بازار سهام

دو محور رشد دماسنج بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات یکشنبه بیش از ۵/ ۱ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۲۱۷ هزار و ۵۷۴ تومان ایستاد. زمزمه حذف ارز دستوری از چرخه اقتصاد و گزارش‌های فوق‌العاده عملکرد شرکت‌های بورسی در اردیبهشت ماه محرک رشد تقاضای معامله‌گران پس از اصلاح خفیف ابتدای هفته بود. خبر حذف ارز دستوری ۴۲۰۰ تومانی از صنایع شوینده نه تنها شرایط نمادهای وابسته را متحول کرد، بلکه منجر به رشد تقاضا برای سهام مشابه همچون گروه‌های غذایی و دارویی شد. انتظار سودآوری رویایی با تکرار الگوی حذف ارز ۱۲۲۶ تومانی در سال ۹۲، عطش بورس‌بازان به سهام متاثر را بیشتر کرده است. از سمت دیگر کیفیت بالای گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی در اردیبهشت، ریسک‌پذیری معامله‌گران را افزایش داده و سمت تقاضا را تقویت کرده است. فروش فوق‌العاده برخی شرکت‌های بزرگ کاملا بر خلاف انتظار کاهشی ناشی از تحریم‌ها بود.

20 (1)

 

بازار ارز

حمایت از دلار در مرز روانی

هر دلار آمریکا طی معاملات دومین روز کاری هفته ۷۰ تومان به ارزش خود افزود و در نهایت به قیمت ۱۴ هزار و ۱۲۰ تومان به فروش رفت. نرخ ارز در اواسط روز یکشنبه به زیر مرز روانی تنزل کرد و برای مدتی در کانال ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومانی مبادله شد. با این حال تصور از رسیدن دلار به کف قیمتی و حمایت همه‌جانبه نوسان‌گیران قیمت دلار را صعودی کرد تا رشد ۵/ ۰ درصدی برای شاخص ارزی کشور به ثبت رسد. به نظر می‌آید نوسان پرفرکانس درهم در معاملات شنبه ذهنیت معامله‌گران را افزایشی کرده باشد. نرخ حواله درهم در نخستین روز هفته روند کاهشی را پیمود و تا قیمت ۳ هزار و ۸۱۵ تومان افت کرد، اما در ساعات پایانی اندکی از اصلاح قیمت ابتدای روز را جبران کرد. افزایش قیمت درهم در لحظات پایانی سیگنالی از کاهش عرضه بازارساز بود.

20 (2)

 

بازار سکه

تبعیت سکه از دلار

هر سکه طرح جدید طی جلسه معاملاتی یکشنبه 25 هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 805 هزار تومان به فروش رفت. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه که مصادف با آخر هفته میلادی است، بهای اونس طلا ثابت بود و نوسان نرخ ارز تنها پارامتر اثرگذار بر قیمت سکه بود. بر همین اساس سکه و دلار همزمان نیم درصد رشد قیمت را تجربه کردند. شاخص ارزی کشور در ابتدای معاملات یکشنبه نزولی بود و حتی در ساعاتی زیر مرز ۱۴ هزار تومانی معامله شد، با این حال ذهنیت افزایشی معامله‌گران و افزایش خرید از سمت نوسان‌گیران باعث شد تا نرخ ارز بار دیگر به بالای مرز ۱۴ هزار تومانی بازگردد. با تحولات قیمتی صورت گرفته ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده به سطح ۱۴۵ هزار تومان رسید.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

دو اهرم حمایت از فلز زرد

دیروز هر اونس طلا در نخستین روز بازگشایی بازار جهانی یک دلار گران شد و ساعت 16 به قیمت 1286 دلار به فروش رفت. ظهور ریسک‌های سیستماتیک ریسک‌پذیری را بین معامله‌گران کاهش داده و منجر به داغ شدن بازار دارایی‌های امن از جمله طلا شده است. دیروز ترامپ اعلام کرد که چین و آمریکا هنوز آماده توافق نیستند و نگرانی‌ها از تداوم جنگ تجاری را افزایش داد. همچنین استعفای ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در پی به سرانجام نرسیدن مساله برگزیت در پارلمان این کشور محرک رشد فلز زرد بود. سرمایه‌داران منتظر جانشین خانم می هستند و به دلیل عدم ثبات پوند از ورود به معاملات خودداری می‌کنند. در صورتی که افراد موافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچون بوریس جانسون موفق به تصدی پست نخست‌وزیری این کشور شوند، طلا فرصت خواهد داشت تا از مقاومت‌های ۱۲۹۰، ۱۲۹۵ و ۱۳۰۰ دلاری نیز عبور کند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

کف تاریخی «تسه 9610»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات یکشنبه بیش از ۳ درصد افت کرد و به سطح ۴۷ هزار و ۳۸۸ تومان رسید. دو افت متوالی ابتدای هفته کف تاریخی را برای این سررسید وام مسکن رقم زد و بازدهی آن از ابتدای سال را به منفی ۲/ ۱۱ درصد رساند. سایر سررسیدهای وام مسکن (به غیر از یک مورد) نیز در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آنها با تجربه افت‌های سنگین به کانال ۴۷ هزار تومان تنزل کرد. دو اصلاح سنگین ابتدای هفته شرایط را برای بازار «تسه‌ها» بیش از پیش بغرنج کرده است. علاوه بر رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن کشور، سوددهی بازارهای موازی نیز بخشی از نقدینگی موجود در بازار اوراق وام را جذب کرده است. بازدهی «تسه‌ها» از ابتدای سال در حالی منفی است که همزمان بورس، دلار و سکه سودآوری داشته‌اند.

20 (5)

 

بازار نفت

سنت‌شکنی نفت در آستانه تابستان

روز گذشته هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا WTI» » ۰/۷ درصد افت قیمت یافت و ساعت ۱۶ به بهای ۶/ ۵۸ دلار به فروش رفت. عامل اصلی تداوم افت نفت افزایش بر خلاف انتظار سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا است. این رشد برای دومین هفته متوالی بر خلاف انتظار کاهشی نگرانی از ضعف تقاضا را افزایش داده است. هر ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش مسافرت‌های جاده‌ای فعالیت پالایشگاه‌های آمریکا برای تولید بنزین بیشتر افزایش یافته و از سطح موجودی‌های تجاری نفت این کشور کاسته می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد افت ۲۵ درصدی حاشیه سود تولید بنزین در سال ۲۰۱۹ مجرای تقاضای نفت را تضعیف کرده است. تداوم ابهام در آینده مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن و چهارمین هفته متوالی کاهش تعداد قراردادهای افزایشی آتی نفت در بازار «CFTC» آمریکا هم بر افت طلای سیاه اثرگذار بود.

20 (6)