آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش گاز سه‌ماهه خود اعلام کرد تقاضا برای گاز طبیعی پس از رشد ۷/ ۴درصدی که سال میلادی گذشته داشت، امسال تنها ۹/ ۰‌درصد رشد می‌کند. پیش‌بینی می‌شود مصرف در آسیا و آمریکای شمالی رشد کند؛ اما تقاضا در اروپا افت چشمگیری پیدا خواهد کرد. این دورنما نشان می‌دهد که بحران انرژی چقدر شدید به اروپا ضربه زده است. قیمت پایه گاز در این منطقه سال گذشته سه‌برابر و باعث شد نیروگاه‌‌‌ها به مصرف زغال‌سنگ روی بیاورند و بعضی از تولیدکنندگان صنعتی مصرف گاز را کاهش دهند. تقاضا برای گاز در این منطقه پس از رشد ۵/ ۵درصدی در سال ۲۰۲۱، احتمالا امسال ۵/ ۴‌درصد کاهش پیدا می‌کند و به ۵۲۷میلیارد مترمکعب می‌رسد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بازگشت به شرایط آب و هوایی متوسط پس از سرمای بهاری غیرمعمول در سال ۲۰۲۱، تقاضا را برای گرمایش در اروپا که حدود ۱۳‌درصد از مصرف جهانی گاز را تشکیل می‌دهد، کمتر می‌کند.

تقاضا برای گاز سال میلادی گذشته در آسیا ۷‌درصد افزایش یافت؛ اما انتظار می‌رود امسال ۵‌درصد رشد کند و به ۹۵۰میلیارد مترمکعب برسد. تقاضای چین سال گذشته در پی بهبود فعالیت اقتصادی ۱۲‌درصد رشد کرد؛ اما ممکن است امسال به دلیل کندی رشد اقتصادی، قیمت بالاتر واردات و آب و هوای فصلی معتدل‌‌‌تر تنها ۸‌درصد رشد کند و به ۳۹۴میلیارد مترمکعب برسد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی می‌شود تقاضای هند برای گاز پس از رشد ۵درصدی در سال ۲۰۲۱، امسال ۸‌درصد رشد کند. در آمریکای شمالی تقاضا برای گاز سال گذشته به میزان ۹/ ۰‌درصد افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود یک‌درصد رشد کند و به ۱۰۹۱میلیارد مترمکعب می‌رسد.