بازار سهام

Untitled-1 copy

بورس منفی پس از 10 هفته

بورس تهران پس از 10 صعود متوالی، معاملات این هفته را با افت 9/ 2 درصدی شاخص کل پشت‌سر گذاشت و از سوپرکانال 2 میلیون واحدی عقب نشست. بازیگران حقیقی اما پا پس نکشیدند و برای یازدهمین هفته پیاپی زمین خرید سهام را به نام خود سند زدند. در این هفته بازار سهام به سبب سیاست‌های یک بام و دو هوای دولت درخصوص واگذاری باقیمانده سهام دولتی پالایشگاه‌ها در قالب صندوق دارادوم با تشدید هیجانات منفی مواجه شد که ماحصل آن کاهش 5 درصدی شاخص سهام در سه روز پایانی هفته بود. اما با وجود تایید دوباره واگذاری دارادوم در نخستین چهارشنبه شهریورماه، به دلیل اعمال  سیاست‌های یک شبه، ریسکی تازه پیش‌روی معامله‌گران قرار گرفته و باید دید آیا قدرت نقدینگی می‌تواند بر آن چیره شود یا خیر.

 

بازار سکه

Untitled-2 copy

صعود سکه خلاف طلای جهانی

قیمت هرسکه تمام طرح جدید در روز پنج‌شنبه خلاف افت قبلی خود رشد را تجربه کرد، سکه که روز چهارشنبه تا 10 میلیون و 400 هزار تومان پایین آمده بود، روز پنج‌شنبه 23 مرداد با افزایش2 درصدی به 10 میلیون و600 هزار تومان رسید. سکه هفته گذشته، جریان متفاوتی را نسبت به دلار تجربه کرد. این فلز گرانبها در ابتدای هفته تحت تاثیر موج نزولی در بازار ارز بیش از یک میلیون تومان از ارزش خود را از دست داد، سکه همین که سعی کرد خود را متناسب با رشد قیمت دلار به کانال ۱۱ میلیون تومانی برساند، با سقوط طلای جهانی مواجه شد و نوسانات زیادی را در طول هفته شاهد بود. اما نسبت به قیمت پنج‌شنبه گذشته ۸ درصدکاهش، (معادل ۹۰۰ هزار تومان افت) را تجربه کرد. 

 

بازار طلای جهانی

Untitled-3 copy

طلا سرگرم استراحت

ضعف عرضه‌ و تقاضا در بازار جهانی طلا همچنان ادامه دارد، همین امر سبب شده شاهد کاهش نوسان قیمت طلا در بازار یاد شده باشیم. این مساله پس از آن روی می‌دهد که اعلام ساخت واکسن کرونا در روسیه توجه بسیاری را به خود جلب کرد و سبب شد طی یک ریزش سنگین قیمت طلا از حدود 2080 دلار تا 1880 دلار طی چهار روز کاهش یابد. اگرچه بخشی از این ریزش به لطف بالاگرفتن تنش‌ها میان آمریکا و چین در روزهای بعد جبران شد با این حال معاملات قیمت طلا به روال قبلی بازنگشت و همین امر سبب شد در چند روز اخیر شاهد استراحت قیمت در معاملات فلز زرد باشیم. به موجب همین عامل در چند روز گذشته بهای طلا در حدود 1940 دلار باقی مانده و روز گذشته نیز در همین حدود  معامله شد. 

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-4 copy

تداوم روند نزولی 

آمارها نشان می‌دهد اوراق تسهیلات مسکن همراهی خود را با روند کلی شاخص حفظ کرده است. در روز‌های گذشته با نزولی بودن شاخص کل،‌ اوراق تسهیلات مسکن نیز روندی نزولی را تجربه کرد. هرچند این افت بسیار محدود و حدود 05/ 0 درصد بود. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 طی آخرین روز کاری هفته گذشته از 76 هزار و 133 تومان به 76 هزار و 95 تومان رسید. شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود به منظور مدیریت نقدینگی با انتشار اوراق ودیعه موافقت کرد. این اوراق با سررسید حداکثر دو ساله بوده و نرخ آن به پیشنهاد بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار و حداکثر معادل نرخ تورم سالانه تعیین خواهد شد. پرداخت سود این اوراق به‌صورت سه ماهه و زمان انتشار آن به تشخیص هیات‌عامل بانک مرکزی خواهد بود.

 

بازار نفت

Untitled-5 copy

رد بازار سهام بر طلای سیاه 

در حالی‌که بهای طلای سیاه در هر دو شاخص روندی افزایشی را در معاملات دیروز طی می‌کرد، نفت از افت بازار سهام در اروپا تاثیر پذیرفت و وارد مسیری کاهشی، هر چند ضعیف، شد. به‌طوری‌که ساعت 16 به وقت تهران، قیمت شاخص برنت و نفت خام آمریکا به ترتیب فقط 3 و 2 سنت کاهش را نسبت به روز کاری قبل نشان می‌دادند. گفته می‌شود مقررات جدید ورود به بریتانیا که از جمله اقدامات دولت این کشور برای مقابله با شیوع کرونا است، موج منفی را در بازارهای مختلف به وجود آورد. آژانس بین‌المللی انرژی نیز برآورد خود از میزان تقاضای نفت برای 18 ماه آینده را کاهش داده، هرچند این آژانس معتقد است به‌طور کلی بازار در ماه‌های باقیمانده سال تقویت خواهد شد. جلسه کمیته نظارتی اوپک‌پلاس هم با تعویق یک روزه قرار است چهارشنبه هفته جاری برگزار شود.