بازار سهام

20-01

سهام بی‌محابا می‌تازد

در نخستین روز معاملاتی هفته ادامه هجوم سهمگین نقدینگی به سهام تشکیل صف‌های خرید سنگین را به دنبال داشت و شاخص کل بورس را با صعودی 23 کانالی (بیشترین رشد مقداری تاریخی) همراه کرد. شنبه 302 نماد از 305 نماد فعال بورس رشد قیمت را تجربه کردند. همچنین ارزش صفوف خرید در پایان دادوستدها به بیش از 2400 میلیارد تومان می‌رسید. از سوی دیگر دیروز معاملات برخی سهم‌های تازه‌وارد بورسی مشابه چهارشنبه به بعد از بازه زمانی مجاز روزانه موکول شد که نهایتا صف‌های خرید چند هزار میلیارد تومانی نیز در معاملات این نمادها مشاهده شد. در این میان عمده این صف به سهام تازه‌وارد شستا اختصاص داشت. شستا در نخستین روز بعد از عرضه اولیه صف خرید بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی را به خود دید. ادامه نوسان قیمتی سهام را متغیرهای نقدینگی بورس تعیین می‌کنند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

تب بالای معاملات طلای جهانی

اونس طلا که طی هفته گذشته با صعود تا سقف 1747 دلاری به قله 7 ساله دست یافته بود، در آخرین جلسه معاملاتی هفته تغییر مسیر داد و تا سطح 1685 دلار نزول کرد. انتشار آمارهای نگران‌کننده‌ای همچون اولین انقباض اقتصاد چین در 28 سال اخیر و رسیدن شمار بیکاران آمریکایی به 22 میلیون نفر از عواملی بودند که صعود ابتدای هفته طلا را رقم زدند. اما پس از افزایش امیدواری‌ها نسبت به موثر واقع شدن یک دارو در درمان ویروس کرونا و از سوی دیگر واکنش مثبت بازارهای سهام نسبت به طرح ترامپ برای بازگشایی تدریجی اقتصاد آمریکا، اشتهای ریسک فعالان بازار جهانی افزایش یافت و سقوط قیمت اونس را رقم زد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از 15 کارشناس 7 نفر روند هفته آینده طلا را صعودی، 6 نفر نزولی و 2 نفر خنثی پیش‌بینی کردند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

تکرار سرخ‌پوشی جمعی «تسه»ها

روز گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن دی 97 (تسه9710) با افت 6/ 2 درصدی به 44 هزار و 820 تومان رسید. شنبه تمامی 23 امتیاز وام مسکن معامله‌شده در فرابورس با افت قیمت همراه شدند؛ اتفاقی که طی روزهای اخیر به کرات شاهد آن بوده‌ایم. دیروز متوسط قیمت «تسه»ها به حدود 45 هزار و 200 تومان رسید. این در حالی است که یک ماه پیش «تسه»ها در مرز 54 هزار تومان قیمت می‌خوردند. به نظر می‌رسد از یکسو ضعف تقاضای مصرفی مسکن و از سوی دیگر تداوم رشدهای چشمگیر بازار سهام منجر به کمرنگ شدن تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن و افت قیمت آنها شده‌اند. البته تداوم رشد قیمت املاک در کشور طی ماه‌های اخیر با وجود کاهش حجم معاملات (رکود تورمی مسکن) و ثابت ماندن سقف این نوع وام مسکن هم در بی‌رونقی بازار «تسه» موثر ارزیابی می‌شوند.

 

بازار نفت

20-06

سقوط ناتمام قیمت نفت؟

نفت خام آمریکا هفته قبل برای دومین هفته متوالی نزدیک به 20 درصد از ارزش خود را از دست داد و در آخرین معاملات به قیمت 3/ 18 دلار بر بشکه معامله شد. در همین حال نفت برنت کمتر تحت فشار قرار گرفت و از این رو فاصله قیمتی این دو شاخص نفتی به حدود 10 دلار رسید. طی هفته اخیر بازار جهانی نشان داد توافق تاریخی اوپک‌پلاس را کافی نمی‌داند و نگرانی از افت شدید تقاضا و همچنین پر شدن انبارهای نفتی وزنه سنگینی بر دوش طلای سیاه گذاشت. هم‌اکنون نیز با تکمیل شدن ظرفیت برخی انبارها قیمت‌ها در گوشه‌هایی از بازار فیزیکی نفت آمریکا منفی شده‌اند. از سوی دیگر در حالی که رشد 2/ 19 میلیون بشکه‌ای موجودی تجاری نفت خام آمریکا به نگرانی‌های فعالان بازار جهانی افزود، خوش‌بینی نسبت به بازگشایی تدریجی اقتصاد آمریکا اندکی از فشار بر طلای سیاه کاست.