بازار سهام

11-01

حمایت حقوقی‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۸۵ واحدی (۰۹/ ۰ درصدی) در سطح ۹۳ هزار و ۶۹۱ واحدی ایستاد. با خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام و چشم‌انداز بازگشت تحریم‌ها در بازه ۹۰-روزه (بر واردات هواپیما، صادرات فلزات گرانبها و ...) از ۱۵ مرداد و بازه ۱۸۰-روزه (بر محصولات نفتی، پتروشیمی، بیمه و خدمات بانکی) از ۱۳ آبان فشار فروش حقیقی‌ها تشدید شد. حضور جدی حقوقی‌ها در سمت خرید، تغییر مالکیت ۱۱۱ میلیارد تومانی (بیشترین از ۱۰ دی) را رقم زد. در شرایط کم‌نوسان قیمت‌های جهانی و حرکت شاخص دلار در سقف ۴ماهه، سیگنال‌های رشد انتظارات در معاملات بورس کالا در معاملات «فخوز» و پیش‌تر «فولاد» و مشخص‌تر شدن سیاست‌های ارزی دولت، می‌تواند با دورنمای افزایش قیمت‌ها، رشد سود اسمی و رشد صنایع صادرات‌محور از شاخص حمایت کند. با وجود فشار بر خودرویی‌ها،‌ حرکت نفت در سقف ۳ساله از پالایشی‌ها حمایت کرد.

 

بازار ارز

11-02

احتیاط معامله‌گران غیررسمی ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. از 21 فروردین شاهد ثبات نرخ دلار در سطح مزبور و رکود معاملات ارزی هستیم. با اعلام خروج آمریکا از برجام، در ابتدای معاملات غیررسمی روز گذشته در فضای ابهام، ساعات اولیه معاملات تهران در حالت رکودی بود. اما در سایر شهرها دلار غیررسمی روند صعودی گرفت. با وجود اعلام دلار معاملات پشت خطی دلار در نرخ 6900 تومان در ادامه روز، اما تاکید کارشناسان بر خودداری از انجام هر‌گونه معامله تا آرام‌تر شدن فضای بازار بود و ممانعت دلالان از خرید در سطح مزبور بود. اما نرخ دلار در مناطق هرات و سلیمانیه در کانال 6400 تومان نوسان داشت. در ادامه نرخ دلار غیررسمی تهران در سطح 6700 تومان کشف قیمت شد. با حذف ابهام تصمیم ترامپ در مورد برجام، تصمیم ارزی دولت می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

 

بازار سکه

11-03

رشد سکه با سیگنال آمریکا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 30 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 990 هزار تومان معامله شد. با خروج آمریکا از برجام و تشدید هیجانات در بازار، سکه در ابتدای معاملات تا سقف دو میلیون و 50 هزار تومان رشد داشت. اما عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده با سررسید یک ماهه، یک هفته زودتر از موعد و تداوم فضای احتیاطی میان معامله‌گران و جو امنیتی بازار دلار غیررسمی و سکه، قیمت سکه را در میانه معاملات نزولی کرد. در بازار طلای جهانی، تداوم حرکت شاخص دلار در سقف ۴ماهه، طلا را به کف ۱۳۰۰ دلاری نزدیک کرد. شکسته شدن حمایت سطح مزبور می‌تواند روند نزولی طلا را تشدید کند. اما در هفته‌های اخیر شاهد توجه معامله‌گران به نرخ دلار در معاملات پشت خطی و بازار غیررسمی ارز بودیم. بنابراین افزایش دلار تا ۶۷۰۰ تومان، افت سکه را محدود کرد.

 

بازار طلای جهانی

11-04

طلا زیر کف 1310 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1307 دلار معامله شد. نوسان شاخص دلار نزدیک سقف 4ماهه  با چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا با اثرات سیاست‌های مالی انبساطی و سیگنال‌های کند شدن رشد اقتصادی کشورهای اروپایی (فشار بر یورو و پوند) حمایت کف ۱۳۱۰ دلاری طلا را شکست. خروج آمریکا از برجام با رشد قیمت نفت و چشم‌انداز رشد نرخ تورم با دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره، بازدهی اسناد خزانه ۱۰ساله را بالاتر از ۳ درصد رساند. رشد قیمت نفت از بازارهای سهام حمایت کرد. با وجود تشدید ریسک ژئوپلیتیک خاورمیانه با خروج آمریکا از برجام، چشم‌انداز دیدار ترامپ با کیم‌یونگ‌اون، مانع از رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا است. عرضه ۲۵ میلیارد دلاری اسناد خزانه ۱۰‌ساله آمریکا روز چهارشنبه با احتمال تداوم بازدهی در ۳ درصدی (برای اولین بار در ۷ سال) و نرخ تورم آمریکا بر طلا  اثرگذار است.

 

بازار اوراق مسکن

11-05

کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد یک درصدی به قیمت 65 هزار و 976 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر شاهد کم‌نوسانی «تسه»ها نزدیک سطح 65 هزار تومان بودیم. با سیگنال‌های ورود نقدینگی و رشد منفی شبه‌پول در کنار تشدید نوسانات بازارهای موازی (ارز و سکه)، از آذر شاهد تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن بودیم. امری که با ایجاد شوک منفی، افت ۳۳ درصدی تعداد معاملات در اسفند و کاهش ۵۹ درصدی معاملات در فروردین را رقم زد. با وجود کاهش قابل توجه حجم معاملات، افت تنها ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین، انتظارات برای کاهش قابل توجه قیمت مسکن را کاهش داده است. در این رابطه، حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، بیشترین رشد قیمت را مربوط به ۳ ماه پایانی سال دانست، اما پیش‌بینی کرد این روند تا خرداد ادامه و در تیر متوقف شود.

 

بازار نفت

11-06

بازگشت نفت به سقف 5/ 3 سال

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 70 دلار معامله شد. خروج آمریکا از برجام و چشم‌انداز بازگشت تحریم‌ها پس از 180 روز، با وجود پیش‌خور شدن، نفت را به سقف 5/ 3 سال، برنت 2/ 77 دلار و WTI به 17/ 71 دلار رساند. اما پیش‌بینی‌ها از کاهش صادرات ایران (سومین تولیدکننده اوپک) از ۲۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز طی ۶ ماه متغیر است. واردکنندگان اصلی نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به ترتیب چین، هند، کره و ترکیه هستند. بانک MUFG پیش‌بینی کرد چین، هند و ترکیه می‌توانند به خرید خود ادامه دهند (مانند دوره‌های تحریم پیشین که از طریق خرید غیردلاری، بانک‌های ترکیه و استفاده از بیمه‌‌های دولتی برای حمل و نقل از سوی هند و ژاپن خرید نفت ایران امکان‌پذیر بود). اما ژاپن، ششمین واردکننده نفت ایران با توجه به روابط گسترده‌تر با آمریکا، تمایل بیشتری به پایبندی دارد.