بازار سهام

بازگشت نسبی رونق به معاملات

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۰۴ واحدی (۳۷/ ۰ درصد) همراه شد. «شتران» پس از بازگشایی در میانه معاملات در کنار «فملی» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. گزارش یک‌ماهه مناسب شرکت‌های فلزی در کنار فروش مناسب بورس کالا و رشد قیمت‌های جهانی با اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی انبساطی چین از فلزی-معدنی‌ها حمایت کرد. اعلام محاسبه فروش محصولات پالایشی به شرکت‌های بانکرینگ در نرخ ارز بازار دوم با وجود ابهام در میزان اثرگذاری بر سودآوری پالایشی‌ها، از این نمادها حمایت کرد. «خساپا» با تداوم صف فروش و سایر خودرویی‌ها در فضای منفی معامله شدند. سیمانی‌ها نیز با اخبار تسریع ارز صادراتی به نرخ بازار دوم، با اقبال مواجه شدند. دومین روز بازگشایی «پارس» تشدید فشار فروش حقوقی‌ها و تغییر مالکیت ۲۵ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد. روند قیمت‌های جهانی و سیاست‌های ارزی بر شاخص اثرگذار است.

11-01

 

بازار ارز

فروکش نسبی هیجان بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 4388 تومان معامله شد. با وجود رشد حدود 1300 تومانی دلار غیررسمی در 6 روز معاملاتی، روز گذشته روند صعودی دلار متوقف شد. با وجود لمس سقف 9500 تومانی دلار در میانه معاملات سه‌شنبه، اما تغییر جهت دلار در معاملات سه‌شنبه، روز چهارشنبه افت دلار تا کف ۹۱۰۰ تومانی را رقم زد. برخی تغییر رئیس بانک مرکزی و احتمال اتخاذ سیاست‌هایی برای کاهش نوسانات ارزی را از دلایل احتیاط معامله‌گران در خرید اعلام کردند. برخی فروکش هیجانات با تردیدهای سیاسی را عامل افت دلار دانستند. اما همچنان مقاومت کف ۹۱۰۰ تومانی و بازگشت دلار تا کانال ۹۳۰۰ تومان، در کنار نزدیک شدن به دور اول تحریم‌ها (۶ آگوست) برخی معامله‌گران رشد دلار را محتمل می‌دانند. دورنمای کاهش سمت عرضه و تردید به برجام، مانع از افت قابل توجه دلار است.

11-02

 

بازار سکه

تغییر جهت سکه پس از جهش

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 50 هزار تومانی به قیمت سه میلیون و 430 هزار تومان معامله شد. با وجود نوسان طلای جهانی نزدیک کف یک‌ساله، اما رشد دلار غیررسمی در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا جهش 700 هزار تومانی (2/ 25 درصدی) سکه را طی 7 روز معاملاتی رقم زد. به این ترتیب با وجود لمس سقف سه میلیون و 500 هزار تومانی قیمت سکه روز سه‌شنبه، اما با تغییر جهت سکه، روز چهارشنبه سکه به قیمت سه میلیون و 390 هزار تومان شروع به کار کرد. سیگنال بازار ارز غیررسمی و افت دلار غیررسمی تا کف 9100 تومانی، عامل فشار بر سکه شد. اما  با حمایت کف 9100 تومانی دلار، قیمت سکه نیز با رشد آرام همراه شد. همچنان روند آتی دلار، فروکش هیجانات سیاسی با اخبار مثبت و اقدامات بازارساز می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد.

11-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا نزدیک کف

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1231 دلار معامله شد. افت شاخص دلار و بازارهای سهام پیش از ملاقات ژان‌کلود جانکر، رئیس کمیسیون اروپا و ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طلا حمایت کرد. پس از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از سوی آمریکا و دورنمای اعمال تعرفه بر خودروهای اروپایی، توجه معامله‌گران به نشست مزبور است. دورنمای افزایش تدریجی نرخ بهره آمریکا و ۲ بار دیگر افزایش در سال جاری کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) را رقم زد. در روزهای اخیر گزارش‌های مناسب شرکت‌ها، کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌های چین در کنار برنامه کاهش مالیات و افزایش هزینه زیرساخت‌های این کشور با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران، رشد بازارهای سهام را رقم زد. همچنین نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا و آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا بر طلا اثرگذار است.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

سقف «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) تقریبا بدون تغییر به قیمت 65 هزار و 354 تومان معامله شدند. با وجود رشد «تسه»ها در میانه تیر تا سقف 70 هزار تومان، در ادامه شاهد روند نزولی «تسه»ها بودیم. آمار دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن، افت ۱۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در تیر نسبت به خرداد را نشان می‌دهد. پیش‌تر نیز پس از تشدید روند صعودی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت، (رشد ۲۷۸ درصدی) در خرداد افت ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران را شاهد بودیم. در شرایط کنونی شاهد نوسان «تسه»ها در کانال ۶۵ و ۶۶ هزار تومانی هستیم. به این ترتیب نرخ سود واقعی وام در سطح ۱/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن، جهش اخیر قیمت مسکن با رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و جهش قیمت نهاده‌های تولید، کم‌نوسانی «تسه»ها مورد انتظار است.

11-05

 

بازار نفت

کم‌نوسانی نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 68 دلار معامله شد. گزارش موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 3/ 2 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری (بیش از پیش‌بینی‌ها) پیش از گزارش رسمی تا حدی از نفت حمایت کرد. همچنین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)‌ از عدم توانایی رشد تولیدات ونزوئلا، به دلیل جهش نرخ تورم این کشور، در شرایط رسیدن تولیدات این کشور به کف ۳۰‌ساله (۵/ ۱ میلیون بشکه در روز) عامل دیگر حمایت از نفت شد. در سمت تقاضا نیز با وجود نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین با تشدید جنگ تجاری، اما سیاست‌های انبساطی مالی از جمله ۲۰۷ میلیارد دلار هزینه زیرساخت، نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین را تا حدی کاهش داده است. همچنان دورنمای تحریم‌ها و افت اخیر صادرات نفت ایران در کنار تردیدها نسبت به توان جایگزینی آن عامل ابهام در بازار نفت است.

11-06