آلارم بنزینی از پاریس

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در تازه‌‌‌ترین گزارش ماهانه خود، با وجود بی‌‌‌تغییر گذاشتن پیش‌بینی‌‌‌اش از تقاضای امسال نفت، هشدار داد افزایش تقاضای تابستانه برای سوخت ممکن است موجب فشار بیشتری به بازار شود، مخصوصا اگر پالایشگاه‌‌‌ها نتوانند تولید خود را هماهنگ کنند. از نظر این نهاد مستقر در پاریس، کاهش صادرات محصولات پالایشی روسیه و محدودیت ظرفیت مازاد پالایشی، مهم‌ترین دلایل کمبود عرضه فعلی سوخت هستند. گفتنی است که قیمت بنزین جمعه مجددا رکورد تاریخی زد و متوسط هر گالن این سوخت در آمریکا به ۴۳/ ۴ دلار رسیده است. همین امر موجب رشد بهای نفت در روز جمعه نیز شد. از سوی دیگر، اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در گزارش‌‌‌های ماهانه اخیر خود مجددا تخمین خود از تقاضای نفت در ۲۰۲۲ را کاهش دادند. اوپک در توضیح این اصلاح کاهشی گفته اثر جنگ روسیه و اوکراین، تورم افزایشی و شیوع دوباره سویه اُمیکرون در چین عوامل اصلی خواهند بود. اوپک در اقدامی دیگر اذعان کرده تولید نفت روسیه امسال کمتر از پیش‌بینی قبلی‌‌‌اش خواهد بود، اما این کاهش را فقط ۳۶۰‌هزار بشکه در روز تخمین زده است.  این در حالی است که آژانس معتقد است تولید روسیه در آوریل یک میلیون بشکه پایین آمده و ممکن است این افت به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز هم برسد.

  آژانس و یک هشدار سوختی

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود برآورد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ را نسبت به گزارش قبلی خود در ماه گذشته تغییر نداد و بالاتر از ارزیابی خود از سطح عرضه فعلی نگه داشت، اما گفت که با ریسک‌‌‌های کاهشی که برای پیش‌بینی‌‌‌اش وجود دارد، احتمال یک کسری شدید بعید است. به گزارش آرگوس مدیا، با این وجود نهاد مستقر در پاریس هشدار داده که اگر پالایشگاه‌‌‌ها نتوانند خود را به سطح تقاضا برسانند، افزایش فصلی تقاضا در تابستان در نیم‌کره ‌شمالی می‌تواند فشارها را بالا ببرد. کاهش صادرات محصولات پالایشی روسیه به ‌‌‌دلیل خودتحریمی برخی خریداران غربی و محدودیت ظرفیت مازاد پالایشی، بازار فرآورده‌‌‌ها را محدودتر کرده است. حاشیه سود تولید بنزین و محصولات میان‌‌‌تقطیری به اوج‌‌‌های تاریخی رسیده است.

آژانس همچنین گفته در حالی که اولین آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت آمریکا، کاهش شدید سطوح انبارهای صنعتی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌‌‌های اقتصادی و توسعه (OECD) را متوقف کرد، اکثر آن شامل نفت خام می‌‌‌شد و ذخایر فرآورده‌‌‌ها به کاهش خود ادامه داد.  در همین حال، پایان هفته گذشته قیمت نفت به ‌‌‌دلیل جهش بهای بنزین به اوج تاریخی جدید و چند عامل دیگر افزایش یافت. قیمت برنت جمعه شب با نزدیک به ۴‌درصد رشد روزانه در سطح ۵۵/ ۱۱۱دلار در هر بشکه بسته شد. وست تگزاس اینترمدییت هم بیش از ۴‌درصد بالا رفت تا با قیمت ۵/ ۱۱۰دلار بر بشکه معامله شود. وست تگزاس در بالاترین سطح بسته‌‌‌شده از ۲۵ مارس قرار گرفت و برای سومین هفته پیاپی صعودی شد. اما برنت اولین کاهش هفتگی در سه هفته اخیر را ثبت کرد. پس از آنکه ذخایر بنزین آمریکا برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت، بهای آتی آن به رکورد تاریخی رسید. بهای متوسط خرده‌فروشی بنزین آمریکا نیز به ۴۳/ ۴دلار در هر گالن رسید که بالاترین میزان در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. رابرت یاوگر، مدیر اجرایی انرجی فیوچرز میزوهو، در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «از مارس تاکنون هیچ افزایشی در ذخایر بنزین مشاهده نشده است.» او خاطرنشان کرد تقاضای بنزین با شروع فصل رونق رانندگی تابستانی جهش خواهد داشت.

آژانس درباره تقاضای جهانی نفت گفته انتظار دارد در سال‌ جاری میلادی به‌‌‌طور متوسط روزانه ۴/ ۹۹ میلیون بشکه مصرف شود که نسبت به گزارش قبلی‌‌‌اش بدون تغییر باقی ماند. آژانس معتقد است امسال تقاضا ۸/ ۱میلیون بشکه در روز بالا می‌رود و بیشتر این رشد پیش از این در فصل اول سال اتفاق افتاده است. این نهاد همچنین دو عامل قیمت‌های بالا و کند شدن رشد اقتصادی را عواملی می‌‌‌داند که در فصل چهارم امسال بر تقاضا فشار وارد خواهند آورد. به گفته آژانس، بخش بزرگ واکنش تقاضا به قیمت‌های بالا به‌‌‌ شکل کاهش شخصی عبورومرور و فعالیت اقتصادی خواهد بود و این امر تقاضای بخش حمل‌ونقل برای سوخت را با ادامه سال در نیمه دوم کاهش خواهد داد. این موسسه بین‌المللی همچنین تخمین زده عرضه نفت در آوریل با کاهش ۷۱۰‌هزاربشکه‌‌‌ای به ۱/ ۹۸ میلیون بشکه در روز رسیده، چراکه روسیه نزدیک به یک میلیون بشکه از تولید نفتش را پایین آورد. آژانس انتظار دارد در ماه جاری ۶۰۰‌هزار بشکه دیگر هم از تولید این کشور کاسته شود و کل کاهش در ژوئن از ۲میلیون بشکه در روز عبور کند و از جولای به بعد افت تولید روسیه به بالای ۳میلیون بشکه در روز برسد که عرضه این کشور را به پایین‌‌‌ترین سطح از سال ۲۰۰۴ خواهد رساند. با این حال، آژانس یادآوری کرده نااطمینانی بالایی درباره این ارزیابی‌‌‌ها وجود دارد.

  اذعان اوپک به کاهش تولید روسیه

اوپک نیز در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد عرضه نفت کشورهای غیراوپکی ۳۰۰‌هزار بشکه در روز طی سال ۲۰۲۲ پایین‌‌‌تر از برآورد قبلی‌‌‌اش باشد. همزمان، این سازمان ارزیابی خود از تولید نفت روسیه را ۳۶۰‌هزار بشکه در روز کاهش داده است، اما تخمینش از رشد تولید آمریکا را تا حد زیادی بدون تغییر باقی گذاشته است. اوپک معتقد است تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۲۲، ۸۸۰‌هزار بشکه در روز افزایش یابد که تغییری نسبت به ارزیابی ماه گذشته در آن دیده نمی‌شود. البته اوپک گفته پتانسیل افزایش بیشتر تولید این بخش در ادامه سال وجود دارد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای دومین ماه متوالی پیش‌بینی‌‌‌اش از رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ را پایین آورد و عواملی همچون تهاجم روسیه به اوکراین، تورم افزایشی و شیوع مجدد اُمیکرون در چین را برای این اصلاح برشمرده است. اوپک در گزارش ماهانه خود تخمین زده تقاضا در سال ‌جاری میلادی ۳۶/ ۳ میلیون بشکه در روز بالا خواهد رفت و به ۲۹/ ۱۰۰میلیون بشکه می‌رسد که ۳۱۰‌هزار بشکه در روز کمتر از برآورد قبلی است. اوپک همچنین در بخشی از گزارش خود گفت: «انتظار می‌رود تحولات جاری ژئوپلیتیک در شرق اروپا به ‌‌‌همراه محدودیت‌های کرونایی، تقاضا در سال ۲۰۲۲ را تحت‌تاثیر قرار دهد.» با این حال اوپک همچنان بر این باور است که تقاضا در سال ۲۰۲۲ از ۱۰۰میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت و از سطوح پیشاکرونایی سال ۲۰۱۹ عبور خواهد کرد.  اوپک به ‌‌‌دلیل تورم افزایشی و ادامه انقباض پولی، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی را از ۹/ ۳درصد به ۵/ ۳درصد کاهش داد و عنوان کرده پتانسیل افزایشی آن محدود خواهد بود.

  نهاد آمریکایی: تقاضا پایین‌‌‌تر خواهد بود

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا میزان متوسط تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ را ۶/ ۹۹میلیون بشکه در روز تخمین زده که از میانگین سال گذشته ۲۱/ ۲ میلیون بشکه بالاتر است، اما نسبت به ارزیابی ماه گذشته این نهاد ۲۰۰‌هزار بشکه پایین آورده شده است، چراکه از نظر آن، میزان مصرف در چین و آمریکا کمتر از آنچه پیش از این تصور می‌‌‌شد، خواهد بود. این نهاد همچنین تقاضا برای سال ۲۰۲۳ را با ۹۱/ ۱میلیون بشکه افزایش روزانه نسبت به سال ‌جاری، ۵/ ۱۰۱میلیون بشکه در روز تخمین زده است. اداره اطلاعات انرژی گفته تولید نفت آمریکا در ۲۰۲۲، به‌‌‌طور متوسط ۹/ ۱۱میلیون بشکه در روز خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۷۰۰‌هزار بشکه رشد را نشان می‌دهد. این نهاد پیش‌بینی می‌کند تولید این کشور در سال بعد به بیش از ۸/ ۱۲میلیون بشکه برسد که از رکورد قبلی متوسط تولید سالانه در سال ۲۰۱۹ (۳/ ۱۲میلیون بشکه در روز) عبور خواهد کرد. EIA در مورد قیمت نفت برآورد می‌کند بهای برنت در سال ۲۰۲۲ متوسطی برابر با ۱۰۷ دلار بر بشکه داشته باشد و در نیمه دوم به ۱۰۳ دلار بر بشکه کاهش یابد.

همچنین این نفت شاخص در سال آینده به‌‌‌ طور میانگین قیمتی برابر با ۹۷ دلار در هر بشکه خواهد داشت. البته این نهاد گفته که پیش‌بینی قیمتی مشمول عدم‌‌‌قطعیت بالاست. قیمت‌های واقعی تا حد زیادی به عواملی چون درجه تحریم‌‌‌های فعلی اعمال‌شده بر روسیه، هرگونه تحریم بالقوه در آینده و تاثیر اقدامات شرکت‌های مستقل بر تولید یا فروش نفت روسیه در بازار جهانی بستگی خواهد داشت. این نهاد دولتی گفته گزارش ماهانه آن پیش از هرگونه تحریمی از سوی اتحادیه اروپا بر نفت روسیه آماده شده است، اما در صورت وقوع این سناریو، احتمالا عرضه جهانی نفت محدودتر و قیمت طلای سیاه بالاتر از پیش‌بینی فعلی خواهد بود. این گزارش همچنین گفته تولید نفت روسیه که در سال گذشته میلادی به ‌‌‌طور متوسط ۷۸/ ۱۰ میلیون بشکه در روز بود، در سال ‌جاری به ۰۴/ ۱۰ میلیون بشکه کاهش پیدا خواهد کرد. این روند در سال ۲۰۲۳ تشدید شده و عرضه نفت این کشور به میانگین ۱۵/ ۹میلیون بشکه خواهد رسید.