بازار سهام

1 copy

شاخص هموزن از شاخص کل سبقت گرفت

 شاخص کل بورس تهران برخلاف شروع خوبی که در دو روز ابتدایی هفته گذشته داشت، پایدار نماند و با بازگشت فروشندگان و افزایش عرضه‌ها به ویژه در سهام شرکت‌های بزرگ این شاخص بورسی روند نزولی به خود گرفت. درادامه هفته سه روز متوالی ریزش را تجربه کرد و هر روز از ارتفاع آن کاسته شد و در طی هفته با وجود نوسانات فراوان در مرز روانی 5/ 1 میلیون واحدی استقامت کرد و بازدهی 4/ 2 درصدی را برای کل هفته به ثبت رساند. شاخص کل هموزن اما روند صعودی خود را در هفته گذشته حفظ کرد و در نهایت با رشد 6 هزار واحدی معاملات خود را همچون 12 روزگذشته سبزپوش به پایان رساند. به این ‌ترتیب با پایان یافتن هفته بازدهی هفتگی شاخص کل هموزن به 6/ 6 درصد رسید. سهامداران حقیقی 174 میلیارد تومان وارد بورس کردند و ارزش معاملات خرد بورس در روز چهارشنبه به  12هزار و 12 میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

3 copy

بازگشت سکه از مرز13 میلیونی

قیمت سکه روز پنج‌شنبه با کاهش همراه بود. درحالی که روز چهارشنبه سکه طرح جدید در بازار آزاد تا نزدیکی 13 میلیون تومانی نیز رفته بود، اما در آخرین روز معاملاتی در بازار طلا و سکه با 250هزار تومان کاهش به 12 میلیون و 500 هزار تومان رسید. نیم سکه۶ میلیون و450هزار تومان و ربع سکه ۴میلیون و 400 هزار تومان  فروخته می‌شد. افزایش قیمت ارز در بازار زمینه‌ساز افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر شده است. اما با کاهش نوسان قیمتی ارز، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز کاهشی شدند. اونس طلا در بازار جهانی پس از افزایش چشم‌گیری که داشت کاهشی شد و این موضوع نیز تا حدی بر کاهش قیمت سکه در داخل تاثیر‌گذار بوده است و با قیمت جدید سکه 3/ 3 درصد بازدهی هفتگی را به ثبت رساند.

 

بازار طلای جهانی

4 copy

روند معکوس طلا

قیمت جهانی طلا که از نیمه دوم معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر آغاز توزیع واکسن کرونا باعث ایجاد خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهان شده است، روند نزولی به خود گرفت و این روند تا روز جمعه نیز ادامه یافت. اونس طلا که روز چهارشنبه در قیمت 1848دلار بسته شده بود، روز جمعه، (تا ساعت 18:30 به وقت تهران) 1840دلار قیمت خورد. به گفته کارشناسان بازارهای مالی اونس طلا ممکن است حمایت در سطح ۱۸۲۸ دلار را مجددا تست کند و اگر این سطح شکسته شود تا سطح ۱۷۹۸ دلار نزول خواهد کرد. طلا برای شکستن روند نزولی به عاملی بسیار قوی نیاز دارد که می‌تواند در قالب موضع سیاست پولی تسهیلی‌تر بانک مرکزی آمریکا یا تصویب یک بسته کمک مالی بزرگ‌تر از حد انتظار در آمریکا یا شکست احتمالی واکسن‌ها ظاهر شود.

 

بازار اوراق مسکن

5 copy

شمارش معکوس سررسید تسه9710

در جریان معاملات روز چهارشنبه اوراق تسهیلات مسکن به کمترین مقدار خود از اواخر تابستان رسید. هر فقره از این اوراق با 2/ 1 در صد کاهش 57 هزار و 500 تومان معامله شد. روند نزولی تسه 9710 در حالی رخ می‌دهد که فقط 24 روز به پایان سررسید این اوراق باقی مانده است. برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند درحال‌حاضر با وجود کاهش شتاب رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، به‌دلیل کاهش قابل توجه و شدید قدرت خرید متقاضیان مصرفی از یکسو و همچنین کاهش انگیزه تقاضای سرمایه‌ای به این بازار، حجم مراجعه برای جست‌وجو و خرید آپارتمان چندان زیاد نیست. اما در این میان برخی از مالکان به ویژه گروهی که طی ماه‌های گذشته با انگیزه سرمایه‌ای به این بازار وارد شده بودند با مشاهده سیگنال ورود بازار مسکن به فاز رکود، سعی می‌کنند با تعدیل قیمت پیشنهادی خود برای فروش ملک خود پیش‌قدم شوند.

 

بازار نفت

6 copy

نفت برنت 50 دلاری شد

در معاملات روز جمعه بازار جهانی نفت آمریکا اندکی کاهش یافت، این در حالی است که قیمت نفت(WTI) روز پنج‌شنبه تحت تاثیر آغاز واکسیناسیون کووید- ۱۹ در انگلیس و همچنین آتش‌سوزی یک میدان نفتی در شمال عراق، افزایش یافت و بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با 3 درصد افزایش به ۴6 دلار و 80 سنت در هر بشکه بسته شد. آمار رسمی منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به چهارم دسامبر 2/ 15 میلیون بشکه رشد کرده است. این افزایش ناشی از کاهش صادرات نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است. بهای معاملات نفت برنت نیز معادل 3 درصد افزایش یافت و در روز پنج‌شنبه در قیمت ۵۰ دلار و 25 سنت در هر بشکه بسته شد و برای نخستین بار از مارس سال جاری به بالای ۵۰ دلار صعود کرده بود.