بازار سهام

حمایت فلزی‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۷۸ واحدی (۰۸/ ۰ درصدی) همراه شد. رشد مس به ۷۳۰۵ دلار (پس از لمس سقف ۵/ ۴ ساله، ۷۳۴۸ دلار) با اعتصابات کارگری معادن مس، رشد صادرات چین و افت شاخص دلار، روی ۳۱۹۸ و آلومینیوم  ۲۳۰۸ دلاری از فلزات اساسی حمایت کرد. «فملی» (تغییر مالکیت ۴ میلیارد تومانی حقیقی‌ها) و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. نماد مسی «فباهنر» و تولیدکندگان روی «فسرب»، «فاسمین» و «زنگان» رشدهای قابل توجهی ثبت کردند. تعدیل منفی ۵۰ درصدی «خودرو» پس از گزارش‌های نامناسب «خساپا» و «خزامیا» فشار فروش خودرویی‌ها را تشدید کرد. شفاف‌سازی «شپنا» از توقف تامین مالی شریک کره‌ای و افت ۸ درصدی نفت در ۳ هفته بر پالایشی‌ها فشار آورد. نماد «سپ» در دومین روز معامله، با صف خرید همراه بود. تداوم ریسک‌های سیاسی، حضور مجدد حقوقی‌ها را در سمت خرید رقم زد.

31-01

 

بازار ارز

سیگنال‌های ریسک‌گریزی در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 4221 تومان رسید. در بازار غیررسمی پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در کانال 6200 تومانی در هفته ابتدایی خرداد، از هفته دوم خرداد مقاومت سقف 6300 تومانی با رشد نرخ حواله‌ای درهم، افزایش تقاضای ارز مسافرتی و تداوم ریسک برجام شکسته شد. به این ترتیب نرخ دلار در بازار غیررسمی صعودی شد و به کانال ۶۴۰۰ تومانی نیز افزایش یافت. در فضای نیمه تعطیل معاملات روز پنج‌شنبه، افزایش هیجان و ریسک‌های غیراقتصادی از جمله چشم‌انداز شروع مجدد غنی‌سازی مقاومت سطح ۶۵۰۰ دلار را در بازار غیررسمی شکست. روز شنبه نیز شاهد نوسان دلار غیررسمی در سطح مزبور بودیم. همچنان احتمال کاهش صادرات نفت ایران با کاهش سمت عرضه و ریسک‌های سیاسی از دلار حمایت می‌کند. چشم‌انداز راه‌اندازی سامانه «نیما» با هدف کنترل جدی‌تر معاملات ارزی، می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

31-02

 

بازار سکه

تداوم سقف‌شکنی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 80 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 310 هزار تومان معامله شد. پس از رشد 7/ 13 درصدی قیمت سکه در ۴ هفته (۲۶۹ هزار تومان) روز شنبه تداوم روند صعودی، سقف تاریخی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی سکه را شکست. با وجود روند کم‌نوسان طلای جهانی، توقف زیر سطح ۱۳۰۰ دلاری و احتمال افت بیشتر با ۳ بار دیگر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۱۸، در کنار کم‌نوسانی دلار غیررسمی در سطح ۶۵۰۰ تومانی، تغییر انتظارات و حضور معامله‌گران در سمت خرید، از سکه حمایت کرد. در بازار آتی نیز سکه تحویل تیر نزدیک ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سررسید دی نزدیک ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قرار گرفت. شناسایی سود و چشم‌انداز عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده تا حدی فشار را بر سکه حفظ کرده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کمترین بازه حرکت طلا در 11 سال

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 45/ 0 درصدی به قیمت 1299 دلار معامله شد. بازه حرکت طلا (1290 تا 1304 دلاری از ابتدای ژوئن) به کمترین سطح در 11 سال اخیر (7/ 13 دلار) رسید. افت شاخص دلار و لمس کف 3هفته (با رشد یورو به دلیل احتمال اعلام زمان خروج از برنامه  ۵/ ۲ هزار میلیارد یورویی خرید اسناد خزانه در نشست ۱۴ ژوئن) تا حدی از طلا حمایت کرد. علاوه بر این تداوم ریسک تجاری در نشست گروه ۷ (G۷) عامل دیگر حمایت از طلا شد. آنگلا مرکل (نخست‌وزیر آلمان) و امانوئل مکرون (رئیس جمهوری فرانسه) اعلام کردند در صورت عدم توافق با آمریکا در مورد تعرفه‌های تجاری، مساله‌ هسته‌ای ایران و توافق آب و هوایی پاریس، تعهدنامه مشترکی را با آمریکا امضا نمی‌کنند. نشست فدرال رزرو و دیدار ترامپ و کیم یونگ اون (۱۲ ژوئن) مورد توجه معامله‌گران است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 287 تومان معامله شدند. پس از رشد 03/ 3 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در اردیبهشت، پس از ثبت 6 ماه نزولی، از ابتدای خرداد، روند کم‌نوسان «تسه»ها میانگین قیمت اوراق را به سطح 64 هزار و 500 تومان رساند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 1/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود افت تعداد معاملات در اسفند و فروردین در مقابل شوک قیمت مسکن (افت 33 و 59 درصدی ماهانه) در اردیبهشت شاهد جهش 279 درصدی تعداد معاملات مسکن و رشد 2/ 8 درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت نسبت به فروردین بودیم. همچنان تشدید نوسانات بازارهای موازی، رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و عدم شفافیت (اختلاف قیمت بین فروشنده و خریدار) از جمله عوامل تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن هستند.  

31-05

 

بازار نفت

سومین هفته نزولی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 1/ 0 درصدی سومین هفته نزولی را ثبت کرد. تقویت احتمال افزایش تولیدات از سوی اوپک (عربستان و روسیه) برای جبران کاهش عرضه ایران و ونزوئلا فشار را بر نفت حفظ کرده است. مذاکرات هفته آینده وزرای انرژی روسیه و عربستان در مسکو پیش از نشست ۲۲ ژوئن اوپک مورد توجه معامله‌گران است. اعلام حمایت آمریکا از افزایش تولیدات اوپک و تمایل سایر تولیدکنندگان به افزایش تولیدات، احتمال تشدید تنش‌ها در نشست اوپک را تقویت کرده است. پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از میانگین تولیدات آمریکا به ۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۸ و ۹/ ۱۱ در ۲۰۱۹ (از ۴/ ۹ در ۲۰۱۷) و افزایش (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای سومین هفته متوالی فشار را بر نفت حفظ کرده است. بنابراین قراردادهای آتی با چشم‌انداز صعود WTI به کمترین سطح در یک سال اخیر رسید.

31-06