طلای سیاه در اوج ۳۲ ماهه

اطمینان نسبی بازار به عدم بازگشت سریع ایران به بازار نفت، نگاه‌ها به افزایش قیمت را بار دیگر تقویت کرد و معامله‌گران در کوتاه‌مدت از عدم افزایش چشمگیر عرضه از سوی ایران اطمینان دارند.

از سوی دیگر هم با افزایش موارد واکسیناسیون در ایالات متحده و آمریکا، داده‌های ترافیکی بهبود تقاضا برای سوخت وسایل نقلیه را نشان می‌دهند و همچنین برای نخستین بار از آغاز همه گیری ویروس کووید-۱۹ تعداد مسافران هوایی آمریکا از مرز ۲ میلیون نفر گذشت که سیگنالی قوی برای بازیابی تقاضا است. همچنین سران کشورهای گروه-۷ تصمیم گرفته‌اند تا یک میلیارد دز واکسن کرونا به کشورهای فقیر کمک کنند که این امر نیز می‌تواند به تسریع روند واکسیناسیون در بسیاری از نقاط جهان کمک و چشم‌انداز بهبود با ثبات تقاضا را تقویت کند.

در چنین شرایطی بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان و بازیگران بازار انتظار دارند تا قیمت نفت روند رو به رشد خود را ادامه دهد. بهای نفت خام آمریکا تحت تاثیر شرایط حاکم بر بازار به اوج ۳۲ ماهه خود رسیده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت ۱۵ روز دوشنبه به وقت تهران، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با افزایشی ۵۶ سنتی به بهای ۷۱ دلار و ۴۷ سنت معامله شد که نمایانگر رشد ۷۹/ ۰ درصدی این شاخص نفتی بود. گفتنی است که بهای این شاخص نفتی آمریکا در مقطعی از معاملات تا ۶۳/ ۷۱ دلار هم رشد کرد که بالاترین میزان آن از اکتبر ۲۰۱۸ تاکنون بود.

نفت برنت نیز با قیمت ۷۳ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه معامله شد که نشانگر رشد ۶۶ سنتی بهای این شاخص بین‌المللی بود. گفتنی است که در معاملات روز گذشته بهای نفت خام برنت تا ۵۴/ ۷۳ دلار بر بشکه هم رشد کرد که اوج قیمتی این شاخص نفتی از آوریل ۲۰۱۹ به بعد محسوب می‌شد.