توقف پذیرش مشترک جدید توسط شرکت برق دولتی ایرلند موسوم به «ایرگرید» به این معنی است که توسعه مراکز داده برنامه‌ریزی شده به ارزش ۲ میلیارد یورو توسط مایکروسافت و آمازون متوقف خواهد شد. مراکز داده موجود در این کشور به‌شدت شبکه تولید و توزیع برق ایرلند را تحت فشار قرار داده‌اند. این امر باعث شد رگولاتوری ایرلند سال گذشته هشداری صادر کند مبنی بر اینکه در صورت حل نشدن مشکلات، احتمال خاموشی و قطع متناوب برق وجود دارد.

به علت وجود همین مشکلات، به یک مرکز خدمات وب آمازون و دو مرکز مشابه مایکروسافت (از جمله یکی که قرار بود برق پشتیبان را برای راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی ایرلند تامین کند) برای اتصال به شبکه برق ایرلند، مجوز اعطا نشد. با توجه به عدم اعطای هیچ مجوز جدیدی به مراکز داده شرکت‌های فناوری توسط ایرگرید از نوامبر گذشته، پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی و توسعه مراکز موجود متوقف شود.

مراکز داده مقدار زیادی برق مصرف می‌کنند که راه‌اندازی تعداد زیادی از آنها منجر به محدودیت‌هایی در شبکه‌های برق در سراسر جهان شده است. به گزارش دیتا سنتر داینامیکس، مقامات انگلیسی حتی ساخت خانه‌های جدید در غرب لندن را تا سال ۲۰۳۵ متوقف کردند، زیرا مراکز داده قبلا کل ظرفیت برق را به خود اختصاص داده‌اند. مشکل مشابهی نیز در ویرجینیای آمریکا گزارش شده است.