بازار سهام

دو جبهه تردید در بورس تهران

در پانزدهمین روز ماه دوم تابستان، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۱۱۸۶ واحدی همراه شد. نگرانی‌ها از دو مساله در رفتار معامله‌گران کاملا محسوس بود. نخست ریزش‌های اخیر قیمت‌ها در بازار جهانی که عموما نگاهی به چشم‌انداز مبهم اقتصاد دنیا و احتمال رکود دارد. دوم اما گمانه‌زنی‌های مربوط به تخصیص دلار ۴۲۰۰ که این بار در جهت معکوس مخابره شد به‌طوری که معاون وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات حذف ارز ارزان در صنعت دارو، تلویحا احتمال ادامه‌دار شدن این سیاست رانت‌ساز را تقویت کرد. همین امر کافی بود تا فروشندگان در سهام کوچک‌تر که ابتدای هفته محل ورود نقدینگی تازه بودند فعال شوند و رشد شاخص کل هم‌وزن را نیز محدود کنند.

20-01

 

بازار ارز

نوسان دلار در منطقه مرده

دلار دیروز مجددا کانال 12 هزار تومان را واگذار کرد و به نرخ 11 هزار و 880 تومان رسید. رفت‌وآمدهای پی در پی حول این مرز نه تنها جاذبه سرمایه‌گذاری در این بازار را کاهش داده، بلکه حتی رسانه‌ها را نیز نسبت به آن بی‌تفاوت کرده است. به اعتقاد فعالان بازار ارز، نوسان در دامنه‌ای بسیار محدود باعث شده تا نوعی بی‌انگیزگی برای ورود پول‌های تازه به سمت دلار ایجاد شود. انتظارات کوتاه‌مدت نیز با وضعیت کنونی هماهنگ شده و موج‌های افزایشی به سرعت فروکش می‌کند به‌طوری که حتی محرک‌های سیاسی نیز بی‌اثر شده‌اند. از نگاه عوامل بنیادی نیز نزدیک شدن نرخ دلار نیمایی به آزاد و همچنین بهبود مسیر نقل و انتقالات ارزی به ویژه از کانال امارات در مهار بازار ارز موثر بوده است.

20-02

 

بازار سکه

تکرار رفتار بومی بازار سکه

هر سکه طرح جدید دیروز با کاهش 40 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 180 هزار تومان رسید. در حالی که در بازار جهانی به دلیل نگرانی‌ها از رکود جهانی، انتظارات مثبتی از قیمت اونس طلا وجود دارد، سکه همگام با بازار ارز نوسان کرد. تلاطم سنگین نرخ‌ها در بازار ارز طی یک سال گذشته باعث شده تا معامله‌گران بازار سکه نیز بیشتر متاثر از این متغیر رفتار کنند و به نوسان بازار جهانی بی‌توجه باشند. اگر بنا به ادامه این الگو باشد، قیمت سکه احتمالا متناسب با دلار حرکت خواهد کرد که در کوتاه‌مدت روزهای کم‌نوسانی برای آن پیش‌بینی می‌شود حال آنکه تشدید نگرانی‌های جنگ تجاری چین و آمریکا ممکن است همچنان عامل تقویت‌کننده قیمت جهانی اونس طلا باشد.

20-03