ادامه سیاست نفتی در‌فوریه 2022

تا پیش از این جلسه، منابع نزدیک به این ائتلاف همگی از احتمال ادامه رویه قبل خبر میدادند. دلیل دیگری که اتخاذ چنین تصمیمی را محتمل می‌‌‌‌کرد، خوش‌بینی کارشناسان اوپک‌‌‌‌پلاس در مورد بازار بود که دوشنبه در جلسه‌‌‌‌ای بیان شد. کمیته مشترک فنی اوپک‌‌‌‌پلاس‌(JTC) در گزارشی اقدام به کاهش برآورد مازاد عرضه در فصل اول سال۲۰۲۲ کرد و تاثیر سویه اُمیکرون را ملایم و گذرا توصیف کرد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌(اوپک) همچنین در جلسه جداگانه‌‌‌‌ای «هیثم الغیص» کویتی را به‌عنوان دبیرکل جدید خود انتخاب کرد که کار خود را از اول آگوست (۱۰مرداد) آغاز خواهد کرد. الغیص در سخنانی خود را نماینده همه ۱۳‌عضو این سازمان خواند و تعهد به توافق کاهش تولید اوپک‌‌‌‌پلاس را اولویت اصلی خود طی دوره ۳ ساله دبیرکلی برشمرد.

  نمایندگان اوپک‌‌‌‌پلاس چه گفتند؟

پیش از برگزاری این جلسه، سه منبع نزدیک به اوپک‌‌‌‌پلاس که نخواستند نامشان فاش شود، دوشنبه به خبر‌گزاری رویترز گفتند که انتظار دارند گروه تولیدکنندگان به برنامه افزایش تولید ماهانه خود در جلسه سه‌‌‌‌شنبه رای دهند و ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید ‌ماه فوریه بیفزایند. شامگاه سه‌شنبه همین پیش‌بینی محقق شد و یک نماینده اوپک پلاس به بلومبرگ گفت؛ روند قبلی برای فوریه هم ادامه خواهد داشت. اعضای اوپک‌پلاس همچنین توافق کردند که جلسه بعدی این ائتلاف دوم فوریه برگزار شود.

اوپک‌‌‌‌پلاس از مارس سال۲۰۲۰ اقدام به کاهش تولید خود به میزان نزدیک به ۱۰‌میلیون بشکه در روز برای موازنه بازار نفت کرد که تاکنون حدود دوسوم آن را به بازار باز‌گردانده است. این گروه از آگوست سال۲۰۲۱ شروع به افزایش ماهانه ۴۰۰هزار بشکه‌‌‌‌ای کرد که در آن زمان ۸/ ۵میلیون بشکه از تولید ۲۳ عضو اوپک‌پلاس کنار گذاشته شده بود. تا پایان ‌ماه میلادی جاری (ژانویه)، حدود ۴/ ۳میلیون بشکه در روز از کاهش تولید این گروه باقی می‌‌‌‌ماند که این مقدار هم در صورت ادامه همین روند تا سپتامبر کاملا به بازار بازمی‌گردد.

اوپک‌‌‌‌پلاس به‌دنبال این است که باقی تولید کنار گذاشته‌شده را با روندی تدریجی به شکلی که از یک‌سو به قیمت نفت آسیب نرساند و از سوی دیگر، منجر به افزایش تورم نشود، بازگرداند. تاکنون آنها موفق بوده‌‌‌‌اند و قیمت‌‌‌‌ شاخص‌‌‌‌های جهانی با وجود افت اخیر به دلیل شیوع سویه جدید کرونا اُمیکرون در سطوح بالایی قرار دارد. بهای نفت‌برنت دیروز بالای سطح ۷۹ دلار بر بشکه قرار داشت.

همچنین ۱۵ نفر از ۱۶ تحلیلگری که بلومبرگ از آنها در مورد نتیجه این جلسه نظر خواسته پیش‌‌‌‌بینی کرده‌اند افزایش تولید اوپک‌‌‌‌پلاس مجددا تایید می‌شود. شاخص‌‌‌‌های مصرف سوخت نشان می‌دهد بشکه‌‌‌‌های جدید اوپک‌‌‌‌پلاس می‌توانند در بازار جذب شوند؛ چراکه بر اساس داده‌‌‌‌های شرکت اپل در تاریخ ۲۷‌دسامبر، همه کشورهای بزرگ شرق‌آسیا به غیر از یک مورد، افزایش عبور و مرور ماهانه را ثبت کرده‌‌‌‌اند.

باب مک‌‌‌‌نالی، رئیس شرکت مشاوره راپیدان انرژی هم معتقد است تا وقتی که اُمیکرون یا هر عامل کلان دیگری تقاضا را مجددا تخریب نکند، بازار می‌تواند نفت اضافی اوپک‌‌‌‌پلاس را بپذیرد.

  گزارش فنی خوش‌‌‌‌بینانه

تحلیلگران اوپک‌‌‌‌پلاس در یک جلسه اولیه در روز دوشنبه مازاد عرضه تخمینی برای فصل اول سال را کاهش دادند، چراکه پیش‌‌‌‌بینی می‌‌‌‌کنند رشد عرضه ضعیف‌‌‌‌تر از چیزی باشد که قبلا برآورد کرده بودند. کمیته مشترک فنی اوپک‌‌‌‌پلاس که بازار را برای مشاوره به وزیران تحلیل می‌‌‌‌کند ۴/ ۱میلیون بشکه مازاد عرضه را در بازار نفت طی سه‌ماه اول سال۲۰۲۲ می‌‌‌‌بیند که حدود ۲۵‌درصد کوچک‌‌تر از میزان برآورد شده در‌ماه گذشته است.

این کمیته همچنین کسری بازار در سال گذشته میلادی را با ۳۰۰ هزار بشکه افزایش به ۵/ ۱میلیون بشکه در روز رساند. در عوض مازاد عرضه سال۲۰۲۲ را ۳۰۰ هزار بشکه در روز پایین آورد و به ۴/ ۱میلیون بشکه روزانه رساند.

در گزارش کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس آمده است: «انتظار می‌رود تاثیر سویه جدید ویروس‌کرونا ملایم و موقتی باشد زیرا جهان برای مدیریت کووید-۱۹ و چالش‌های مربوط به آن، بهتر تجهیز شده است. همچنین دورنمای اقتصادی در اقتصادهای توسعه‌یافته و نوظهور ثبات نشان می‌دهد. این گزارش راه را برای افزایش بیشتر تولید نفت اوپک‌‌‌‌پلاس هموار می‌‌‌‌کند.‌»

در سناریوی مقدماتی این گزارش آمده است: «ذخایر تجاری نفت در سازمان و همکاری‌‌‌‌های اقتصادی و توسعه در ۹‌ماهه سال۲۰۲۲ زیر میانگین دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ خواهد بود و سپس در سه‌ماهه چهارم به میزان ۲۴‌میلیون بشکه از این میانگین بالاتر خواهد رفت.‌»

به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، در این سناریو فرض گرفته شده که ۴۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک در نیمه اول سال میلادی جاری عرضه می‌شود و ۳/ ۱۳میلیون بشکه در سه‌ماهه سوم به ذخایر نفت استراتژیک آمریکا برگردانده می‌شود. درحالی‌که این گروه سرگرم افزایش اهداف تولید خود بوده است، بالا‌بردن عرضه طبق برنامه اتفاق نیفتاده است؛ چراکه برخی از اعضای اوپک‌‌‌‌پلاس برای رشد تولید محدودیت‌‌هایی دارند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در ‌ماه گذشته، تولیدکنندگان اوپک‌‌‌‌پلاس در ‌ماه نوامبر ۶۵۰‌هزار بشکه و در‌ ماه اکتبر ۷۳۰ هزار بشکه از اهداف تولید روزانه خود عقب بودند.

  رکود فصلی بازار

افزایش تولید ۴۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای اوپک‌‌‌‌پلاس در جلسه سه‌‌‌‌شنبه بدون ریسک نخواهد بود. تحلیلگران اوپک و آژانس بین‌‌‌‌المللی انرژی بسیار پیش از این انتظار ایجاد مازاد عرضه در فصل اول سال را داشتند، با این حال به گفته یکی از نمایندگان اوپک‌‌‌‌پلاس، این گروه در مورد افزایش عرضه در زمان مازاد نگرانی ندارد، چراکه موجودی‌‌‌‌ها در سطوح پایینی هستند و به‌‌‌‌طور معمول طی رکود فصلی مجددا پر خواهند شد اما همچنان افزایش عرضه چندان مطمئن نیست. سفرهای شب سال‌نو در نیویورک طی هفته گذشته کاهش شدیدی داشت و ۱۳۰۰‌پرواز در سراسر ایالات‌متحده آمریکا در روز جمعه لغو شد و هزار پرواز دیگر نیز به شنبه موکول شد زیرا شرکت‌های هواپیمایی دچار کمبود خدمه ناشی از گسترش شیوع کرونا شده‌‌‌‌اند.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌‌‌‌کننده نفت در جهان هم با تضعیف تقاضای سوخت به دلیل رویکرد افراطی موسوم به کووید-صفر و همینطور مقابله با آلودگی هوا مواجه شده است. علاوه بر این، درحالی‌که تحلیلگران اوپک نسبت به قبل بازار بهتری در فصل اول سال می‌‌‌‌بینند، بخشی از مازاد عرضه‌‌‌‌ای که قبلا پیش‌‌‌‌بینی می‌شد به ماه‌‌‌‌های اخیر منتقل شده است. این گروه چندین‌بار گفته همیشه گزینه توقف یا حتی معکوس‌کردن افزایش تولید را پیش‌روی خود دارد.

  انتخاب دبیرکل جدید اوپک

«هیثم الغیص» که از سال۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نماینده کویت در اوپک بود، با رای شفاهی اعضای اوپک به‌عنوان دبیرکل جدید این سازمان برای یک دوره سه ساله انتخاب شد. پیش از او، محمد سانوسی‌بارکیندو برای دو دوره این سمت را به عهده داشت و از اول آگوست جای خود را به الغیص خواهد داد.

الغیص در پاسخ به این پرسش که آیا او از حفظ این ائتلاف در سال۲۰۲۳ حمایت می‌‌‌‌کند، گفت: «حمایت از ادامه توافق‌نامه همکاری یکی از اولویت‌های اصلی من است. حفظ این توافق‌نامه به نفع بیشتر این صنعت و همه ۲۳ کشوری است که آن را امضا کرده‌‌‌‌اند.‌» او همچنین پیش از این در نخستین سخنرانی خود گفته بود خود را نماینده همه اعضای اوپک می‌‌‌‌داند.

به گزارش «شانا»، وزیر نفت ایران، جواد اوجی هم که در جلسه دوشنبه اوپک شرکت کرده بود در این‌باره گفت: «دبیرکل جدید اوپک بر اساس اصل اجماع انتخاب شده است.‌» یکی از منابع اوپک اما به رویترز گفته الغیص به‌صورت غیررسمی و شفاهی انتخاب شده و این در تضاد با انتخابات طولانی پیشین بود که نامزدهای متعددی در انتخابات شرکت می‌کردند.