بهره‌برداری از 5 طرح نیمه تمام در یک سال گذشته

حامد آرمان‌فر همزمان با هفته دولت با اعلام این مطلب گفت: طرح افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب پالایشگاه برای رفع محدودیت واحد‌های عملیاتی قدیم و جدید و مقابله با بحران کم آبی؛ احداث و راه‌اندازی توربین‌های دوگانه‌سوز ترکیبی و ایستگاه جدید گاز برای تامین برق واحدهای جدید پالایشگاه؛ احداث و راه‌اندازی سیستم بازیافت حرارتی سوم روی دیگ بخار برای جلوگیری از هدر رفت انرژی؛ طرح سیستم اندازه‌گیری آنلاین پارامترهای محیط زیستی گاز خروجی دودکش‌ها و طرح استقرار سیستم اعلان و اطفای حریق مخازن باندوال یک، از جمله این طرح‌ها هستند.

وی افزود: خوشبختانه با حمایت‌های سهامداران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تسهیل‌گری انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور توانستیم طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده پیشرفت‌های خوبی در یک سال اخیر به دست آوریم که طرح بهینه‌سازی فرآیند و ارتقای کیفی و کمی بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵ و طرح احداث واحد تولید حلالِ نرمال هگزان را می‌توان از اهم این پروژه‌ها توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی این شرکت، آرمان‌فر گفت: در حال حاضر طرح بهینه‌سازی و ارتقای کیفی و کمی بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵؛ تحت عنوان طرح احداث واحدهای تصفیه نفتای سنگین، CCR، کاهش بنزن و اتان زدایی از گاز مایع؛ دارای پیشرفت ۲۲ درصد است. مبلغ سرمایه‌گذاری این طرح، در حدود ۲۴۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده و تامین مالی طرح، از محل منابع داخلی شرکت پالایش نفت تهران انجام می‌پذیرد. همچنین طرح ساخت واحد حلال نرمال هگزان با هدف استحصال هگزان نرمال عاری از ترکیبات آروماتیکی و بنزن با استفاده از محصولات جانبی واحد ایزومریزاسیون، به صورت EPC با گریدهای ۵۲ درصد و ۸۵ درصد و با ظرفیت ۲ هزار بشکه در روز در دست اجراست و در حال حاضر با توجه به گذشت حدود یک سال از شروع عملیات اجرایی درصد پیشرفت آن ۴۵ درصد است. انتظار می‌رود پروژه مذکور مطابق برنامه به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران درباره اجرای طرح‌های محیط زیستی گفت: به صفر رساندن سوخت مایع و تولید پایدار محصولات سبز (نظیر گازوئیل یورو ۴ به میزان ۱۳ میلیون لیتر در روز، نفت سفید کم گوگرد برای تولید سوخت هوایی به میزان ۵ میلیون لیتر در روز، بنزین پاک به میزان ۷ میلیون لیتر در روز) راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم پایش آنلاین پارامترهای زیست‌محیطی گاز خروجی دودکش کوره‌های منطقه ب جنوبی شرکت پالایش نفت تهران، راه‌اندازی و بهره‌برداری از اکونومایزر سوم (دستگاه بازیافت حرارتی) روی دیگ بخار ۲B-۲۱۰۱-A پالایشگاه تهران را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات محیط‌زیستی شرکت پالایش نفت تهران در یک سال اخیر برشمرد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریتی شرکت پالایش نفت تهران در یک‌سال گذشته، ورود «بوتان» به سبد محصولات پالایشگاه بوده است. با توجه به شرایط فصلی مشخصات فرآورده گاز مایع، وجود بوتان مازاد در برخی از فصول و نیاز واحد‌های پتروشیمی به این محصول، با اعمال تغییرات در شرایط عملکردی واحد گاز مایع، این شرکت موفق به تولید روزانه هزار بشکه در روز محصول بوتان با خلوص تقریبی ۹۹ درصد شد، در این ارتباط با تجهیز پالایشگاه به سکوی بارگیری بوتان، امکان ذخیره، بارگیری و فروش میسر شده و معادل ۹۲ تن در روز بوتان در سبد محصولات این شرکت قرار خواهد گرفت.

 آرمان‌فر درباره این نکته که از ابتدای حضور در شرکت پالایش نفت تهران همواره رویای پتروپالایشی شدن این شرکت را در سر داشته گفت: پتروپالایشی شدن شرکت پالایش نفت تهران یک انتخاب نیست. بلکه یک الزام است. ما باید در مسیر سودآوری حرکت کنیم و پاسخگوی سهامداران و ذی‌نفعان‌مان باشیم. پالایشگاه تهران با چشم‌انداز ترسیمی خود در نظر دارد به پالایشگاهی در کلاس جهانی با کسب‌و‌کار‌های متنوع و سودآور در بخش انرژی تبدیل شود. به همین منظور طرح‌های مهمی نظیر طرح ارتقای تکنولوژی و بهینه‌سازی سیستم‌های فرآیندی و عملیاتی برای اهداف محیط زیستی و همچنین توسعه کسب‌وکار در قالب هلدینگ پتروپالایشی با خرید یک مجتمع پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش را در برنامه دارد. همچنین با مطالعات صورت گرفته و تحقیقات به عمل آمده و همکاری با مراکز دانش‌بنیان و شرکت‌های مهندسی در نظر داریم تا بر اساس نیاز کشور و تاکید وزیر محترم نفت ضمن ورود به بحث پتروشیمی، محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی تولید کنیم که این مهم دستاوردی بی‌نظیر برای شرکت به همراه خواهد داشت

وی درباره حرکت شرکت به سمت توسعه دانش‌بنیان‌ها گفت: ایجاد بستر لازم جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت پالایش نفت تهران در سال جاری مدنظر قرار گرفته است. در راستای انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی و تجهیزات پالایشی در سال ۱۴۰۱ همچون سال‌های پیشین با جدیت در صدر برنامه‌ها و پیگیری‌های این شرکت قرار دارد به‌طوری که در سال جاری قرارداد تولید Light naphtha Catalyst با سازنده داخلی منعقد شده است. همچنین در این خصوص بومی‌سازی قطعات مکانیکی ژنراتور برق، قسمت‌های داغ توربین‌های گازی (Hot Section)، تغییر طراحی سیل کمپرسور به Dray Gas Seal، بومی‌سازی گیربکس کامل کمپرسور واحد تقطیر و روتور توربین بخار واحد GHDS را نیز می‌توان نام برد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: این شرکت با هدف حمایت و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد بستری مطلوب جهت همکاری فی‌ما‌بین با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، پالایشگاه نفت تهران نیازهای فناورانه خود را در پارک علم و فناوری به صورت برپایی نمایشگاه به زودی رونمایی خواهد کرد.

آرمان‌فر درباره نگاه شرکت پالایش نفت تهران به بحث ایفای مسوولیت‌های اجتماعی گفت: برای توسعه اشتغال نیازمندان، تفاهم‌نامه همکاری بین کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران و شرکت پالایش نفت تهران با هدف کمک به توانمندسازی و اشتغال پایدار نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام‌(ره) در جوامع همجوار پالایشگاه‌(محدوده بخش کهریزک و باقر‌شهر) امضا شد که تحقق آن از طریق کمیته امداد بخش کهریزک در دست اقدام است.

 انجام کمک و نیز همکاری و مشارکت در اتصال شبکه آب جنوب تهران‌(باقر‌شهر، کهریزک و...) به شبکه آب تهران با هدف رفع مشکلات آب جوامع همجوار با صرف اعتباری بالغ بر ۱۹۰ میلیارد ریال و انجام دیگر طرح‌های بزرگ و کوچک محیط‌زیستی در خصوص جایگزینی سوخت گاز طبیعی و قطع کامل سوخت مایع، اندازه‌گیری و سنجش آنلاین پارامترهای محیط‌زیستی از جمله اقدامات اخیر شرکت پالایش نفت تهران در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی است.