بازار سهام

15-01

بازتاب بیمه‌گری دولت در تالار سهام

بورس تهران معاملات یکشنبه را با تعدیل 35/ 0 درصدی شاخص کل به پایان رساند. گرچه قریب به اتفاق سهم‌ها تحت فشار عرضه با افت قیمت مواجه شدند اما سهام شرکت‌های قابل عرضه در ETFها از جمله بزرگان پالایشی و خودرویی برخلاف غول‌های گروه فلزات و پتروشیمی به روند صعودی خود ادامه دادند. این روند نشان می‌دهد اهالی بورس تهران همچنان به نقش بیمه‌گری دولت در حمایت از سهام شرکت‌های بزرگ دولتی بسیار خوش‌بین هستند. به همین دلیل همچنان پس از حدود یک ماه به سهام «شستا» به مثابه عرضه اولیه نگاه می‌کند. اما نااطمینانی به سایر سهم‌ها به دلیل هشدار طیفی از تحلیلگران درخصوص قیمت‌های حبابی باعث شکل‌گیری الگوهای ناپایدار در روند قیمتی و افت و خیزهای شدید در بازه یکروزه شده است. از طرفی، التهابات بازار ارز، سهام را برای طیفی از سرمایه‌گذاران به ابزار پوشش ریسک بدل کرده است.

 

بازار سکه

15-02

حفظ شکاف قیمتی در بازارهای سکه

بازار سکه هم روز گذشته به همراه نرخ دلار در بازار آزاد روند پرنوسانی را تجربه کرد و منتظر رکوردشکنی طلای جهانی در هفته پیش رو ماند. بهای هر سکه طرح جدید که روز گذشته تا سطح بی‌سابقه 11 میلیون و 400 هزار تومانی پیش رفته بود، ساعت 16 توام با تعدیل نوسان دلار، عقب‌نشینی کرد و به سطح 10 میلیون و 950 تومانی رسید تا سطح رشد قیمت در این بازار به عدد 50 هزار تومان محدود شود. با این رشد، فاصله بین سکه بازار یا فیزیکی با سکه بورس کالا حفظ شد. طی روز گذشته، اوراق سکه در بورس کالا در اثر محدودیت یک درصدی دامنه نوسان و جاماندن از قیمت سکه فیزیکی با تشدید تقاضا مواجه شدند. دیروز بیش از 6 هزار میلیارد تومان نقدینگی در صف، امکان خرید اوراق گواهی سکه در بورس کالا را نیافت.

 

 

بازار طلای جهانی

15-03

اونس در انتظار رکورد جدید

طلای جهانی که هفته قبل پس از حدود 9 سال قدم در کانال 1900 دلاری گذاشت، در هفته پیش رو به ثبت رکورد جدید می‌اندیشد. اوج‌گیری تنش‌های دیپلماتیک بین آمریکا و چین، تنزل ارزش دلار به کمترین سطح طی دو سال اخیر، افزایش بدهی‌های جهانی با خلق قابل‌ملاحظه پول، کاهش بی‌سابقه نرخ بهره اوراق قرضه، نرخ بالای شیوع کرونا به رغم اخبار مثبت از تولید واکسن و انتظار سقوط 34 درصدی اقتصاد آمریکا در سه‌ماه دوم همگی محرک طلا قلمداد می‌شوند. فعالان بازار جهانی معتقدند برای هیچ‌یک از بحران‌های فوق نمی‌توان راه‌حل سریعی پیدا کرد و در نتیجه، طلا محکوم به رشد و جابه‌جایی رکورد 1921 دلاری در سپتامبر 2011 و حرکت به سمت 2000 دلار است. رای 79 درصدی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای شرکت‌کننده در نظرسنجی هفتگی کیتکو به صعود طلا هم نتیجه تاثیر هماهنگ عوامل فوق بر اونس ارزیابی می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

15-04

دو راهی قیمت در بازار اوراق

اوراق تسهیلات مسکن معاملات روز گذشته را همراه با سهام با افت سطح عمومی قیمت به پایان رساندند. قیمت امتیازهای وام مسکن دی 97 به‌عنوان شاخص این بازار در معاملات یکشنبه افت 5/ 4 درصدی را تجربه کردند و تا کانال 80 هزار تومانی پایین آمدند. میانگین کل قیمت‌ها در این بازار هم سه پله عقب نشست و از سطح 83 هزار تومانی به سطح 80 هزار تومانی بازگشت. این چهارمین افت متوالی اوراق مسکن است. به نظر می‌آید اوراق مسکن در یک هفته اخیر بین یک دو راهی مانده‌اند: دو راهی تبعیت از بازار سهام یا تمرکز بر محدودیت‌های اخیر دولت در بخش مسکن. از یک طرف، الگوی رشدهای متوالی در بازار سهام دستخوش تغییر شده و شاخص بورس نسبت به هفته‌های قبل روند ناپایدارتری به خود گرفته و از سوی دیگر، بازار مسکن در حال واکنش به محدودیت‌های مالیاتی است.

 

بازار نفت

15-05

تلاقی نیروها در بازار نفت

نفت خام آمریکا که هفته قبل را به‌رغم فشار عوامل منفی با رشد 8/ 1 درصدی به پایان رساند و حتی اوج چهارماهه را هم لمس کرد، در هفته پیش رو نگران تبعات تنش‌های دیپلماتیک میان چین و آمریکا و همچنین شیوع بدون توقف کروناست. با اینکه همچنان تهدیدات سمت تقاضا فشار بر قیمت‌ها را حفظ کرده اما سمت عرضه همراه با افت شاخص دلار روزنه‌هایی بر حمایت از بهای نفت در هفته پیش رو گشوده است. توفان‌های موسمی در غرب آمریکا از جمله تگزاس به‌عنوان قطب تولید نفت این کشور می‌تواند از مجرای اختلال احتمالی در عرضه از قیمت‌ها حمایت کند. از طرفی، به‌زعم تحلیلگران، عملکرد بهتر از انتظار اقتصادهای اروپایی و سقوط نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا که هر دو در جهت فشار بر شاخص دلار عمل خواهند کرد، به نفع قیمت‌ها در بازار نفت ارزیابی می‌شوند.