دیپلماسی اقتصادی فعال «‌فارس‌» در استانبول

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با حضور پررنگ در نمایشگاه بین‌المللی Plast Eurasia ۲۰۲۲، توانست علاوه بر معرفی خود به شرکت‌کنندگان، مقدمات توسعه صنایع پایین‌دستی و کسب دانش فنی جدید از کشورهای صاحب‌‌ نام را فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در این نمایشگاه که از ۲۳ تا ۲۶ نوامبر (۲ تا ۵ آذر) با همکاری سازمان صنعت پلاستیک ترکیه برگزار شد؛ ۱۰۹۴ شرکت معتبر از ٤٢ کشور حضور داشتند؛ این رویداد از معتبرترین رویدادهای صنعت پلاستیک جهان از منظر فراوانی مخاطب و شرکت‌کنندگان به شمار می‌‌رود.

در این نمایشگاه معتبر جهانی، ماشین‌آلات تولید پلاستیک، مواد شیمیایی و مواد خام، ماشین‌آلات و صنایع کمکی، تجهیزات گرما و کنترل، قالب، هیدرولیک و پنتوماتیک، روش‌های بازیافت و... از شرکت‌های معتبر دنیا ارائه شد.

بر اساس اعلام ستاد برگزاری Plast Eurasia ۲۰۲۲، این دوره نمایشگاه پذیرای بیش از ۶۵ هزار بازدید‌کننده از بیش از ۱۲۳ کشور از جمله ایران، آلمان، چین، آمریکا، بلژیک، دانمارک، فنلاند، کره جنوبی، هند، هلند، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ایتالیا، ژاپن، مالزی، تایلند و تایوان بود.

 حضور پررنگ هلدینگ

در بیست و سومین دوره این رویداد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با حضوری پررنگ و متفاوت در سطح عالی مدیریتی حضور یافت و مدیران این شرکت از جمله دکتر علی عسکری علاوه بر بازدید از غرفه‌های مختلف، میزبان جلسات متعدد از کشورهای مختلف برای توسعه همکاری‌‌ها با خلیج فارس بودند.

این نمایشگاه که فرصتی تسهیل‌کننده در بازارهای بزرگ در منطقه اوراسیا و آشنایی با فناوری‌های جدید است؛ به موقعیتی مناسب برای مدیران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تبدیل شد تا در راستای برندسازی محصولات، با شرکت‌های معتبر دنیا تعامل و رایزنی سازنده داشته باشند.در جریان این رایزنی‌‌ها، پیشنهاد فروش فرمولی و همچنین مشارکت شرکت‌‌های خارجی در صنایع پایین‌دستی به ویژه کریستال ملامین مطرح شد و بعد از تفاهم اولیه، اجرایی شدن قدم به قدم این پیشنهاد مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

 عزم جزم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برای برندینگ و کسب سود بیشتر

دکتر عـلی عسـکری مدیرعامل شـرکت صنـایع پتـروشیمی خلیـج فـارس در دیدار با برخی مسوولان اقتصادی کشور ترکیه از جمله رئیس اتاق صنایع ترکیه و برخی مدیران شرکت‌‌های معتبر دنیا با آنان درباره حضور شرکت‌‌های معتبر تابعه گروه در لیست منابع مشتریان این شرکت‌ها با هدف دستیابی به فروش و سود بیشتر گفت‌وگو کرد.

وی افزود: داشتن سهم پررنگ در بازارهای جهانی، برندینگ محصولات تولیدی و رسیدن به فروش بیشتر و سود بالاتر از مهم‌ترین استراتژی‌های هلدینگ خلیج فارس بوده و عزم ما برای تحقق این اهداف کلان جزم است.

دکتر علی عسکری با ابراز رضایت از مذاکرات انجام شده با مدیران شرکت‌‌های مطرح جهان در این صنعت و همچنین مذاکرات مدیریتی و کارشناسی انجام شده با تجار مطرح ترکیه و همچنین بازارهای هدف، بر تامین منافع و بهینه‌سازی سود شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌‌ها برای اجرایی شدن پیشنهادهای مطرح شده در نمایشگاه استانبول تاکید کرد.

پروژه‌های در دست اجرای هلدینگ خلیج‌فارس جان دوباره می‌گیرند

تعدادی از مدیران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از روند اجرای طرح‌های در دست اجرای منطقه عسلویه بازدید کردند. به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در این بازدیدها مهندس نشان‌زاده معاون برنامه‌ریزی و کسب و کار، دکتر قربانی معاون حاکمیت، خدمات مشترک و سامانه‌ها و تعدادی از مدیران حوزه‌های مختلف در جریان روند فعالیت مجتمع‌های پارس، مبین، نوری و نیز وضعیت اجرایی پروژه‌های آپادانا، هنگام و صدف قرار گرفتند.

مهندس نشان‌زاده در این بازدیدها با اشاره به برنامه‌ریزی هدفمند شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گفت: باید با تصمیم‌گیری به موقع و رایزنی با حوزه‌های مختلف و نیز استفاده از ظرفیت شرکت‌های توانمند داخلی، موانع و مشکلات طرح‌های در دست اجرا مرتفع و طبق مصوبات بازدیدها و زمان‌بندی تعیین‌شده، این طرح‌ها به بهره‌برداری برسند.

دکتر قربانی هم با اشاره به ضرورت ارائه گزارش روند اجرایی طرح‌ها گفت: با توجه به اینکه تکمیل طرح‌های نیمه تمام از اولویت‌های گروه خلیج‌فارس است مدیریت طرح‌ها باید با هماهنگی با ستاد نقش تسهیل‌گری ایفا کنند.

در این بازدیدها سایر مدیران از جمله مدیران تولید، HSE، طرح‌ها و... هم به ارائه گزارش درباره حوزه‌های متبوع پرداختند.

ضرورت هم‌افزایی با شرکت‌های تابعه برای ایفای تعهدات جهت تکمیل طرح‌ها از دیگر مصوبات و موضوعات مطرح شده در جلسات بررسی طرح‌های نیمه‌تمام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود.

توسعه طرح‌های صنایع پایین‌دستی در منطقه ویژه پارس

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس در حاشیه نشست با کارکنان این سازمان، از امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان منطقه ویژه پارس و هلدینگ خلیج فارس خبر داد.

سخاوت اسدی در این نشست گفت: ۵۰۰ هکتار زمین در منطقه ویژه پارس جهت توسعه طرح‌های صنایع پایین‌دستی در اختیار شرکت هلدینگ خلیج فارس قرار خواهد گرفت.

اسدی همچنین ادامه داد: مقدمات واگذاری ۲ هزار هکتار از اراضی محدوده پارس شمالی به صندوق بازنشستگی صنعت نفت جهت اجرای ۵۰ طرح اقتصادی صورت پذیرفته است که این نوید‌بخش توسعه روز‌افزون منطقه پارس شمالی در آینده نزدیک است.

وی ادامه داد: سازمان منطقه ویژه پارس از جمله شرکت‌‌های موفق در جذب حداکثر منابع سرمایه‌ای در سال گذشته در وزارت نفت بود که این مهم با تلاش‌‌های کارکنان این مجموعه حاصل شد.

اسدی با اشاره به انبوه خدمات و فعالیت‌‌های سازمان منطقه ویژه پارس در زمینه‌های گمرک، بنادر، راه‌ها، زیرساخت‌‌ها و مدیریت ۹۰ هزار نیروی کار در بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور که به تنهایی ۷۰ درصد گاز کشور و ۵۰ درصد محصول پتروشیمی کشور را تامین می‌کند، از تلاش کارکنان این سازمان جهت راهبری این منطقه استراتژیک تقدیر کرد.

سخاوت اسدی همچنین با اشاره به ۵ آذرماه سالروز تشکیل بسیج مستضعفین گفت؛ تفکر بسیجی امروزه چنان در جامعه نهادینه شده است که مفهوم بسیج مترادف انجام کار غیر‌ممکن و نشدنی  است. پارک‌های پتروشیمیایی در واقع محلی برای تبدیل مواد خام اولیه حاصل از پالایش گاز و بعضا میعانات به محصولات با ارزش بسیار بالاتر در حوزه پتروشیمی تلقی می‌شود.

درباره ارزش افزوده ایجاد شده در این پارک‌ها می‌توان به تبدیل محصولات میان‌دستی با حدود ۲۵۰ دلار در هر تن ارزش به محصولات پایین‌دستی و ارزش افزوده تا حدود ۱۵۰۰ دلار و بیشتر رسید.

همچنین با توجه به جایگاه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) در زیست‌بوم زنجیره ارزش نفت و گاز کشور و رسالت و ماموریت این شرکت در توسعه متوازن و پایدار زنجیره ارزش، این شرکت با محوریت تکمیل زنجیره ارزش شرکت‌های هم‌گروه و خلق ارزش افزوده بالاتر، طراحی و معماری پارک پتروشیمیایی متانول، کود گوگردی و کودهای شیمیایی را در دستور کار خود در مناطق صنایع انرژی‌بر پارسیان، عسلویه و مکران (چابهار) قرار داده است.