بازار سهام

دیدار تاریخی عرضه و تقاضا در بورس

شاخص کل بورس روز چهارشنبه ضمن رشد ۳/ ۱ درصدی، به سطح بی‌سابقه ۵۲۴ هزار واحد رسید. ورود بی‌امان بازیگران جدید بار دیگر رکوردها را در بورس جابه‌جا کرد. علاوه بر تقاضای قدرتمند، افزایش عرضه‌های دیروز رکورد ارزش معاملات خرد را یک بار دیگر شکست و به سطح ۵۲۵۰ میلیارد تومان ارتقا بخشید. در این روز باز هم شاهد شدت بیشتر تقاضا از مجاری سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بودیم. سهامداران خرد همزمان با خروج از سهام دارویی، بانک‌ها و پالایشی بیشترین ورود را در سهام گروه فلزات و محصولات غذایی رقم زدند. در مجموع دیروز ۱۵۰میلیارد تومان پول جدید از سوی معامله‌گران حقیقی وارد بورس شد. به نظر می‌رسد تلاش برای حفظ ارزش دارایی‌های ریالی در پی رفتن ایران به لیست سیاه پولشویی و شیوع فزاینده ویروس کرونای جدید منجر به صعود سهام شده و همچنان تا فروکش التهاب آن ادامه یابد.

11-01

 

بازار ارز

حذف آربیتراژ از بازار ارز

بازار ارز روز چهارشنبه ششمین رشد متوالی را ثبت کرد. هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با نرخ 15 هزار و 700 تومان معامله شد و 100 تومان بالاتر از روز سه‌‌شنبه ایستاد. همزمان با صعودهای پی‌درپی دلار در بازار آزاد، شاهد به رسمیت‌شناسی قیمت‌های آزاد از سوی بازارساز بودیم. دیروز صرافی‌های دولتی نرخ فروش دلار خود را به 15 هزار و 600 تومان افزایش دادند. بازارساز در هفته جاری به کانال 15هزار تومان مقاومت نشان می‌داد و این نرخ‌ها را به رسمیت نمی‌شناخت. همین باعث ایجاد فرصت‌های آربیتراژی در بازار ارز شده بود. اما با افزایش نرخ‌های صرافی ملی طی روز گذشته تقاضای آربیتراژی عملا از بازار خارج شد و صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌ها برچیده شد. به نظر می‌رسد همگرایی نرخ‌های رسمی و غیررسمی ضمن عقب راندن تقاضای کاذب، منابع ارزی را به سمت مقاصد مصرفی هدایت خواهد کرد.

11-02

 

بازار سکه

سکه به رکورد تازه دست یافت

سکه روز چهارشنبه مسیر صعودی خود را بازیافت. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز 110 هزار افزایش یافت و ضمن صعود 8/ 1 درصدی، سطح بی‌سابقه 6 میلیون و 100 هزار تومان را تصاحب کرد. سکه در این چرخش مثبت هم متاثر از روند صعودی نرخ‌های ارز بود و هم از تقویت دوباره اونس جهانی کمک گرفت. قیمت داخلی طلا روز سه‌شنبه با کاهش شدید قیمت‌ها به کانال 5 میلیونی تنزل کرده بود. با وجود این، تشدید دوباره نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا زمینه را برای اونس و متعاقبا سکه فراهم کرد. ضمن اینکه بال دیگر سکه برای صعود، یعنی دلار، هم دیروز ششمین رشد متوالی را ثبت کرد. با وجود این، ظرفیت ذاتی سکه به علت برخورداری از اهرم اونس، بازدهی این فلز گرانبها را از ابتدای سال به 31 درصد (حدود 12 واحد درصد بیشتر از دلار) رساند.

11-03

 

بازار طلای جهانی

سرگیجه طلا، پیامد انتشار ویروس

طی روزهای اخیر بازار جهانی مسیر پیچیده‌ای را طی کرد و به وضوح دچار آشفتگی شد. همزمان با ریزش شدید بازارهای مالی و قیمت کالاهای پایه مصرفی، دارایی‌های امن نیز با فشار فروش مواجه شدند. امری که از سردرگمی فعالان بازار جهانی خبر می‌دهد. با این وجود روز گذشته طلا برای ریزش دلایل بیشتری داشت. بنابه برخی اظهارنظر‌ها، در پی سیاست‌های حمایتی چین از بازارهای مالی این کشور، معامله‌گران فاصله خود را از طلا به عنوان یک پناهگاه امن بیشتر کردند و این مساله به افت بیشتر قیمت اونس منجر شد. به این ترتیب قیمت هر اونس طلا، بعد از ظهر روز گذشته تا سطح 1625 دلار نیز عقب‌نشینی کرد و بعد از آن مقداری از این ریزش را جبران کرد. روند آتی طلا به بازگشت چین به سطوح قبلی فعالیت و میزان گسترش بیماری کرونا وابسته است.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

صعود «تسه»ها به اوج 9 ماهه

اوراق وام مسکن در فرابورس طی روز گذشته با رشد دسته‌جمعی همراه شدند. بهای هر ورقه امتیاز وام مسکن دی 97(تسه9710) در این روز 3/ 1 درصد افزایش یافت و در آستانه مرز 50 هزار تومان قرار گرفت. در مجموع، متوسط قیمت کل «تسه»ها دیروز 1/ 1 درصد رشد کرد. کف قیمت در این بازار 5/ 49 هزار تومان و سقف قیمت 50 هزار تومان بود. با رشد تقاضا برای امتیازهای وام طی هفته جاری، سطح قیمت «تسه»ها به بالاترین سطح از ابتدای خرداد رسید. سه‌شنبه بانک مرکزی هم گزارش کرد که حجم معاملات مسکن در تهران طی ماه بهمن در مقیاس ماهانه 24 درصد و در مقیاس سالانه 42درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت مسکن در تهران طی ماه گذشته 3/ 4 درصد و در یک سال منتهی به بهمن 44 درصد متورم شده است.

11-05

 

 

بازار نفت

ملاقات نفت با کف 15 ماهه

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 چهارشنبه به 49 دلار کاهش یافت و به این ترتیب در کمترین سطح از اواخر نوامبر 2018 قرار گرفت. ویروس کرونا اکنون به 30 کشور دنیا سرایت کرده و ترس از اثرات اقتصادی شیوع آن چشم‌انداز تقاضای نفت را تحت‌الشعاع قرار داده است. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی سه‌شنبه گفت دورنمای رشد تقاضای نفت در بدترین شرایط طی 10 سال اخیر است. بانک گلدمن ساکس هم پیش‌بینی خود را از رشد روزانه تقاضا در 2020 از 2/ 1 میلیون بشکه به 600 هزار بشکه کاهش داد. تنها امید نفت در این وضعیت، تلاش‌های اوپک و متحدانش در جهت تعمیق سیاست کاهش عرضه طی نشست دو روزه 5-6مارس است. وزیر انرژی عربستان سه‌شنبه اطمینان داد که اوپک به شیوع کرونای جدید واکنش دهد. ضمنا API هم از افزایش 3/ 1 میلیونی موجودی‌های هفتگی خبر داد.

11-06