کارنامه اوجی زیر ذره‌بین بهارستان

الیاس نادران هم در زمره مخالفان اوجی قرار داشت و با نطقی جنجالی مدعی شد که وزیر پیشنهادی نفت درباره لیست اموالش شفافیت به‌خرج نداده است. از سوی دیگر اما موافقان اوجی با تکیه بر سوابق، کارنامه و تخصص او در صنعت نفت، وی را گزینه‌ای انقلابی و کارآمد از بدنه صنعت نفت دانستند. همچنین نمایندگان موافق ضمن تاکید بر پاکدست و فساد ستیز بودن اوجی، به‌برخی از اقدامات گذشته او در زمینه عقد قرارداد با همسایگان و بحث تهاتر کالا پرداختند. جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت کابینه سیزدهم در ادامه جلسه به‌تشریح برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه پرداخت. او در ابتدا با اشاره سوابق پاکدستی و فسادستیزی خود در وزارت نفت و سایر نهادها، به‌سخنان الیاس نادران پاسخ داد و گفت که اموالش، همان است که به‌ریاست جمهوری اعلام کرده است و هر دارایی غیر از آنکه مربوط به‌او باشد را به‌نام کسانی می‌زند که چنین ادعایی می‌کنند. اوجی در ادامه به‌تشریح برنامه خود در زمینه‌های نوسازی تجهیزات صنعت نفت کشور، فروش نفت، تهاتر نفت با کالا پرداخت. او درباره دور‌زدن تحریم‌ها به‌نمایندگان گفت: «تحریم‌ها را به‌فضل الهی دور خواهیم زد. بشود روزی که شما از من بخواهید فروش نفت را متوقف و خام فروشی را تعطیل کنیم.» اوجی همچنین در جلسه بررسی برنامه‌هایش، از لزوم فسادستیزی و مبارزه با مفاسد در صنعت نفت سخن گفت و اشاره‌ای هم به‌لزوم اصلاح بودجه ۱۴۰۰ داشت.

 مهر تایید کمیسیون‌ها بر صلاحیت اوجی

روز گذشته جلسه بررسی صلاحیت جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت برای کابینه دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در ابتدای نشست علنی مجلس در آخرین روز بررسی صلاحیت‌ها، ابتدا مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گزارش کمیسیون متبوع خود درباره اوجی را قرائت کرد و نگاهی هم به ‌برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت داشت. نخعی همچنین به‌استعلام مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی نفت اشاره کرد و اظهار کرد که مدرک اوجی پس از استعلام دانشگاه صنعت‌نفت آبادان تایید شده است. سخنگوی کمیسیون انرژی در پایان تصریح کرد که برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی نفت با اسناد بالادستی منطبق است.

پس از تایید صلاحیت و برنامه‌های اوجی توسط کمیسیون انرژی در نشست علنی روز گذشته، ‌روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت که ۶۴ درصد برنامه‌های اوجی با احکام بالادستی منطبق است. این نماینده در نهایت اعلام کرد که صلاحیت جواد اوجی در این کمیسیون با اکثریت آرا تایید شده و وی برای وزارت نفت مناسب تشخیص داده شده است.

  انتقاد مخالفان به‌برنامه‌های اوجی

پس از گزارش کمیسیون‌های انرژی و صنایع و معادن، نوبت به‌نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی نفت رسید تا در صحن علنی مجلس به‌ایراد دیدگاه خود بپردازند. مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت، با تایید تخصص و تعهد مطلوب جواد اوجی عنوان کرد که مساله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط و اولویت‌ها است و در حال‌حاضر مساله اصلی بحث تحریم نفت است در حالی‌که تجربه ‌اوجی بیشتر در حوزه گاز است. نماینده کرج در ادامه گفت: «در حوزه گاز معمولا خریدار هستیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلندمدت است و قیاس آن با بحث نفت قیاس‌مع‌الفارق است، دولت پاسخ دهد این تفاوت و این نقیصه را چگونه جبران می‌کند؟ وزیر پیشنهادی نفت پاسخ دهد اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم و چه میزان از ارز آن به‌کشور باز‌می‌گردد؟ ایشان در چه بازه زمانی و چه میزان این را افزایش می‌دهند؟ توضیح دهد اکنون چه میزان سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود و ایشان با چه مدل‌ها و برنامه‌ای این را افزایش می‌دهد؟»

در ادامه بررسی‌ها نوبت به ‌هاجر چناران، نماینده مردم نیشابور رسید تا به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی در نطق خود بگوید: «شما برای مناطقی که منابع نفت و گاز فراوان دارند اما هیچ سودی به‌مردم منطقه نمی‌رساند، چه برنامه‌ای دارید؟»

چنارانی در ادامه با طرح نکاتی درباره حرکت جهان به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و اهمیت تشکیل وزارت انرژی، از وزیر پیشنهادی نفت خواست تا برنامه خود در این‌خصوص را اعلام کند. این عضو کمیسیون فرهنگی در پایان سخنانش هم انتقادهایی به‌برنامه وزیر پیشنهادی در زمینه‌های زیست‌محیطی و سهم آیندگان از نفت را مطرح کرد. حجت‌الاسلام محمد‌تقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر به‌عنوان دیگر مخالف جواد اوجی، توانایی وی در زمینه فروش نفت در شرایط تحریمی را مورد‌ تردید قرار داد و گفت: «فروش نفت و گشایش راه برای آوردن ارز آن به‌کشور نیازمند جرات و جسارت ویژه‌ای است که هنوز توانایی وزیر پیشنهادی نفت در این حوزه به‌بنده اثبات نشده است.» نقدعلی همچنین در بخش دیگر سخنانش با اشاره به‌طرح برخی مطالب در میان نمایندگان، از اوجی خواست تا لیست تمام اموال خود را به‌صورت شفاف از پشت ‌تریبون اعلام کند.

 حواشی نطق الیاس نادران

در میان نطق‌های مخالفان گزینه پیشنهادی رئیسی برای تصدی سکان وزارت نفت، سخنان جنجالی الیاس نادران از همه برجسته‌تر بود. این نماینده مردم تهران در ابتدای سخنانش با اشاره به‌اعتماد مردم به‌جریان پاکدستی، به‌طرح مباحث مختلفی از مبارزه با فساد پرداخت و حتی به‌سایر اعضای کابینه و رخدادهای روزهای گذشته در مجلس اشاره کرد. او با اشاره به ‌مساله لیست اموال جواد اوجی گفت: «‌در جلسه‌ای که با آقای اوجی داشتم بیان کردم که قصد من راستی‌آزمایی است نه اقرار به‌چیزی. چند نکته را به‌ایشان گفتم که بدانند من چه چیزهایی می‌دانم، اما متوجه نشدند. به‌ایشان گفتم لیست اموالتان در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که آقای اوجی پاسخ دادند که کدام‌ها را می‌گویید. گفتم همه ۲۹۰ نفر دیده‌اند، شما چطور ندیده‌اید.» نادران همچنین مدعی شد که اوجی در پاسخ به‌وی درباره اموالش به‌صراحت خلاف واقع سخن گفته و نتیجه استعلام این نماینده با گفته‌های اوجی در تضاد است.

«ایسنا» گزارش داده است که جلسه مجلس برای بررسی ادعای مطرح‌شده درباره اموال وزیر پیشنهادی نفت برای دقایقی غیرعلنی شد تا الیاس نادران درباره ادعاهایش پیرامون اموال جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت توضیحاتی را ارائه کند.

 دفاع موافقان از کارنامه و تخصص وزیر پیشنهادی

حسین حسین‌زاده ، عضو کمیسیون انرژی مجلس به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی، او را بهترین گزینه برای وزارت نفت خواند و گفت که اوجی با پاکدستی و مظلومیتش بهترین رای را از مجلس می‌گیرد. حسین‌زاده  با بیان تجربه‌ خود در حوزه نفت و شناختش از اوجی، عنوان کرد که او کار را از کارگری آغاز کرده و به‌پاکدستی، امین بودن و داشتن روحیه انقلابی وی شهادت داد. این عضو کمیسیون انرژی همچنین تاکید زیادی بر سابقه وزیر پیشنهادی نفت در حوزه نفت و گاز داشت و عنوان کرد که اوجی به‌عنوان دومین وزیر نفت متخصص بعد از انقلاب می‌تواند چالش‌ها را حل کند. حسین‌زاده‌ در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اوجی قراردادهای گازی با عراق، پاکستان و‌ترکمنستان را منعقد کرد و ایده تهاتر‌کالا را مطرح کرد و سپس تحریم شد. این‌ها همه نشان از انقلابی بودن و کارآمدی اوجی است.»

علی‌ بابایی‌کارنامی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم دیگر نماینده‌ای بود که در موافقت با گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت نفت در صحن علنی مجلس به‌ایراد نکات خود پرداخت. نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم به‌سوابق و تخصص اوجی در وزارت نفت و تجربه ‌مدیریتی و روحیه جهادی وی اشاره کرد. بابایی‌کارنامی همچنین درباره ضرورت فروش نفت عنوان کرد: «‌وزیر پیشنهادی باید هوشمندی زیادی به‌تجارت خارجی داشته باشد. ما باید میادین مشترک نفت و گاز را در شمال و جنوب کشور افزایش دهیم. وزارت نفت فقط خام‌فروشی نیست. باید از خام‌فروشی فاصله بگیریم و به‌سمت تولید فرآورده‌های نفتی برویم.»

انور حبیب‌زاده  بوکانی، نماینده مردم بوکان دیگر نماینده موافقی بود که روز گذشته در صحن علنی مجلس سخنرانی کرد. حبیب‌زاده  بوکانی هم به‌سابقه و آشنایی اوجی با مسائل حوزه نفت و انرژی پرداخت و تاکید کرد که فردی با چنین سوابقی می‌تواند در این وزارتخانه به‌خوبی تاثیر‌گذار باشد. عضو هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در پایان عنوان کرد: «‌در کشور ما بیش از ۹۷ درصد انرژی اولیه مورد نیاز داخلی از نفت و گاز تامین می‌شود، درآمدهای حاصل از فروش نفت می‌تواند  نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد، مسائل مهم این بخش، استراتژی‌ها و اهداف مهم این بخش با توجه به‌اهمیت و نقش آن در همه امور به‌ویژه در سیاست‌های خارجی و داخلی و حتی اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، جهت‌گیری و عملکرد این بخش بر همه بخش‌های کشور تاثیرگذار خواهد بود، بر این اساس برای به‌دست آوردن نتیجه مطلوب و رسیدن به‌اهداف نیازمند برنامه‌ریزی صحیح هستیم.»

  اوجی: ریشه فساد را از وزارت نفت خواهیم کند

جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت نیز صبح روز گذشته در جلسه علنی مجلس برنامه‌های خود در جهت تصدی وزارت نفت را تشریح کرد. او در ابتدا در پاسخ به ‌صحبت‌های الیاس نادران، نماینده تهران درباره خلاف‌واقع بودن سخنان اوجی درباره اموالش، گفت: «‌لازم است درباره مساله‌ای که آقای نادران درباره اموال شخصی‌ام بیان کرد و همچنین مواردی در فضای مجازی مطرح شده پاسخ دهم؛ در پیشگاه خداوند و شما نمایندگان اعلام می‌کنم که آنچه به‌عنوان دارایی‌ام به‌آقای رئیسی اعلام کردم، همان است پس اگر غیر از آن هر‌گونه دارایی در این کره خاکی به‌من نسبت داده شده آن را به‌نام همان افرادی می‌زنم که چنین ادعایی می‌کنند.»

جواد اوجی در ادامه به‌سابقه پاکدستی و فسادستیزی خود در وزارت نفت، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان اشاره کرد و وعده داد که به‌یاری خدا و کمک نمایندگان ریشه فساد در وزارت نفت را خواهد کند. اوجی در ادامه به‌تشریح اهمیت صنعت نفت در تامین انرژی، اقتصاد کشور پرداخت و گفت که عرصه‌های فروش نفت، فرآورده‌ها، محصولات پتروشیمی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، عرصه جهاد روزمره با استکبار جهانی است. وزیر پیشنهادی نفت وعده داد برای مقابله با چالش‌ها و آسیب‌هایی که در این مدت به‌خاطر مشکلات مزمن ساختاری، بی‌تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌ها و فشار ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمن به‌وجود آمده‌اند، دست به‌اصلاح شرایط و بازگرداندن صنعت نفت به‌ریل مناسب خواهد زد.اوجی با اشاره به‌اهمیت مدیریت جهادی و اعتقاد به‌اصل «ما می‌توانیم»، به‌ظرفیت‌های فراوان کشور در استفاده از جوانان انقلابی و توان بخش خصوصی پرداخت. وی همچنین در نطق خود به‌تشریح مشکلات صنعت نفت پرداخت و به‌اهمیت بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت نفت و کهنه‌بودن آنها تاکید کرد. او همچنین یکی از اولویت‌های خود را توجه جدی و ساماندهی نیروی انسانی در صنعت نفت دانست و از لزوم مبارزه همه‌جانبه ‌با فساد در این صنعت سخن گفت.

 برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای فروش نفت

اوجی یکی از اهداف خود در وزارت نفت را تلاش برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت‌خام و میعانات عنوان کرد که پس از تحریم‌ها به‌شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. او ضمن اشاره به‌استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی برای فروش نفت گفت که اطمینان می‌دهد با استفاده از توان نیروهای توانمند و پتانسیل نیروهای خدوم، رویکرد فعالی برای دور‌زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها در پیش می‌گیرد. اوجی استفاده از روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری در کشور را از دیگر راهکارهای خود در این زمینه دانست. وزیر پیشنهادی نفت همچنین از نیاز به‌اصلاح بودجه ۱۴۰۰ سخن گفت که در صورت انتخاب به‌عنوان وزیر، متمم آن را به‌ مجلس ارائه خواهد کرد. او همچنین به ‌اراده‌ فروش نفت و استفاده از همه ظرفیت‌های وزارت نفت تاکید کرد و گفت: «تحریم‌ها را به‌فضل الهی دور خواهیم زد. بشود روزی که شما از من بخواهید فروش نفت را متوقف و خام فروشی را تعطیل کنیم.»