بازار سهام

جهش قیمت در جزایر بورسی

بازار سهام پس از استراحت دو روزه در معاملات شنبه با قدرت به مسیر صعودی بازگشت و رکورد تازه‌ای بر جا گذاشت. شاخص کل بورس روز گذشته ضمن رشد ۹/ ۲ درصدی به سطح بی‌سابقه ۹۵/ ۱ میلیون واحدی دست یافت و فاصله خود از مرز ۲ میلیون را به یک درصد کاهش داد. اگرچه لیدرهای بازار با جذب حداکثری منابع خرد در صف‌های طولانی خرید به روند خود ادامه دادند اما جهش ۵/ ۴ درصدی شاخص هم‌وزن از افزایش شدید تقاضا در سهام شرکت‌های کوچک‌تر بورسی حکایت داشت. این جهش همراه با تشدید جریان ورود پول به بازار سهام در روز گذشته را می‌توان نشانه‌هایی از تحرکات سریع سرمایه‌گذاران در صنایع بورسی و نویدبخش موج تازه‌ای از رشد در بازار سهام دانست. علاوه بر ورود پول، سیگنال‌های مثبت از دلار و بورس کالا هم حامی بورس در روزهای پیش رو به شمار می‌روند.

 

 

 

بازار سکه

سبقت مجدد سکه بازار از سکه بورسی

سکه با جهش 8/ 5 درصدی در معاملات شنبه تقریبا کل زیان هفته قبل را جبران کرد. سوخت این جهش از دو جا تامین شد؛ از یک طرف افزایش قابل ملاحظه نرخ داخلی دلار و از سوی دیگر، صعود طلای جهانی. همین دو عامل سبب شد بهای هر سکه طرح جدید در بازار تهران جهش 600 هزار تومانی را ثبت کند و در سطح 10 میلیون و 900 هزار تومانی مستقر شود. ورود طلای جهانی به کانال هزار و 900 دلار امید به پیشروی قیمت داخلی این فلز گرانبها را افزایش داده است. البته دیروز اوراق سکه به دلیل محدودیت یک درصدی دامنه نوسان قیمت در سطح 10 میلیون و 480 هزار تومان با صف‌های طولانی خرید به کار خود پایان داد. به این ترتیب، در کمتر از یک هفته بار دیگر سکه بازار از سکه بورسی سبقت گرفت.

 

 

 

بازار طلای جهانی

سود بحران در جیب اونس

اونس طلای جهانی پس از 9 سال در هفته قبل قدم در کانال هزار و 900 دلار گذاشت. عملکرد ضعیف در بخش اشتغال و تولید و گسترش شیوع کرونا و رکوردهای جدید مرگ و میر در آمریکا همراه با شعله‌ور شدن آتش اختلافات دیپلماتیک میان چین و ایالات متحده شاخص دلار را تا کف دو ساله پایین کشید و طلا را به بالاتر از اوج 9 ساله برد. فعالان بازارها به دلایل زیر انتظار رشد بیشتر طلا در هفته پیش رو را دارند. علاوه بر پایان مهلت بیمه بیکاری 20 میلیون آمریکایی در هفته پیش رو، تحلیلگران انتظار سقوط 34 درصدی GDP بزرگ‌ترین کشور دنیا در سه ماه دوم را دارند. در کنار این، نشست فدرال رزرو و انتظار پاسخ پولی بانک مرکزی آمریکا با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی در این کشور از جمله عوامل محرک طلا در این هفته به شمار می‌روند.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

فاز انتظاری اوراق مسکن؟

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز شنبه مسیر خود را از بازار سهام جدا کردند و به عقبگرد خود برای سومین جلسه متوالی ادامه دادند. بهای هر امتیاز وام دی 97 دیروز حدود یک درصد دیگر کاهش یافت و به کانال 83 هزار تومان بازگشت. میانگین کل قیمت‌ها در این بازار هم با افت 5/ 2 درصدی به سطح 83 هزار تومان تنزل کرد. قیمت اوراق تا هفته قبل همسو با بازار سهام نوسان داشت و حتی به اوج 4 ساله هم نزدیک شد. به نظر می‌رسد اوراق همچنان تورم انتظاری بالای خود را با توجه به معاملات سهام حفظ کند. اگرچه سیاست‌گذار سعی دارد با سرکوب قیمت در این بخش بر قدرت خرید متقاضیان بیفزاید اما رفتار معامله‌گران اوراق نشان می‌دهد که قوانین آهنین بازار را محکم‌تر از خواست سیاست‌گذار می‌دانند و اطمینان چندانی به تعدیل دستوری قیمت‌ها ندارند.

 

 

 

بازار نفت

سه حامی نفت

نفت خام آمریکا معاملات هفته قبل را با قیمت 3/ 41 دلار به پایان رساند. شاخص‌های نفتی در این هفته همراه با خوش‌بینی به پیشرفت در تولید واکسن کرونا و بسته حمایتی اتحادیه اروپا در کنار آمارهای مثبت از این منطقه تا سطح 5/ 42 دلار یعنی بالاترین سطح قیمتی از مارس هم پیش رفت. اما تشدید بحران کرونا در ایالات‌متحده (افزایش بیکاری و افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت) قیمت‌ها را تحت فشار گذاشت. با وجود این، افت شدید شاخص دلار، منجر به رشد نفت از کف هفتگی شد. به زعم‌ تحلیلگران سه عامل در هفته پیش رو از نفت حمایت می‌کنند. یکی توفان‌های موسمی در غرب آمریکا که می‌توانند بخش عمده عرضه را در این قطب نفتی دچار اختلال کند و دیگری PMIهای بهتر از انتظار در اروپا. ضمنا سقوط نرخ بهره اوراق قرضه هم عامل تقویت دارایی‌هایی نظیر نفت است.