر شدند، قیمت نقره روز دوشنبه شاهد 11 درصد جهش بود و به بالاترین رقم حدود 6 ماه گذشته رسید. اما افت ارزش دلار سبب شد تا اونس طلا نیز شاهد افزایش باشد و هر اونس طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی (تا ساعت 20 به وقت تهران)  1862دلار فروخته شد. به گفته تحلیلگران، تصویر کلان برای طلا اما مثبت مانده و این فلز ارزشمند همچنان از جانب عواملی نظیر چاپ پول، اقدامات محرک مالی بیشتر، سیاست پولی آسان بانک مرکزی آمریکا و ریسک تورم حمایت می‌شود.

 

 

بازار اوراق مسکن

روز سبز تسه‌ها

در جریان معاملات بازار فرابورس، دیروز اوراق تسهیلات بانک مسکن عمدتا افزایش قیمت را تجربه کردند. اوراق تسهیلات منتشره در اسفند97 نیز این روند را دنبال کرد و رشد حدود 4درصدی را به ثبت رساند و در قیمت پایانی 53هزار و 240تومان بسته شد. در روز‌های اخیر تعداد معاملات تسه9712 افزایش یافته و از آنجا که در هر جلسه معاملاتی، هر کد معاملاتی صرفا تا سقف ۹۰ ورقه تسهیلات مسکن مجاز به ورود سفارش خرید و انجام معامله در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن است، تسه یادشده به دلیل مهلت کمی که تا پایان سررسید آن باقی مانده بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرد زیرا در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی برای خرید اوراق به وی مسترد نخواهد شد.

 

 

بازار نفت

بهبود بهای نفت

قیمت نفت تحت‌تاثیر محدودیت عرضه از سوی تولیدکنندگان که به دورنمای منفی تقاضای کوتاه‌مدت واکنش نشان دادند، در معاملات روز دوشنبه آسیا بالا رفت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت روز دوشنبه با 1/1 درصد افزایش، به ۵۲ دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید. دورنمای تقاضا که با محدودیت عرضه جبران شده و افزایش سرمایه‌گذاری در کالاها، باعث شد نفت طی چند هفته گذشته در محدوده ۵۲ دلار در هر بشکه معامله شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد مصرف جهانی نفت و سایر سوخت‌های مایع در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت‌های تعیین شده برای مقابله با ویروس کرونا و قرنطینه، به میزان ۹ درصد سقوط کرد و به 2/92 میلیون بشکه در روز رسید که این بزرگ‌ترین کاهش سالانه مصرف نفت از زمان رصد آمار توسط این اداره در ۴۰ سال گذشته محسوب می‌شود.