بازار سهام

a

سایه تردید بر معاملات سهام

شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه با اینکه در دقایق نخست با رشد 9500 واحدی همراه شد، در ادامه بار دیگر زیر فشار عرضه‌ها کمر خم کرد. هر چند در یک ساعت پایانی معاملات تا حدودی از حجم فروش کاسته شد اما در نهایت نماگر اصلی بازار سهام با کاهش 35/ 0 درصدی به سطح یک میلیون و 578 هزار واحدی عقب نشست. نکته قابل توجه در معاملات روز یکشنبه بورس تهران، نوسان بالای قیمت‌ها و روانه شدن سهام از صف خرید به صف فروش و بالعکس بود. بررسی‌ها نیز حکایت از نوسان بیش از 5‌درصدی یک سوم سهام بورسی در معاملات این روز دارد که می‌تواند نشانه‌ای که تداوم تردید و هراس میان اهالی بازار سهام باشد. به نظر می‌رسد تا زمانی که اطمینان کامل به جامعه بورسی بازنگردد شاهد نوسان‌های کم‌مقدار نماگر سهام در محدوده فعلی خواهیم بود.

 

بازار سکه

d

رشد 110 درصدی سکه از ابتدای 99

تقاضای احتیاطی در بازار سکه سبب شد تا هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز یکشنبه ضمن افزایش بهای 350 هزار تومانی (معادل 85/ 2 درصد) با قیمت 12 میلیون و 650 هزار تومان به فروش برسد. تقاضایی که از ترس افزایش بیشتر قیمت‌ها ایجاد شده است. به این ترتیب بازدهی سکه از ابتدای سال 99 تاکنون از 110 درصد فراتر رفت. در این میان هر گرم طلای 18 عیار نیز با رشد قیمت 3/ 2 درصدی همراه شد. در تعطیلی بازارهای جهانی، دلار به مهم‌ترین سیگنال برای تعیین جهت سکه تبدیل شده است. جایی که شاهد تداوم صعود بیش از 15 درصدی دلار از ابتدای شهریور تاکنون هستیم. در حال حاضر حباب سکه از 475‌هزار تومان فراتر رفته است و باید دید این روند صعودی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

 

بازار طلای جهانی

z

طلای جهانی در انتظار فدرال رزرو

هر اونس طلای جهانی هفته گذشته روندی خنثی داشت که ماحصل آن رشد 6/ 0 درصدی و قرار گرفتن در سطح 1940 دلاری بود. هفته گذشته داده‌های تورمی بخش تولیدکننده و مصرف‌کننده آمریکا بیش از مقدار مورد انتظار بود که سبب حمایت از بهای این فلز ارزشمند شد. با این حال افزایش ارزش دلار آمریکا، به‌عنوان مانعی در مقابل رشد طلا ظاهر شد. در این میان انتظار برای تشدید فشارهای تورمی، سیاست‌های انبساطی جهت حمایت از اقتصاد و احتمال تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین سبب شده تا روند بلندمدت طلا صعودی دیده شود. در هفته پیشرو نشست نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا (15 و 16 سپتامبر) برگزار خواهد شد. هر چند به نظر می‌رسد محدوده نرخ بهره هدف حفظ شده و سیاست‌های پولی آمریکا تغییری نکند اما لحن بیانیه می‌تواند بازارهای مالی را با نوساناتی همراه سازد.

 

بازار اوراق مسکن

x

عامل اقبال به اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن در ادامه روند صعودی خود از ابتدای هفته، دیروز نیز شاهد رشد یکدست تمامی سررسیدهای «تسه» بود. بهای هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 در این روز با رشد حدود 4 درصدی مجددا به کانال 78 هزار تومان وارد شد. در مجموع روز یکشنبه میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن با ثبت رشد 3/ 4‌درصدی به محدوده 62 هزار تومان رسید. در حالی شاهد اقبال مجدد به اوراق تسهیلات مسکن هستیم که وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با احتساب میانگین قیمت ۲۳ میلیون تومانی هرمترمربع آپارتمان در شهر تهران و هزینه خرید اوراق، تنها هزینه خرید حدود ۴ مترمربع از یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد. با این حال الزام خرید اوراق جهت دریافت وام ساخت یکی از دلایلی است که سبب‌شده شاهد رشد قیمت «تسه»ها باشیم.

 

بازار نفت

c

توفان سالی؛ ناجی بازار نفت؟

طلای سیاه هفته گذشته برای دومین هفته متوالی در محدوده منفی قیمت دادوستد شد و با کاهش بیش از 6 درصدی، به 37‌دلار در هر بشکه رسید. در این میان توفان گرمسیری سالی جمعه شب با عبور از فلوریدا، به سمت شرق خلیج مکزیک حرکت کرد و پیش‌بینی می‌شود شدت بگیرد. خلیج مکزیک ۱۷ درصد کل تولید نفت خام آمریکا را در اختیار دارد و ۵ درصد از گاز تولید شده در آمریکا هم از این خلیج به دست می‌آید. از این رو تولیدکنندگان نفت خلیج مکزیک قبل از رسیدن توفان، اسکله‌های نفتی خود را تخلیه کرده‌اند. ماه گذشته تحت‌تاثیر توفان لائورا 5/ 1 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام این منطقه تعطیل شد و در صورت قدرتمندتر بودن توفان سالی با تضعیف عرضه، احتمال رشد بهای نفت خام آمریکا وجود دارد.