به نقل از منابع مطلع از داده‌های موسسه نفت آمریکا‌(American Petroleum Institute)، موجودی‌های این کشور در هفته گذشته ۵۴/ ۸ میلیون بشکه کاهش یافت. این رقم در صورت تایید اداره اطلاعات انرژی آمریکا که شامگاه چهارشنبه هر هفته گزارش خود را منتشر می‌کند، سطح موجودی‌ها را به پایین‌ترین میزان در بیش از یک سال گذشته خواهد رساند. نفت همچنین به دلیل سیگنال‌های مثبت از تقاضای آسیا بالا رفت. فروش بنزین و گازوئیل در هند طی نیمه اول ماه جاری میلادی (ژوئن) بازیابی شد چراکه تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور اندکی شروع به کاهش کرد.

بر اساس محاسبات بلومبرگ از داده‌های اداره ملی آمار چین، این کشور در ماه گذشته بیشترین سطح تاریخی پالایش نفت را بر پایه «بشکه در روز» داشته است.  بهای نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت) زمان نگارش این گزارش (ساعت ۱۵:۴۵ به وقت تهران) با ۱۳ سنت افزایش معادل ۱۸/ ۰ درصد به ۲۵/ ۷۲ دلار در هر بشکه رسید. بهای شاخص برنت هم ۲۶ سنت معادل ۳۵/ ۰ درصد بالا رفت تا با قیمت ۲۵/ ۷۴ دلار بر بشکه معامله شود. قیمت‌ها به دلیل روند نزولی بازار سهام، دستاورد اولیه خود را تا حدودی از دست دادند.  

علاوه بر این، منابعی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که پالایشگاه‌های آسیایی به دلیل تقاضای بالا و واردات پرهزینه‌تر از غرب، بالاترین پریمیوم قیمتی را برای نفت خاورمیانه و روسیه در یک سال اخیر می‌پردازند.

رالی قیمت نفت در ماه ژوئن قدرت خود را بازیافته چراکه اقتصادهای برتر همچنان به بازگشایی در پی برنامه‌های جامع توزیع واکسن ادامه می‌دهند. این امر تقاضای انرژی جهانی را همزمان با اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌(اوپک) و متحدانش موضع محافظه‌کارانه خود را حفظ می‌کند، بهبود می‌بخشد.

مدیران شرکت‌های مهم تجارت نفت گلنکور و ویتول سه‌شنبه در کنفرانس اس‌اند‌پی گلوبال پلتس اعلام کردند افزایش قیمت بیشتری برای نفت در آینده متصور هستند. جیووانی استونوو، تحلیلگر یو‌بی‌اس‌گروپ می‌گوید: «موجودی‌های نفت احتمالا در ماه‌های پیش‌رو سریع‌تر کاهش خواهند یافت، چراکه انتظار می‌رود تقاضای نفت در تابستان با قدرت افزایش یابد و رشد عرضه از نرخ رشد تقاضا عقب بماند.» این کارشناس می‌افزاید: «با این حساب، ما هنوز افزایش قیمت نفت را طی سه ماه آینده پیش‌بینی می‌کنیم.»

 برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی

در آمریکا یعنی جایی که تولیدکنندگان شیل با وجود رشد قیمت نفت به سطوح بسیار بالاتر از افزایش قابل‌ملاحظه تولید امتناع ورزیده‌اند، اقدامات ضدویروسی به طور پیوسته برداشته می‌شوند. کالیفرنیا سه‌شنبه کاملا از نظر اقتصادی بازگشایی شد و نیویورک محدودیت‌های باقی مانده‌اش را برداشت.

ساختار قیمت‌گذاری بازار به طور کلی منعکس‌کننده افزایشی بودن است، زیرا قیمت‌های معاملات با سررسید نزدیک بهای بالاتری نسبت به معاملات سررسید دورتر پیدا کرده‌اند؛ ساختاری که وارونگی (backwardation) نام دارد و نشان‌دهنده تقاضای بالا است.

اختلاف قیمت نزدیک‌ترین قرارداد برنت در بازار مالی با معاملات دورتر که یک هفته قبل ۴۷ سنت در هر بشکه بود حالا به ۷۰ سنت رسیده است. همچنین قرارداد دسامبر آینده ۵ دلار گران‌تر از قرارداد همین ماه در سال ۲۰۲۲ گزارش شده است.  موج افزایشی اخیر قیمت نفت پیش از جلسه مهم دوروزه فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) رخ داده که چهارشنبه به پایان می‌رسد. در حالی که انتظار نمی‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را تغییر دهد، ممکن است بحث‌های اولیه را در مورد اینکه کی و چگونه خرید اوراق قرضه را کاهش خواهد داد‌، آغاز کند. هر حرکتی در این جبهه می‌تواند روی ارزش دلار و تقاضا برای کامودیتی‌ها از جمله نفت اثر بگذارد.