بازار ارز

20-01

پایان هفت صعود متوالی دلار

بازار ارز معاملات هفته قبل را با عقبگرد 70 تومانی نرخ دلار پشت سر گذاشت. دلار که معاملات این هفته را با نرخ 13 هزار و 720 تومان شروع کرده بود، روز پنج‌شنبه روی عدد 13 هزار و 650 تومان جا خوش کرد و با افت 5/ 0 درصدی به 7 صعود هفتگی پایان داد. در این هفته دلار تا سطح 13 هزار و 495 تومانی هم عقب رفته بود؛ اما خیلی سریع به این عدد واکنش نشان داد و طی روزهای بعد ارتفاع گرفت. در این هفته خبرهای سیاسی کمتری در بین فعالان ارزی انتشار یافت و متعاقبا قیمت‌ها را کاهشی کرد. با وجود عبور از فصل اوج تقاضای تجاری در دی‌ماه، تقاضای سرمایه‌ای همچنان در نقش عامل حمایتی عمل می‌کند.

 

بازار سکه

20-02

عقب‌نشینی سکه از مرز

سکه نیز همسو با دلار ولی با شتاب بیشتری در هفته قبل عقب نشست. قیمت هر سکه طرح جدید طی هفته اخیر 75 هزار تومان (معادل 5/ 1 درصد) کاهش یافت و به سطح 4 میلیون و 965 هزار تومانی برگشت. شنبه گذشته سکه هنوز بالای مرز 5 میلیون تومانی بود. اما در ادامه در پی روند کاهشی دلار و سپس عقبگرد طلای جهانی زیر فشار قرار گرفت. طلای جهانی چهارشنبه و بعد از اعلام کشف داروی کرونا در ریزش 6/ 2 درصدی از اوج تا زیر 1550 دلار پایین آمد و نقش مضاعفی در افت سکه داشت. البته اونس پنج‌شنبه مجددا در مسیر صعودی قرار گرفت. سرمایه‌های جهانی پیش از انتشار داده‌های اشتغال آمریکا در عصر جمعه در طلا و اوراق خزانه پناه گرفتند.

 

بازار نفت

20-03

پنجمین افت هفتگی نفت

هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت 16 جمعه با قیمت 6/ 50 دلار معامله شد. طبق اعلام منابع آگاه، پالایش نفت در چین نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش 15 درصدی یعنی روزانه دو میلیون بشکه داشته است. افت تقاضای جهانی سوخت منجر به سقوط شاخص وست‌تگزاس به زیر 50 دلار در چهارشنبه شد؛ کمترین سطح از 2018. اما سیگنال‌های حمایتی اوپک جلوی افت قیمت‌ها را گرفت. اوپک‌پلاس پیشنهاد کاهش 600 هزار بشکه‌ای در واکنش به شیوع کرونا داده و منتظر پاسخ روسیه است. روسیه هنوز موافقت نکرده است. اوپک در دور قبلی میزان کاهش تولید خود را تا 7/ 1 میلیون بشکه افزایش داده بود. از طرفی نگاه بازار به نشست قاهره برای تعیین تکلیف نفت لیبی در آخر این هفته هم بود.