بازار سهام

برترین فصل تاریخ بورس

شاخص کل بورس تهران طی سه ماه گذشته در طلایی‌ترین فصل تاریخ خود به بازدهی خیره‌کننده ۱۴۸ درصدی دست یافت. طی فصل بهار ارزش روزانه معاملات خرد با رشد تقریبا ۵ برابری به متوسط ۸/ ۸ هزار میلیارد تومان رسید و همزمان خالص ورود پول از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی به رقم باورنکردنی ۴۰ هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد. همچنین با افزایش سرعت صدور کدهای معاملاتی و ورود خیل عظیمی از مردم به بازار سهام رکورد مشارکت در عرضه‌اولیه‌های سهام تا عدد ۵/ ۳ میلیون نفر بالا رفت. سرعت و وسعت تحولات بورس در سه ماه اخیر را به خوبی می‌توان در رشد قیمت، ارزش معاملات و همچنین افزایش چشمگیر ضریب نفوذ بورس در جامعه مشاهده کرد. در کنار نگرانی از کاهش فزاینده ارزش ریال، توفیق اجباری بورس برای جبران کسری بودجه دولت هم به رونق سهام کمک کرد.

15-01

 

 

بازار سکه

سبقت سکه از دلار

بازار سکه هم گرچه در فصل بهار نتوانست فاصله خود از بورس را کم کند، اما به لطف رشد قیمت جهانی طلا از دلار پیش افتاد. بهای هر سکه طرح جدید در فصل بهار 9/ 1 میلیون تومان افزایش یافت و در آخرین روز کاری این فصل به سطح بی‌سابقه 7 میلیون و 920 هزار تومان رسید. سکه در سه ماهی که دلار به بازدهی 18 درصدی بسنده کرد، بیش از 6/ 31 درصد افزایش داشت. به نظر می‌رسد محدودیت حاکم بر بازار ارز و آزادی نسبی معاملات طلا تا حدی اختلاف بازدهی این دو بازار را طی سه ماه اخیر توضیح دهد. البته افزایش 19 درصدی بهای اونس طلا در سه ماه اخیر هم در سبقت سکه از دلار نقش مثبتی ایفا کرد. بسیاری چشم‌انداز مثبت طلای جهانی و همچنین امکان رشد دلار را حامی سکه در تابستان می‌دانند.

15-02

 

 

بازار طلای جهانی

اوج‌گیری مجدد اونس

اونس طلای جهانی هفته گذشته 13 دلار (7/ 0 درصد) دیگر رشد کرد و به قیمت 1744 دلار رسید. اونس در ابتدای هفته قبل تا سطح 1707 دلار هم عقب نشست؛ اما افزایش نگرانی‌ها درخصوص خطرات موج دوم کرونا در کنار بسته‌های محرک پولی بانک‌های مرکزی، خاصه در آمریکا، اروپا و انگلستان به کمک این فلز گرانبها آمدند. بانک مرکزی از بسته‌ پولی 750 میلیارد یورویی پرده برداشت و بانک مرکزی انگلستان هم خبر از خرید 100 تا 150 میلیارد پوندی اوراق داد. فضای تورمی حاکم بر بازار جهانی سبب شد تا بانک گلدمن ساکس هم پیش‌بینی خود از قیمت اونس طلا را در 12 ماه آتی به 2هزار دلار افزایش دهد. البته افزایش تعداد مدعیان بیمه بیکاری در آمریکا و همچنین موج جدید تنش‌های بین آمریکا و چین هم تقاضای احتیاطی برای طلا را تقویت کرد.

15-03

 

 

بازار اوراق مسکن

فراز و فرود «تسه»ها در بهار

اوراق تسهیلات مسکن در فصل بهار از خواب تقریبا سه‌ساله درآمدند و طولانی‌ترین دوره نزول و صعود خود را تجربه کردند. برای مثال، قیمت اوراق تسهیلات مسکن دی 97 در سه ماهی که گذشت افزایشی معادل 6/ 8 درصد را تجربه کرد و در آخرین روز کاری خرداد در کانال 55 هزار تومانی جا خوش کرد. «تسه»ها تا اوایل اردیبهشت به دلیل رکود تورمی حاکم بر معاملات فیزیکی مسکن، در کف 45 هزار تومانی معامله می‌شدند. اما به تدریج و به‌طور مشخص پس از اصلاح قیمت سهام در نیمه دوم اردیبهشت در مسیر رشد شتابان قرار گرفتند و تا سطح 80 هزار تومان (سقف سه‌ساله) پیش آمدند. سپس با شکل‌گیری موج دوم رونق بورس از نیمه خرداد و همچنین با طرح دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی، قیمت «تسه»ها از اوج فصلی حدود 32 درصد عقب نشست.

15-04

 

 

بازار نفت

حمایت اوپک از نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا هفته گذشته 1/ 8 درصد افزایش یافت و به سطح 5/ 39 دلار رسید. به‌طور کلی بازار نفت در هفته گذشته تحت تاثیر دو عامل کلی بود. از یکسو رشد ذخایر نفت تجاری آمریکا در کنار موج دوم کرونا سیگنال‌های منفی خود را از تقاضا به بازار ارسال کرد. از سویی، نشست کمیته نظارت بر توافق اوپک‌پلاس حاوی پیغام‌های مثبتی برای نفت بود. موج خوش‌بینی به پایبندی اعضای ائتلاف اوپک در کاهش 7/ 9 میلیون بشکه‌ای تولید تا پایان جولای با موافقت عراق و قزاقستان برای جبران مازاد تولید خود در ماه‌های قبل سبب شد تا WTI در روز جمعه تا سطح 40 دلاری هم پیش رود. از طرفی، ضعف شاخص دلار هم به رشد بهای طلای سیاه کمک کرد. تحلیلگران جی‌پی مورگان نفت 100 دلاری را پیش‌بینی کرده‌اند.

15-05