بازار سهام

رشد شاخص با تحرک نقدینگی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۴۹ واحدی (۳۶/ ۰ درصدی) با ثبت چهاردهمین روز صعودی در سطح ۹۵ هزار و ۷۹۴ واحدی ایستاد. ارزش معاملات رشد ۹۹ درصدی (به ۲۱۱ میلیارد تومان) نسبت به میانگین اردیبهشت را نشان داد. «فولاد» با ثبت رشد ۴ درصدی به سقف تاریخی نزدیک شد. بنابراین «فولاد»، در کنار «کگل» با گزارش مناسب سال ۹۶ و «کچاد» با رشد قیمت فروش محصولات تا حداکثر ۲۰ درصدی نسبت به اسفند، در کنار «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود این، افت ۲/ ۴ درصدی قیمت برنت از سقف ۸۰ دلاری طی ۲ روز فشار فروش در پالایشی‌ها را تشدید کرد. افت قیمت متانول به ۴۱۰ دلار (از ۴۱۸ دلار) با کاهش تقاضای چین و افت قیمت نفت بر تولیدکنندگان متانول فشار آورد. همچنان تداوم ورود نقدینگی و توجه به عوامل بنیادین می‌تواند از شاخص حمایت کند.

31-01

 

بازار ارز

ادامه حبس بازه‌ای دلار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲ تومانی به نرخ ۴۲۱۱ تومان معامله شد. پس از ۵ هفته ثبات نرخ دلار رسمی، از ۳۱ اردیبهشت رشد تدریجی نرخ دلار رسمی رقم خورد. پس از تشدید نوسانات صعودی دلار بازار غیررسمی پس از خروج آمریکا از برجام، نرسیدن به سقف‌های پیشین (۶۹۰۰ تومان) و فروکش هیجانات نرخ دلار را به تدریج کاهشی و تا کف ۶۱۰۰ تومانی رساند. اما حمایت سطح مزبور و عدم توان دلار برای شکستن مقاومت ۶۳۰۰ تومانی روند کم‌نوسان دلار را در بازه ۶۱۰۰ تا ۶۳۰۰ تومان در بازار غیررسمی رقم زد. روز گذشته نیز ناتوانی دلار برای عبور از مرز ۶۳۰۰ تومان، نوسانات نزولی آن را تشدید کرد و دلار غیررسمی به زیر ۶۲۵۰ تومان رسید. همچنان شرایط امنیتی بازار ارز غیررسمی و انتظار برای ارائه برنامه اروپایی‌ها در مورد برجام مانع از افت قابل توجه دلار غیررسمی است.

31-02

 

بازار سکه

رشد ناکام سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 23 هزار تومان معامله شد. پس از رشد 117 هزار تومانی سکه طی 8 روز معاملاتی، روز گذشته شاهد تداوم روند صعودی قیمت سکه بودیم. در بازار طلای جهانی با وجود بازگشت طلا پس از بسته شدن بازار داخلی روز پنج‌شنبه بالاتر از ۱۳۰۰ دلار، در ساعات پایانی روز جمعه با افت پوند به کف ۵ ماهه و رشد شاخص دلار به سقف ۵ماهه، طلا مجددا به کف ۱۳۰۰ دلاری نزدیک شد. در بازار ارز نیز مقاومت سطح ۶۳۰۰ دلاری در برابر دلار غیررسمی، دلار را زیر ۶۲۵۰ تومان رساند. بنابراین با وجود رشد سکه در میانه معاملات تا سطح ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان، اما تردیدها نسبت به طلای جهانی و دلار تغییر جهت سکه را از میانه معاملات رقم زد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا حول 1300 دلار

هر اونس طلای جهانی با رشد 72/ 0 درصدی به قیمت 2/ 1301 دلار معامله شد. پس از شکسته شدن حمایت کف 1300 دلاری طلا، در میانه هفته تداوم نوسان شاخص دلار در سقف 5 ماهه، طلا را به کف 1281 دلاری رساند. اما لغو دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی و اعمال تعرفه بر خودروها و کامیون‌های چینی از سوی آمریکا با بازگشت ریسک ژئوپلیتیک و ریسک جنگ تجاری در روزهای پایانی هفته طلا را تا ۱۳۰۶ دلار نیز افزایش داد. در ساعات پایانی روز جمعه با افت پوند به کف ۵ماهه و رشد شاخص دلار به سقف ۵ماهه طلا به ۱۳۰۰ دلار نزدیک شد. نشانه‌های کند شدن رشد اقتصادی انگلیس و تبعات خروج از اتحادیه اروپا، چشم‌انداز فشار بر پوند را حفظ کرده است. همچنان احتمال افزایش نرخ بهره در ژوئن فشار را بر طلا حفظ کرده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تکرار روند کاهشی ابتدای ماه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۴/ ۲ درصدی به قیمت ۶۲ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شدند. از ابتدای فروردین شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها در کانال ۶۰ تا ۶۶ هزار تومانی هستیم. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در ۶۵ هزار تومان در نیمه دوم اردیبهشت، از ابتدای خرداد تشدید روند نزولی قیمت اوراق رقم خورد؛ امری که در ابتدای ماه‌ها تکرار می‌شود. تشدید عرضه اوراق، کاهش تقاضا با تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و کاهش تقاضا قیمت «تسه»ها را برای ۶ ماه متوالی نزولی کرد. اما از ابتدای اردیبهشت، با خروج آرام معامله‌گران از لاک احتیاط و نزدیک شدن به تابستان (فصل اوج تقاضای مسکن) اوراق تسهیلات تغییر جهت دادند. همچنان شناسایی کف قیمتی، نزدیک شدن به تابستان و رشد تقاضا می‌تواند بازگشت «تسه»ها به مسیر صعودی را رقم بزند.

31-05

 

بازار نفت

افت 5 درصدی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۸/ ۴ درصدی به قیمت ۸۸/ ۶۷ دلار معامله شد. ارائه چشم‌انداز افزایش تولیدات اوپک و غیراوپک و رساندن سطح پایداری توافق به ۱۰۰ درصد از ۱۵۲ درصد در آوریل پس از ۱۷ ماه کاهش تولیدات نوسانات کاهشی قیمت نفت را تشدید کرد. در نشست سن‌پترزبورگ میان وزرای انرژی و روسای شرکت های نفتی، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد در پاسخ به نگرانی آمریکا پس از توییت ترامپ از «بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت نفت» طی برگزاری نشست در جده، این کشور و سایر اعضا برای جبران کاهش صادرات احتمالی ایران و ونزوئلا (پس از اعمال تحریم‌های آمریکا) در نیمه دوم سال «احتمالا» اقدام به افزایش تولید خواهند کرد. کارشناسان چشم‌انداز افزایش ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده‌اند. این امر و رشد (۱۵ موردی) دکل‌های نفتی آمریکا فشار بر نفت را تشدید کرد.

31-06