بازار ارز

کم‌نوسانی دلار در پایان هفته

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی به نرخ 3917 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان نرخ دلار در سطح 3890 تومانی در روزهای ابتدایی مهر، بازگشت دلار به سطح 3900 تومانی، رشد 16 تومانی دلار را در دو روز رقم زد. اما پنج‌شنبه گذشته شاهد رشد یک تومانی نرخ دلار بودیم. تشدید ریسک‌ها از سوی مناطق مرزی با رشد تقاضای آربیتراژی و محافظه‌کارانه از دلار حمایت کرد. علاوه بر این افزایش تقاضا در روزهای پایانی هفته در کنار افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی روند صعودی دلار را تقویت کرد. منفی شدن تراز تجاری در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری در پایان سال میلادی نیز حمایت عوامل بنیادین از دلار را نشان می‌دهند. اما احتمال افزایش عرضه فشار را بر دلار حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سایه تردید بر بازار سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 1/ 1 درصدی همراه شد. با وجود افت طلای جهانی، رشد نرخ دلار و تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه افزایش حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را رقم زد. با وجود رشد 3 درصدی طلای جهانی در سه‌ماه سوم 2017، اما تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر، طلا را زیر سطح 1300 دلاری بازگرداند. رشد بازارهای سهام نیز فشار بر طلا را تشدید کرده است. در بازار ارز نیز با وجود حمایت عوامل بنیادین، احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و کاهش تقاضای مسافرتی پایداری رشد دلار را در تردید قرار داده است. همچنان حرکت طلا زیر ۱۲۸۰ دلار در کنار کاهش تقاضای مناسبتی می‌تواند فشار بر سکه را تشدید کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

بیشترین رشد ۳ماهه نفت در ۱۰ سال

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 2 درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. WTI با رشد 12 درصدی در سه‌ماه سوم سال 2017، بیشترین رشد در فصل سوم  10 سال اخیر را ثبت کرد. برنت نیز با ثبت رشد 20 درصدی، با بیشترین رشد سه‌ماهه از 2004 همراه شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش موجودی نفت تجاری به میزان ۸۴/ ۱ میلیون بشکه در کنار نگرانی‌ها از اختلالات عرضه با تهدید ترکیه به بستن خط لوله کردستان (عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز) و خوش‌بینی‌ها به افزایش تقاضای نفت عوامل حمایت از نفت هستند. اما افزایش (۶ موردی) تعداد دکل‌های نفتی پس از ۷ هفته چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل با رشد قیمت نفت را بر بازار نفت حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار