بازار سهام

Untitled-4 copy

بازدهی 7 درصدی بورس

در معاملات هفته گذشته بازار سهام، بورس تهران در روز چهارشنبه پس از 4 روز مثبت سرانجام افت 18/ 0 درصدی را مشاهده کرد و به رقم یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل از آن 93 هزار پله بالاتر ایستاد. به این ترتیب در پایان هفته بازدهی 6/ 7 درصدی را ثبت کرد. شاخص‌کل هم‌وزن نیز که در تمام روزهای هفته روندی صعودی داشت، در پایان هفته به رقم 423 هزار و 167 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته ماقبل 28 هزار و 39 واحد بالاتر ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز بازدهی 7 درصدی را نشان داد. میانگین ارزش معاملات بازار در هفته کاری گذشته به 14 هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم میانگین هفتگی ارزش معاملات از ابتدای مهرماه را نشان می‌دهد. 

 

بازار سکه

11 copy

تشدید روند صعودی سکه 

در معاملات هفته گذشته سکه روند صعودی را پشت‌سر گذاشت و به رشد هفتگی بیش از 11 درصد‌ دست یافت. با توجه به افزایش قیمت طلای جهانی و نرخ ارز در داخل، قیمت سکه طی سه روز اخیر روند صعودی به خود گرفت و سبب افزایش حدود یک‌میلیون و 300 هزار تومانی قیمت سکه شد. در حالی‌که در ابتدای هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود، در پایان هفته قیمت آن با افزایش یک‌میلیون و 300 هزار تومانی به ۱۲‌میلیون و 100 هزار تومان رسید. هر قطعه نیم‌سکه با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی، 6 میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و ربع سکه با افزایش ۲۵۰ هزار تومانی، 4میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌ است. 

 

بازار طلای جهانی

Untitled-5 copy

طلا روند صعودی گرفت

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت‌تاثیر خوش‌بینی به تدابیر محرک مالی آمریکا و افت ارزش دلار افزایش یافت و در مسیر ثبت بیش از سه درصد رشد هفتگی قرار گرفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا ساعت 19 به وقت تهران، به 1835 دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 3/ 0درصد افزایش، به ۱۸۴5 دلار و ۹۰ سنت رسید.‌ روند صعودی طلا تحت‌تاثیر ضعیف‌شدن ارزش دلار است و قیمت‌ها از نظر تکنیکال به وضعیت بیش فروش رسیده بودند. این فلز ارزشمند می‌تواند در سطوح ۱۸۰۰ دلار و ۱۷۵۰ دلار حمایت قوی پیدا کند اگر بهبود اقتصادی سریع‌تر شود و تورم بیش از حد رشد کند، بانک مرکزی آمریکا ممکن است روند تسهیل سیاست پولی را متوقف کند و این امر به قوی شدن دلار منجر خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-6 copy

رشد 5 درصدی خرید تسه 

در دوازدهمین روز آذر قیمت وام مسکن افزایشی مجدد را تجربه کرد. این افزایش سبب شد تا هزینه وام مسکن برای متاهلین بازهم به مرز ۳۰ میلیون تومان بازگردد. روند صعودی وام مسکن که روز سه‌شنبه هفته گذشته شروع شده بود در روز بعد نیز ادامه پیدا کرد. قیمت هر‌کدام از اوراق از 65 هزار و 500 تومان با 4/ 4 درصد افزایش به 68 هزار و 87 تومان درآخرین روز معاملاتی هفته گذشته رسید. این افزایش قیمت سبب شد تا نرخ سود وام مسکن به بالاتر از 21 درصد برسد. افزایش مجدد قیمت اوراق هزینه اخذ وام‌مسکن را برای متقاضیان گران‌تر از دو روز گذشته کرد، در همین خصوص هزینه وام مسکن مجردین به 19میلیون تومان رسید‌ و متاهلین نیز موظف هستند 32 میلیون تومان هزینه بابت اخذ اوراق تسهیلات وام پرداخت کنند.

 

بازار نفت

15 copy

نفت در آستانه 50 دلاری

پس از آنکه تولیدکنندگان بزرگ نفت درخصوص تداوم محدودیت تولید برای مقابله با افت تقاضای جهانی به توافق رسیدند، قیمت نفت شاهد افزایش بود. نفت (WTI)در معاملات روز جمعه در واکنش به توافق اعضای اوپک‌پلاس برای افزایش تدریجی تولید و پایان ابهامات درباره سرنوشت اتحاد بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهان، به سوی مرز ۵۰ دلار پیشروی کرد. بهای معاملات نفت در لندن پس از اینکه روز پنج‌شنبه در بالاترین حد ۹ ماه اخیر بسته شد، روز جمعه 4/ 1 درصد صعود کرد و (ساعت 16 به وقت تهران ) هر بشکه نفت 46 دلار و 40 سنت قیمت خورد. این گروه افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ در روز نفت را در ژانویه آغاز می‌کند و وزیران برای تصمیم‌گیری درباره گام بعدی، دیدارهای ماهانه خواهند داشت. توافق روز پنج‌شنبه وزیران اوپک‌پلاس با توجه به اختلاف‌های شدیدی که میان عربستان‌سعودی و امارات متحده‌عربی وجود داشت، از شکست همبستگی این گروه جلوگیری کرد.