کاهش شدید تقاضا برای نفت منجر به افت تولید بسیاری از شرکت‌های نفتی از جمله تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا شده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد تولید نفت آمریکا در آوریل ممکن است با بزرگترین کاهش ماهانه تاریخ روبه‌رو و حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کمتر شود و تولید نفت شیل آمریکا به ۵/ ۸ میلیون بشکه در روز برسد. بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان آمریکایی متعددی از جمله اکسون موبیل و شورون اعلام کرده‌اند که هزینه‌شان را کاهش داده‌اند و انتظار دارند نفت کمتری در ماه‌های آینده تولید کنند.

علاوه بر این، با سقوط قیمت‌های نفت به پایین‌ترین رکورد دو دهه گذشته و غیراقتصادی شدن تولید پرهزینه در آمریکا، رگولاتورهای نفت تگزاس برای نخستین بار از دهه ۱۹۷۰ در حال بررسی کاهش تولید اجباری در این ایالت هستند. کمیسیون خط آهن تگزاس که رگولاتور نفت این ایالت است، قرار است سه‌شنبه نشستی برگزار کند که احتمالا کاهش تولید در این ایالت را اجباری می‌کند. این اقدام در پی ریزش بیش از ۶۰ درصدی شاخص قیمت وست تگزاس اینترمدیت از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون و پر شدن سریع مخازن نفت صورت می‌گیرد. رایان سیتون، یکی از سه کمیسر این رگولاتوری اعلام کرده که کاهش قابل‌توجه تولید مانع   فروپاشی کامل صنعت نفت می‌شود.

چنین تصمیم بی‌سابقه‌ای که به موافقت هر سه کمیسر این رگولاتوری نیاز دارد در حالی بررسی می‌شود که سایر کشورهای تولیدکننده نفت با کاهش قابل‌توجه تولید موافقت و تلاش کرده‌اند پیش از اینکه خیلی دیر شود عرضه و تقاضا را در بازار متعادل کنند. اگر کاهش تولید در تگزاس تصویب شود، تولید این ایالت از اول ماه مه باید ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. این نشست دو روز پس از موافقت اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان معروف به گروه اوپک پلاس با کاهش تولید به میزان ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز که معادل حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی است، برگزار می‌شود.

کاهش تولید ۲۰ میلیون بشکه‌ای؟

در حالی که وزیر نفت کویت، خالد الفاضل برای اولین‌بار در مورد کاهش تولید ۲۰ میلیون بشکه نفت روزانه در صورت محاسبه مجموع اوپک‌پلاس و خارج از آن سخن گفت، بسیاری از کارشناسان نفت در این باره تردید زیادی داشتند، حالا دیگر مقامات نفتی و سیاسی بر این گفته صحه گذاشته‌اند. پس از الفاضل، عبدالعزیز بن سلمان نیز این رقم جمعی را که کاهش تولید کشورهای جی‌۲۰ از جمله آمریکا، کانادا، برزیل، نروژ و دیگر کشورها را نیز شامل می‌شود، تایید کرد. علاوه بر او، به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه در این‌باره گفت: «ائتلاف اوپک و متحدانش ۲۰ میلیون بشکه در روز تولید خود را پایین می‌آورد نه ۱۰ میلیون بشکه‌ای که در کل اعلام شده است.» ترامپ گفت: «صنعت انرژی دوباره قدرتمند خواهد شد، بسیار سریع‌تر از آنچه در حال حاضر تخمین می‌زنند.»

همچنین وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد که پس از این توافق تاریخی، صنعت انرژی می‌تواند با کاهش تولیدی نزدیک به ۲۰ میلیون بشکه در روز، «خیلی خیلی سریع» در میان همه‌گیری ویروس کرونا بهبود یابد. به گزارش «شانا» به نقل از پایگاه خبری فاکس بیزنس، دن برویلت روز دوشنبه گفت: توافق تاریخی کاهش تولیدی که آخر هفته از اوپک پلاس دیدیم تقریبا معادل ۱۰ میلیون بشکه است، اما این در واقع فقط نیمی از داستان است. وزیر انرژی آمریکا افزود: هنگامی که کاهش تولید سراسر جهان را به این مقدار اضافه کنیم، نزدیک به ۲۰ میلیون بشکه نفت خام از بازار خارج می‌شود. برویلت مدعی شد: اینکه ما امروز می‌توانیم این مقدار نفت تولید کنیم، آمریکا و رئیس‌جمهوری آن را که توانست سبب این توافق شود، در موقعیتی قدرتمند قرار می‌دهد.

خبر خوب برای نفت

اما در میان اخبار عمدتا منفی از بازار نفت چین اعلام کرده واردات نفتش در ماه مارس با اقدام پالایشگاه‌ها برای ذخیره‌سازی با وجود کاهش تقاضای داخلی برای سوخت در بحبوحه شیوع بیماری کووید-۱۹، حدود ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش «ایسنا»، تقاضای جهانی برای نفت با شیوع ویروس کرونا که مردم سراسر جهان را وادار کرده است در خانه بمانند و از رفت و آمد غیرضروری پرهیز کنند، به شدت کاهش پیدا کرده است. شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی پیش‌بینی کرده که تقاضا برای نفت در ماه مه حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز و در ژوئن بیش از ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و رشد تقاضا برای نفت در طول سال ۲۰۲۰ منفی می‌ماند. بنابراین رشد واردات نفت چین در چنین شرایطی مایه تسلی بازار خواهد بود.

محاسبات رویترز بر مبنای آمار اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد این کشور که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، در ماه میلادی گذشته ۹۱/ ۴۳ میلیون تن معادل ۳۴/ ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده است. این رقم با میانگین واردات ۴۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز در دو ماه نخست سال ۲۰۲۰ قابل‌مقایسه است. واردات این کشور در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ به میزان ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۱۳۰ میلیون تن رسید.