بازار سهام

شروع مثبت بورس

در جریان معاملات روز شنبه شاخص بورس برخلاف روزهای پایانی هفته گذشته برمدار صعود شروع کرد تا جایی که در نیمه معاملات روز ۲۹ هزار واحد رشد را تجربه کرد؛ اما در ادامه دادوستدهای روز با فشار عرضه از سقف روزانه خود عقب‌ نشست و در پایان روز به رشد ۴/ ۱ درصدی بسنده کرد و بر روی رقم یک میلیون و۵۲۷ هزار واحدی ایستاد و بیش از ۲۱ هزار واحد افزایش یافت. معاملات بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص هموزن درادامه روند صعودی روزهای گذشته مسیر مثبت را طی کرد و با رشد ۴/ ۱درصدی (معادل ۶ هزار واحد) رقم ۴۵۷و ۲۸۹ هزار واحد را ثبت کرد. همچنین ارزش معاملات خرد بورس ۱۵ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان رقم خورد. روز گذشته سهامداران خرد بیشتر خریدار سهام بودند؛ به‌طوری‌که خالص تغییر مالکیت ۲۹۵ میلیارد تومانی را رقم زدند.

 

 

بازار سکه

کاهش300 هزار تومانی سکه

سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید روز شنبه ۱۲ میلیون و 20۰ هزار تومان معامله شد. با آغاز هفته جاری بهای این فلز گرانبها رو به کاهش رفت و با 300 هزار تومان کاهش نسبت به اخرین قیمت معامله شد. همچنین با کاهش قیمت ارز در بازار، سیر قیمتی در بازار طلا و سکه نیز نزولی شده است. برخی معامله‌گران کاهش درصد بازدهی سکه را نشانه‌ای از این مساله می‌دانند که جهت بازار تغییر کرده و با کاهش نسبی تقاضا در مقایسه با دو هفته قبل مواجه شده است. آنها اعتقاد دارند چشم‌انداز خاص افزایشی در پیش نیست که معامله‌گران بخواهند برای مدت طولانی سکه‌های خود را نگه دارند و همین عامل موجب می‌شود که خریداران هفته‌های اخیر به مرور به صف فروشندگان اضافه شوند. قیمت نیم‌ سکه ۶ میلیون و 400هزار تومان، ربع‌ سکه ۴ میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است.

 

 

بازار طلای جهانی

ناکامی طلا برای شکست مرز مقاومتی

در پی ناکامی اونس طلا برای شکستن مقاومت در سطح ۱۸۵۰ دلاری، بهای هر اونس طلا در بازار جهانی روز جمعه پس از افزایشی که داشت در قیمت 1839 دلار و 60 سنت بسته شد. به گفته کارشناسان، بازار طلا به سرعت به فصل معاملات تعطیلات نزدیک می‌شود که به معنای حجم پایین‌تر معاملات و نوسان قیمت شدیدتر است. برخی از تحلیلگران با توجه به فشار فروش قوی در بازار دلار آمریکا، پتانسیل صعود را برای قیمت طلا پیش‌بینی می‌کنند. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز اظهار کرد انتظار ضعف بیشتر دلار در هفته جاری را دارد که از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد. افزایش اخیر قیمت طلا در حالی رخ می‌دهد که ارزش دلار شاهد ترمیم نسبی بوده و شاخص ارزش دلار در مسیر ثبت اولین رشد هفتگی طی 4 هفته اخیر قرار گرفته است.

 

 

بازار اوراق مسکن

تناقض در قیمت خرید و پایانی تسه9710

در معاملات روز شنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن پس از 5 روز متوالی منفی، اندکی افزایش یافت. اوراق تسهیلات مسکن منتشرشده در دی ماه 97 با نماد تسه 9710 که در بازار فرا بورس معامله می‌شود و 23 روز به پایان سرررسید این اوراق باقی مانده است روزهای پر‌نوسانی را پشت سر می‌گذارد و روز شنبه 57 هزار 638 تومان معامله شد که 24/ 0 درصد افزایش داشته است. اما نکته قابل توجه این است که قیمت خرید اوراق در 56 هزار تومان بسته شد. درحالی‌که تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان سال ۹۹ که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، نشان می‌دهد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به ماه قبل 4/ 48 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل۹/ ۹ درصد افزایش داشته است.

 

 

بازار نفت

رشد نفت در6 هفته متوالی

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تاثیر محدودیت‌های کرونایی جدید روی تقاضا که پیشرفت به سوی برنامه واکسیناسیون انبوه را تحت‌الشعاع قرار داد، کاهش پیدا کرد؛ اما ششمین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند بهای معاملات نفت برنت با ۲۸ سنت معادل 6/ 0 درصد کاهش، در ۴۹ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات برنت روز پنج شنبه در بالای ۵۱ دلار بسته شده بود که بالاترین قیمت از اوایل مارس محسوب می‌شود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت ۲3 سنت معادل 5/ 0 درصد کاهش یافت و در ۴۶ دلار و 60 سنت بسته شد. رشد چشمگیر ذخایر نفت آمریکا یادآور این است که همچنان عرضه زیادی وجود دارد؛ اما بازار نفت همه این موارد را به کلی نادیده گرفته و به برنامه‌های واکسیناسیون متمرکز شده است.