بازار سهام

توقف افت شاخص پس از ۶ روز

دیروز شاخص کل بورس پس از ۶ روز افت متوالی با رشد اندک ۳۸ واحدی (۰۳/ ۰ درصدی) در سطح ۱۰۸ هزار و ۱۱۰ واحدی ایستاد. شناسایی کف قیمتی در کنار سیگنال بورس کالا (رشد ۱۰ درصدی قیمت محصولات «فخوز») «کگل» و «فخوز» در کنار نماد تازه‌وارد «پارس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود تداوم روند نزولی فلزات با کند شدن رشد اقتصادی چین، افت روی به کف ۲۴۸۶ دلاری (کف یک‌ساله) و افت مس به کف ۶۱۵۰ دلاری (اما بالاتر از کف یک‌‌ساله ۶۰۸۱ دلار) شناسایی کف قیمتی «فاسمین»، «فرآور» و «فسرب» با رشد قیمت همراه شدند. همچنان نرخ دستوری برای تسعیر ارز پتروشیمی‌ها عامل فشار بر این نمادها است و «شخارک» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. با وجود شناسایی زیان و تردیدها به عوامل بنیادین خودرویی‌ها، همچنان شاهد تداوم صف خرید «خساپا» بودیم.

31-01

 

بازار ارز

تغییر مسیر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 4335 تومان معامله شد. در بازار ارز غیررسمی با وجود افت دلار هفته گذشته تا کانال ۷۷۰۰ تومانی، از ابتدای هفته با هیجانی شدن فضای معاملات، روز شنبه با ایراد شورای نگهبان به لوایح FATF و روز یکشنبه با تعلیق ثبت سفارش واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی و رشد نرخ درهم به ۲۲۰۰ تومان، تشدید روند صعودی دلار و حرکت آن بالاتر از ۸۲۰۰ تومان را رقم زد. روز دوشنبه با وجود رشد دلار بالاتر از ۸۲۰۰ تومان، اما شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار فروکش عوامل هیجانی و افت درهم به زیر ۲۲۰۰ تومان (تا ۲۱۸۰ تومان) تغییر مسیر دلار را رقم زد. اما همچنان دلار بالاتر از مناطق مرزی بود. دورنمای تضعیف سمت عرضه با آغاز تحریم‌های نفتی از ۴ نوامبر و مذاکرات با طرف‌های اروپایی موانع افت دلار هستند.

31-02

 

بازار سکه

فشار عرضه سکه‌های «پیش‌فروش»

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 90 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 780 هزار تومان معامله شد. پس از رشد 170 هزار تومانی سکه در روز ابتدایی هفته و لمس سقف 2 میلیون و 900 هزار تومانی سکه در میانه معاملات روز یکشنبه، روز دوشنبه سکه نزولی شد. در بازار ارز غیررسمی، با وجود رشد دلار در ابتدای معاملات تا کانال 8200 تومانی، اما مقاومت سطح مزبور همانند روز یکشنبه افت نرخ دلار تا کانال 8 هزار تومانی را رقم زد. اما همچنان در صورت افت دلار زیر 8 هزار تومان، حمایت کف 7700 تومانی مورد انتظار است. همچنان شاهد تداوم حرکت طلای جهانی در کانال 1240 دلاری بودیم. این عامل در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران و انتظار برای عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده سررسید تیر عامل فشار بر سکه شد. معاملات آتی سررسید تیر نیز هم‌سطح معاملات نقدی قرار گرفتند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا در 1240 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1243 دلار معامله شد. در شرایط کم‌نوسانی بازارهای سهام جهانی، افت شاخص دلار تا حدی از طلا حمایت کرد. اما همچنان شاهد روند کم‌نوسان آن در نیمه اول کانال ۱۲۴۰ دلاری بودیم. دورنمای تسریع افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) حفظ کرده است. علاوه بر این احتمال کاهش کسری تراز تجاری و کسری بودجه این کشور نیز عامل حمایت از شاخص دلار است. روز دوشنبه شاهد روند کم‌نوسان بازارهای سهام در شرایط انتظاری برای انتشار صورت‌های سه‌ماهه مالی شرکت‌ها بودیم. همچنان با وجود نشانه‌های کند شدن رشد اقتصادی چین، اما افت اخیر ارزش یوآن و افت ارزش روپیه هند مانع از رشد تقاضای فیزیکی طلا است. همچنان نشست ترامپ و پوتین، آمار خرده‌فروشی آمریکا و سخنان جروم پاول بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کاهش آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 67 هزار و 825 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان از فروردین، در هفته سوم خرداد با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن (تابستان) مقاومت سقف 67 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها شکسته شد. با وجود تداوم روند نزولی «تسه»ها در دو هفته میانی تیر، در روزهای اخیر شاهد مقاومت جدی سطح 70 هزار تومانی در مقابل اوراق تسهیلات مسکن بودیم. جهش اخیر قیمت مسکن، با رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌های تولید و تشدید نوسانات بازارهای موازی جهش ۴۵ درصدی قیمت مسکن در خرداد نسبت به سال گذشته را رقم زد. امری که برخلاف سال‌های گذشته افت (۱۴ درصدی) تعداد معاملات تهران در ۳ هفته ابتدای تیر نسبت به خرداد را به دنبال داشت.

31-05

 

بازار نفت

تردیدها در عرضه و تقاضای نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۶۹ دلار معامله شد. پس از افت هفتگی ۸/ ۳ درصدی WTI، دورنمای تقویت سمت عرضه قیمت نفت را زیر ۷۰ دلار قرار داد. شنیده‌ها از افزایش فروش نفت خام سبک عربستان به حداقل دو خریدار آسیایی، در کنار احتمال عرضه  (۵ تا ۳۰ میلیون بشکه) موجودی (۶۶۰ میلیون بشکه‌ای) ذخایر استراتژیک آمریکا و از سمت تقاضا، کند شدن رشد اقتصادی سه‌ماه دوم چین برای کاهش ریسک اعتباری و تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا، عامل دیگر فشار بر نفت شد. اما همچنان ناآرامی‌های لیبی، کاهش ۱۶۰ هزار بشکه در روز تولیدات بزرگترین‌‌ میدان نفتی لیبی (شراره) را رقم زد. روز جمعه نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد روسیه و سایر تولیدکنندگان امکان افزایش یک میلیون بشکه در روز یا بیشتر را دارند. همچنان نشست ترامپ و ولادیمیر پوتین می‌تواند بر بازارها اثرگذار باشد.

31-06