جعفر سالاری‌‌‌نسب در این باره افزود: سوخت توزیعی در جایگاه‌‌‌های کل کشور در چهار مرحله پس از تولید در پالایشگاه، در مخازن، هنگام تحویل خط و در مرحله آخر هم در مخزن جایگاه‌‌‌ها نمونه‌‌‌گیری و کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اخبار رسانه‌‌‌ها درباره مطابق نبودن بنزین توزیعی در سطح شهر تهران با استانداردهای یورو۴ به‌‌‌دلیل مخلوط شدن با دیگر فرآورده‌‌‌ها در تانکرهای نفتکش، اظهار کرد: سیستم توزیع سوخت در کشور کاملا مکانیزه است و فرآورده‌‌‌های مختلف در انبارهای نفت در لاین‌‌‌های مختلف و کاملا مجزا توزیع و بارگیری می‌شوند. مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی درباره سیستم توزیع سوخت از طریق نفتکش‌‌‌ها بیان کرد:‌‌‌ این سیستم کاملا مکانیزه است و هر نفتکش‌‌‌ کارت حمل مخصوص خود را دارد که نوع فرآورده توزیعی در آن قید شده است؛ برای مثال نفتکشی که نفت‌‌‌کوره حمل می‌کند، سیستم به او اجازه حمل فرآورده دیگری را نخواهد داد و در موارد استثنا و ویژه باید کاملا مخزن و تانکر نفتکش‌‌‌ شست‌و‌‌‌شو و مخزن دوباره کنترل شود، سپس فرآورده جدید را بارگیری کند.

طبق اعلام وزارت نفت، سالاری‌‌‌نسب تاکید کرد: در هر انبار فرآورده یک واحد کنترل کیفیت وجود دارد که این واحد وظیفه کنترل استانداردهای محموله فرآورده نفتکش‌‌‌ها را پس از حرکت بر ‌‌‌عهده دارد. وی تاکید کرد: فرآورده توزیعی در سطح کشور هنگام تحویل از پالایشگاه نیز تحت بررسی‌‌‌های لازم قرار می‌گیرد و در صورتی که استانداردهای لازم را داشته باشد، تحویل گرفته شده و برای ارسال به مخزن مبدأ در انبار، ارسال می‌شود.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی همچنین با تاکید بر اینکه خطوط انتقال نفت و نفت‌کوره نیز کاملا مجزا از خطوط فرآورده‌‌‌های رنگی است، گفت: در مواردی محدود اگر بخواهیم از یک خط نفت سفید، بنزین و گازوئیل منتقل کنیم، ابتدا نفت‌‌‌گاز حمل می‌شود، سپس نفت سفید که ماده‌‌‌ای روشن است به خط تزریق می‌شود و خط از این طریق کاملا شسته می‌شود و پس از آن بنزین ارسال می‌شود که در این مرحله نیز کیفیت بنزین کاملا کنترل می‌شود. سالاری‌‌‌نسب با اشاره به اینکه به هیچ عنوان خطوط نفت‌کوره و فرآورده‌‌‌های بنزین یکسان نیستند، افزود: درباره بنزین معمولی و بنزین یورو نیز این حساسیت وجود دارد و اینترفیس (لایه‌‌‌ بین دو فرآورده در خط لوله) خط طوری تنظیم می‌شود که این دو فرآورده با یکدیگر مخلوط نشوند.

وی درباره کیفیت بنزین توزیعی در کلان‌شهرها و شهر تهران گفت: طبق مصوبه دولت، همه بنزین و گازوئیل تولیدی در سطح کلان‌شهرها و حوزه تهران، دارای استاندارد یورو۴ است و با بهترین کیفیت و مطابق استانداردهای روز اروپا در پالایشگاه‌‌‌ها تولید و در سطح جایگاه‌‌‌ها توزیع می‌شود.