تزریق گاز به اندازه ۲ فاز پارس جنوبی به شبکه سراسری گاز از ایران ال‌‌‌ان‌‌‌جی

هادی امیرشقاقی در گفت‌‌‌وگو با «شانا» با بیان اینکه با خروج از رکود بلندمدت ۸ ساله موفق شدیم زمینه کار و اشتغال قریب به‌هزار و ۵۰۰ نفر را به‌‌‌صورت مستقیم در طرح  فراهم کنیم، گفت: فاز نخست طرح دارای پیشرفت تجمعی ۵۳‌درصد بوده و دربرگیرنده تعدادی زیرپروژه شامل کارخانه شیرین‌‌‌سازی، کارخانه مایع‌‌‌سازی، مخازن ذخیره‌‌‌سازی محصول، خطوط ارتباطی میان مخازن و اسکله، تاسیسات دریایی و نیروگاه سیکل ترکیبی و بخش آب است که مخازن ذخیره‌‌‌سازی شامل دو مخزن ذخیره‌‌‌سازی پروپان و بوتان هریک به ظرفیت ۳۰‌هزار مترمکعب و سه مخزن ذخیره‌‌‌سازی ال‌‌‌ان‌‌‌اجی هریک به ظرفیت ۱۴۰‌هزار مترمکعب می‌شود که پیشرفت فیزیکی مخازن ذخیره‌‌‌سازی محصول از ۹۹‌درصد عبور کرده است.

وی افزود: پروژه بعدی خطوط ارتباطی مخازن تا اسکله صادراتی شامل پایپ‌‌‌رک‌‌‌های عظیم، خطوط لوله انتقال محصول، کمپرسورهای ‌‌‌بویلاف، بازوهای بارگیری محصول، تجهیزات برق و ابزار دقیق مرتبط است که مهندسی تفصیلی و سفارش‌‌‌گذاری اقلام دیرتحویل انجام شده و پروژه در حال پیشرفت است.

مدیرعامل شرکت مایع‌‌‌سازی گاز طبیعی ایران اظهار کرد: اصلی‌‌‌ترین واحدهای فرآیندی طرح شامل پروژه‌‌‌های شیرین‌‌‌سازی و مایع‌‌‌سازی گاز است که کارخانه شیرین‌‌‌سازی دارای دو ردیف موازی است و هریک ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش را دریافت می‌‌‌کنند و عملیات فرآورش و شیرین‌‌‌سازی گاز غنی را انجام می‌‌‌دهند. پیشرفت فیزیکی ردیف اول این کارخانه در محدوده ۶۵‌درصد و ردیف دوم بیش از ۷۰‌درصد است. خطوط زیرزمینی اجرا و ۳‌هزار تن سازه فلزی نصب شده و سفارش‌‌‌گذاری و نصب ۷‌هزار و ۵۰۰ تن سازه فلزی دیگر و نصب ۵۰۰۰ تن تجهیزات در حال انجام است. امیرشقاقی گفت: مطابق برنامه پیش‌‌‌راه‌‌‌اندازی واحدهای ۱۱ و ۱۲ کارخانه شیرین‌‌‌سازی امسال و راه‌‌‌اندازی ردیف دوم آن اواخر سال بعد انجام می‌شود و از اوایل سال ۱۴۰۴ ردیف دوم شیرین‌‌‌سازی وارد مدار خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرح ایران ال‌‌‌ان‌‌‌جی دارای دو ردیف مایع‌‌‌سازی گاز طبیعی با مجموع ظرفیت تولید و صادرات ۱۰.۵میلیون تن ال‌‌‌ان‌‌‌جی در سال است که اجرای فاز به فاز طرح و راه‌‌‌اندازی تدریجی همه بخش‌‌‌ها و کارخانه‌‌‌ها با هدف تکمیل گام به گام طرح و همزمان درآمدزایی برای شرکت در دستور کار قرار دارد و تکمیل بخش‌‌‌های جداسازی ترکیبات سنگین گاز و مایع‌‌‌سازی گاز طبیعی با بهره‌‌‌گیری از توان پیمانکاری شرکت‌های توانمند داخلی، ظرف مدت ۳ سال نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مایع‌‌‌سازی گاز طبیعی ایران ادامه داد: از نظر فنی و بدون خلل به طرح اصلی، امکان معکوس‌‌‌سازی بخشی از فرآیند کارخانه با دریافت محصول نهایی (LNG) از فروشندگان و ذخیره‌‌‌سازی آن در مخازن ذخیره‌‌‌سازی طرح و تبدیل آن به گاز طبیعی شیرین وجود دارد که البته این کار مستلزم تکمیل اسکله برای پهلوگیری کشتی‌‌‌های ال‌‌‌ان‌‌‌جی‌‌‌بر و ایجاد تاسیسات ریگسیفیکیشن (Regasification) خواهد بود. در این حوزه با توجه به پیشرفت فیزیکی ۹۹‌درصد مخازن ذخیره‌‌‌سازی و پیشرفت بیش از ۵۰‌درصد تاسیسات دریایی طرح، در صورت ابلاغ کار و در چارچوب شیوه‌‌‌نامه جذب سرمایه‌گذار به‌‌‌منظور افزایش پایداری تامین گاز طبیعی ابلاغی از سوی وزیر نفت و البته تامین منابع مالی مورد نیاز، امکان تامین بخشی از کسری شبکه گاز از این طریق وجود دارد و می‌توانیم به اندازه دو فاز استاندارد پارس جنوبی گاز به شبکه سراسری تزریق کنیم.

‌‌‌امیرشقاقی با اشاره به خوراک مصرفی مجموعه ایران ال‌‌‌ان‌‌‌جی گفت: خوراک مصرفی این طرح از خروجی لخته‌‌‌گیر فاز ۱۴ پارس جنوبی تخصیص داده شده است و در مرحله احداث خط لوله دریافت خوراک هستیم.