سیگنال آمریکایی به بازار نفت

بی‌تغییر ماندن سطح تولید اوپک و متحدانش قیمت نفت خام آمریکا را در روز سه‌شنبه به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ رساند اما در همین روز روند قیمت معکوس شد و نزدیک به ۴ درصد افت روزانه را تجربه کرد. پس از یک روز کاهشی دیگر در روز چهارشنبه، بهای نفت در دو روز پایانی هفته افزایشی شد که به دلیل یک سیگنال بسیار قوی از سوی آمریکا رخ داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی از کاهش ۷ میلیون بشکه‌ای موجودی نفت در این کشور خبر داد. علاوه بر این بنزین عرضه شده در آمریکا طی هفته منتهی به دوم جولای به ۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم در سه دهه گذشته است. همچنین متوسط تقاضای بنزین هم به بیشترین سطح از اواخر ۲۰۱۹ رسیده است. این در حالی است که قیمت بنزین بالای ۳ دلار در هر گالن گزارش شده است. به گفته تحلیلگران، برای اینکه روند افزایشی قیمت نفت (با وجود کاهش اندک در هفته گذشته) ادامه داشته باشد، باید سازشی بین طرف‌های درگیر در اوپک‌پلاس ایجاد شود تا نگرانی‌ها درباره رخ دادن جنگ قیمتی و فروپاشی توافق رفع شود. علاوه بر این، افزایش غیرمنتظره نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی به دلیل هراس از تورم توانایی متوقف کردن رالی قیمت‌ها را دارد. بازگشت نفت ایران به بازار که پیش از این موجب نگرانی بخشی از بازار شده بود، حالا با پایین آمدن احتمال توافق دست کم در دولت فعلی اثرگذاری خود را در کوتاه‌مدت از دست داده است.

اولین هفته کاهشی از ماه مه

طلای سیاه هفته گذشته برای اولین بار از ماه مه و پس از ۶ هفته افزایشی به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کرد، چراکه بازار روزهای پرنوسانی را بعد از بن‌بست اوپک‌پلاس برای رسیدن به یک توافق افزایش از دست داد.

نفت خام آمریکا در هفته کاری منتهی به جمعه با ۵۹ سنت کاهش معادل ۷۸/ ۰ درصد به ۵۶/ ۷۴ دلار در هر بشکه رسید. شاخص جهانی برنت هم در این بازه زمانی ۶۲ سنت معادل ۸۱/ ۰ درصد پایین رفت تا با قیمت ۵۵/ ۷۵ دلار بر بشکه بسته شود. هرچند قیمت نفت در روز جمعه به دلیل سیگنال افزایش تقاضای سوخت در آمریکا و دیگر کشورها و همین‌طور عوامل کلان در دیگر بازارها حدود ۲ درصد افزایش یافت. بهای نفت در هفته گذشته به این دلیل که آینده اتحاد اوپک‌پلاس در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و دلار آمریکا نوسان زیادی داشت تحت فشار قرار گرفت. دلار قوی به‌طور کلی موجب افت قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت می‌شود.

پیتر مک‌نالی، رئیس بخش جهانی انرژی، مواد اولیه و صنعتی در Third Bridge معتقد است کسی واقعا نمی‌داند که رشد عرضه از این پس به چه شکلی در خواهد آمد. او افزود: «دنیا به نفت بیشتری نیاز دارد و پیش از این هم انتظار آن را می‌کشید، بنابراین در حالی که نااطمینانی حول عرضه می‌گردد، تقاضا به رشد خود ادامه می‌دهد.»

نفت خام آمریکا در هفته‌ای که گذشت و پس از ناکامی اوپک‌پلاس برای تایید افزایش تولید که به نگرانی در مورد کمبود عرضه منجر شد، به اوج ۶ ساله رسید. امارات ظاهرا با پیشنهاد افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز طی هر ماه از آگوست تا پایان سال ۲۰۲۱ مخالفتی ندارد اما دو چیز را قبول ندارد. ابتدا اینکه معتقد است توافق طبق برنامه باید آوریل سال آینده به پایان برسد. این در حالی است که عربستان و روسیه قصد تمدید این تاریخ را تا پایان ۲۰۲۲ دارند. امارات فقط وقتی این پیشنهاد را می‌پذیرد که ظرفیت تولید مورد محاسبه در توافق (۲/ ۳ میلیون بشکه در روز) به حدود ۸/ ۳ میلیون بشکه روزانه افزایش یابد چراکه معتقد است رقم پایه تولیدش در حالت عادی نادرست بوده و این کشور توانایی تولید خود را بالا برده است. این متحد دیرین عربستان سعودی اواخر سال گذشته هم زمزمه خروج از اوپک را بر سر زبان‌ها انداخت، چراکه با سیاست محتاطانه ریاض در اوپک‌پلاس مخالف بود. ابوظبی نشان داده دیگر نمی‌خواهد کاملا زیر سایه ریاض باشد و برخی بلندپروازی‌های خود را در تضاد با سیاست‌های عربستان می‌بیند.

در بازار آمریکا چه خبر است؟

مصرف نفت در کشورهایی مانند آمریکا، هند و چین به‌دلیل سفرهای تابستانه رو به‌افزایش است. آمریکایی‌ها در این مدت به دل جاده زدند که باعث تخلیه موجودی‌ها و همین‌طور عملکرد بالای پالایشگاه‌ها برای تامین تقاضا شده است.

به گزارش بلومبرگ، مایکل ترن، تحلیلگر آر‌بی‌سی کپیتال مارکتس در این باره می‌گوید: «ما حالا وسط یک تابستان که به نظر شدیدا تقاضای قوی دارد قرار داریم و آمریکا شاهد کاهش موجودی بزرگی است که از نظر بنیادی انتظار داریم همچنان از بازار حمایت کند.»

همزمان اتحاد اوپک پلاس و تولیدکنندگان شیل برنامه بازگرداندن بشکه‌های کنار گذاشته شده به بازار را پیش گرفته‌اند که کندتر از انتظار در جریان است. تحلیلگران سیتی گروپ می‌گویند بازار جهانی نفت همچنان در کسری عمیق بیش از ۳ میلیون بشکه‌ای در روز در فصل سوم سال باقی خواهد ماند. این گزارش می‌افزاید که کشورهای اوپک پلاس باید دیر یا زود عرضه نفت به بازار را افزایش دهند.

جان کمپ، ستون نویس خبرگزاری رویترز هم در تحلیلی به بازار فیزیکی نفت و فرآورده‌های آمریکا پرداخته که از منظر موجودی‌ها و آمار اداره اطلاعات انرژی به آن نگاه شده است.

براساس این گزارش، موجودی نفت آمریکا به زیر متوسط ۵ ساله پیش از پاندمی رسیده که نشان از سرعت گرفتن مصرف دارد اما تولیدکنندگان به آهستگی نسبت به افزایش قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهند که سیگنال نیاز بیشتر به نفت را فرستاده است.

به گفته کمپ، موجودی کلی انبارهای نفت و فرآورده‌ها که خارج از ذخایر استراتژیک نفت قرار دارند در هفته منتهی به ۲ جولای ۱۰ میلیون بشکه پایین آمد و ۱۸۸ میلیون بشکه پایین‌تر از سطح آن در سال گذشته همین موقع به حساب می‌آید.

طی ۵۲ هفته گذشته، ۳۸ هفته با کاهش موجودی کلی سپری شده است ،چراکه اوپک پلاس و شرکت‌های شیل تولید خود را حتی با وجود ریکاوری مصرف محدود نگه داشته‌اند. موجودی‌ها در حال حاضر ۱۲ میلیون بشکه یا یک درصد پایین‌تر از میانگین پنج ساله ۲۰۱۹-۲۰۱۵ است. اما کسری موجودی در بخش نفت به‌خصوص در انبار کوشینگ که محل تحویل نفت وست تگزاس اینترمدییت است متمرکز شده است. این در حالی است که بنزین و محصولات تقطیری به ترتیب ۳ و ۲ میلیون بشکه بالاتر از متوسط ۵ ساله هستند.

حجم بنزین عرضه شده به بازار داخلی به رکورد ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید که جهشی از سطح ۲/ ۹ میلیون بشکه طی هفته قبل از آن را نشان می‌دهد. به گفته کمپ، از این جهت که این آمار نمایانگر بنزین عرضه شده به جایگاه‌های عمده و خرده فروشی است و نه مصرف واقعی مردم باید با احتیاط با آن برخورد کرد. علاوه بر این، تعطیلی ۴ جولای (روز استقلال آمریکا) هم بر این آمار اثرگذار بود.