بازار سهام

بورس در استراحت

شاخص کل سهام پس از چهار رشد متوالی، طی معاملات دیروز تحت فشار عرضه از حرکت صعودی بازماند و افت اندکی را تجربه کرد. بازگشایی ضعیف بازار جهانی در کنار میل غالب معامله‌گران به شناسایی سود و انتشار کارنامه‌های ضعیف‌تر از انتظار برخی بنگاه‌ها را می‌توان از مهم‌ترین عواملی برشمرد که فروشندگان بالقوه را به عرضه بیشتر سهام خود فراخواند. البته چنان که انتظار می‌رفت شدت فروش‌ها در سهم‌های کوچک‌تر بازار اثرگذاری بیشتری داشت. وجود تقاضای نسبتا قوی‌تر برای سهام بزرگ کالایی در مقابل شکل‌گیری صف‌های فروش در نماد شرکت‌های خودرویی، سرمایه‌گذاری، دارویی، غذایی، سیمانی و دیگر سهم‌های کوچک‌ و متوسط در افت بیشتر شاخص هموزن نمایان شد. سهامداران خرد دیروز عمدتا در سهام گروه حمل‌ونقل و فلزات خریدار سهم بودند و در گروه بانک‌ها و دارویی‌ها بیشتر فروشنده.

20 (1)

 

بازار ارز

نزول خستگی‌ناپذیر دلار

دلار که در روزهای اخیر مسیر نزولی را در پیش گرفته است، ساعت 16 دیروز با افت 200 تومانی مواجه شد و به نرخ 12هزار و 200 تومان تنزل کرد. شاخص ارزی با چهارمین افت متوالی خود طی روز گذشته به کمترین سطح از اواخر بهمن‌ماه بازگشت. سیگنال‌های رئیس بانک مرکزی مبنی بر افزایش عرضه اسکناس در بازار را می‌توان در روند نزولی بازار ارز موثر دانست. معامله‌گران ارزی معتقدند بازارساز از طریق عرضه پلکانی در کنترل هجوم‌های سفته‌بازانه تا حدود زیادی موفق عمل کرده است. از طرف دیگر، حرکت رو به پایین دلار در روزهای اخیر موجب شده تا بخشی از تقاضای غیرتجاری ارز از بازار خارج شود و به انتظار شناسایی کف جدید قیمت، نقدینگی خود را به سایر بازارها مانند بازار سهام منتقل کند.

20 (2)

 

بازار سکه

هشتمین افت متوالی سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته همسو با روند نزولی دلار 90 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4میلیون و 260 هزار تومان رسید. سکه در هشتمین افت پی‌درپی خود بیش از 2 درصد عقب‌نشینی کرد تا میزان کاهش قیمت فلز زرد از ابتدای سال به رقم قابل توجه 4/ 8 درصد برسد. با وجود اینکه طلا دیروز در بازگشایی هفتگی معاملات بازار جهانی در ارتفاع 1415 دلار باقی ماند، اما فشار دلار در بازار داخل، مجال همنوایی به سکه با بازار جهانی را نداد. شکل‌گیری فضای کاهشی بر بازار داخلی فلز زرد سبب شده تا قیمت‌ سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده، حباب منفی قابل ملاحظه‌ای را طی ماه‌های اخیر تجربه کند و روز گذشته حدود ۱۷۵ هزار تومان پایین‌تر از «ارزش ذاتی» خود معامله شود.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

تثبیت طلا در بالای مرز 1400

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز در فضایی نسبتا پایدار به قیمت 1416 دلار معامله شد. طلا از هفته قبل با اظهارات رئیس فدرال رزرو مبنی بر کاهش 25/ 0 واحد درصدی نرخ بهره دلار بار دیگر به سطوح بالاتر از 1400 دلار برگشت و تا پایان معاملات هفتگی در محدوده مزبور باقی ماند. علاوه بر رشد تقاضای غیردلاری طلا به واسطه افت شاخص دلار، نگرانی از تبعات منفی جنگ تجاری نیز از طلا حمایت کرد. در عین حال، انتشار داده‌های تولید چین طی روز یکشنبه نیز بازارهای جهانی را نگران کرد. با وجود آمار قوی‌تر از انتظار تولیدات صنعتی چین، اما کاهش سرعت رشد تولید ناخالص چین به کمترین مقدار در ۲۷ سال گذشته فعالان بازارهای جهانی را سردرگم ساخت. انتشار آمار خرده‌فروشی آمریکا و صحبت‌های امروز-سه‌شنبه- رئیس فدرال رزرو در مسیریابی طلا موثر است.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

بازی «تسه»ها در فضایی بسته

بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند 96(تسه9610) در معاملات دیروز با افت 1/ 1 درصدی مواجه شد و به سطح 43 هزار و 260 تومان تنزل کرد. بازار اوراق مسکن در جریان معاملات جهت‌گیری مشخصی نداشت و قیمت برخی امتیازها کاهشی و بهای برخی دیگر افزایشی بود. با وجود اینکه معاملات اوراق وام بانک مسکن در محدوده قیمتی 41 هزار و 700 تا 45 هزار و 170 تومان نوسان داشت اما متوسط بهای اوراق در کانال 43 هزار تومان باقی ماند. سال گذشته در همین مقطع زمانی اوراق وام مسکن در محدوده 65 تا 67 هزار تومان معامله می‌شدند. افت 35 درصدی قیمت اوراق وام طی یک سال اخیر ناشی از تاثیر بلاواسطه تورم ۱۰۴ درصدی قیمت‌ها در بازار و تثبیت سقف خرید امتیازهای وام مسکن است که در شرایط فعلی بعید است تغییر مثبتی را به خود ببیند.

20 (5)

 

بازار نفت

توقف صعودهای پرقدرت نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز بدون تغییر محسوس در سطح 4/ 60 دلار باقی ماند. شروع این هفته معاملات نفت با انتشار داده‌های ضعیف تولید چین همراه بود. نرخ رشد تولید ناخالص چین طی یک سال منتهی به پایان ژوئن به 2/ 6 درصد رسیده است. با کاهش سرعت رشد سالانه تولیدات چین به کمترین مقدار در 27سال گذشته، نگرانی از کاهش تقاضای سوخت بهای نفت را تحت فشار گذاشت. از طرف دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی هم پیش‌بینی کرد که بازار در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ روزانه با مازاد ۹/ ۰ میلیونی عرضه مواجه خواهد شد. با وجود تاثیر منفی اخبار مزبور بر قیمت‌ها، کمبودهای سمت عرضه از نفت حمایت کرد. توفان‌های موسمی توقف سه‌چهارم از تولیدات خلیج مکزیک را به دنبال داشته، هر چند پالایشگاه‌های واقع در مسیر این توفان فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

20 (6)