به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری «‌ترند» آذربایجان، «شاهیم عبدالرحمانف» معاون نظارت بخش انرژی و سوخت جمهوری‌ترکمنستان در جلسه با وزرای کابینه در گزارشی به‌ «‌قربان‌قلی بردی‌محمدف‌» رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد براساس درخواست آژانس هواپیمایی «ترکمن‌هوایولاری» پالایشگاه و شرکت «‌ترکمن‌باشی» اقداماتی را برای تولید سوخت هواپیمایی برای هواپیماهای An-۲ انجام داده است تا از این پس سوخت هواپیماها از پالایشگاه‌های داخلی تامین شود.

وی گفت: براین اساس گازوئیل اکتان‌بالا تولید می‌شود تا گازوئیل افزودنی اکتان‌بالا برای استفاده در سوخت اتومبیل از گاز مایع به‌دست بیاید. معاون نظارت بخش انرژی و سوخت ترکمنستان در ادامه افزود: خدمات دولتی اصلی استاندارد ترکمنستان این سوخت را با گواهی مربوط به‌آن ثبت کرد. برنامه‌های پالایشگاه ترکمن‌باشی به‌شکل کامل تهیه سوخت داخلی برای هواپیماهای An-۲ که در صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند را تامین می‌کند و همچنین آماده است این سوخت را به‌کشورهای منطقه نیز صادر کند.

«‌قربان‌قلی بردی‌محمدف» رئیس‌جمهوری ترکمنستان نیز با تاکید بر نیاز به‌توسعه جامع در بخش سوخت و انرژی کشور از تولیدات پالایشگاه به‌عنوان لکوموتیو پیش‌برنده اقتصادملی یاد کرد و اهمیت تنوع بخش‌های نفت و گاز  و افزایش تولید برای استفاده داخلی را یادآوری کرد. پالایشگاه ترکمن‌باشی در غرب دره «بالکان» واقع شده است و بزرگ‌ترین شرکت پالایشی این کشور است. در ‌ماه جولای این پالایشگاه اعلام کرد که تولید سوخت جتA-۱  را آغاز کرده است. این کشور همچنین در مردادماه سال گذشته نخستین پالایشگاه تبدیل گاز مایع به‌بنزین یورو-۵ را در جهان آغاز کرد.