در آخرین اقدام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اطلاعیه‌ای درخصوص پیشگیری و مقابله با انتشار کووید-۱۹ در جایگاه‌های سوخت ابلاغ کرد. به گزارش «شانا» در متن این اطلاعیه آمده است:

«به این وسیله به اطلاع همه جایگاه‌داران عزیز می‌رساند پیرو اطلاعیه وزارت بهداشت درباره همکاری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ضروری است فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه سوخت در همه جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط اپراتورها انجام گیرد و دستکش یکبار مصرف‌ برای استفاده عموم در دسترس قرار گیرد، همچنین تاکید می‌شود فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یکبار مصرف انجام نشود. ضرورت دارد نازل‌ها، صفحه کلید دیسپنسرها، سرویس‌های بهداشتی و... به‌طور مستمر با مواد ضدعفونی‌کننده مناسب نظافت شود؛ این اطلاعیه تا اطلاع ثانوی در همه جایگاه‌های عرضه سوخت کشور لازم‌الاجراست.»

اقدام‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز پس از تشکیل نشست‌های کارشناسی برای مقابله و پیشگیری با این ویروس فعالیت‌های خود را آغاز کرد. به نقل از این شورا، مجموعه اقدام‌های لازم به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با تشکیل جلسات متعدد با حضور اچ‌اس‌یی شرکت‌های منطقه به تصویب رسید و به فوریت وارد فاز اجرا شد.

بر این اساس، کاهش ساعات کاری کارکنان روزکار، لغو محدودیت طرح ترافیک منطقه برای استفاده کمتر از وسایل نقلیه عمومی، تعطیلی همه اماکن عمومی اعم از آموزشی، ورزشی و فرهنگی در اختیار شرکت‌های پتروشیمی، بخشی از اقدام‌های این منطقه برای پیشگیری از بیماری و شیوع آن در میان کارکنان منطقه و مراجعه‌کنندگان به این منطقه بود. همچنین آب ژاول برای ضدعفونی کردن سطوح در اختیار دستگاه‌های اداری شهرستان قرار گرفته و همچنین برای رفع نیاز استان خوزستان نیز اعلام آمادگی شده است.

اعزام خودروهای آتش‌نشانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای ضد عفونی کردن سطوح و معابر شهرستان بندرماهشهر نیز مصوبه‌ای بود که شنبه، ۱۰ اسفندماه اجرا شد. براساس این گزارش، سایت coronainfo.ir برای اطلاع‌رسانی و آموزش مردم منطقه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با همکاری بهداشت و درمان صنعت نفت توسط سازمان منطقه ویژه ایجاد شده است که اطلاعات مفیدی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

آمادگی بهداری‌ها در مناطق عملیاتی نفت مناطق مرکزی

علاوه بر این، رئیس اچ‌اس‎یی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، اقدام‌های این شرکت به‌منظور پیشگیری و مقابله با انتشار ویروس کرونا را تشریح کرد و گفت: بهداری‌ها در مناطق عملیاتی در آمادگی کامل برای ارائه خدمات درمانی به همکاران هستند.

به نقل از این شرکت، علیرضا عیدک‌زاده به مجموعه اقدام‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌منظور مقابله با ویروس کرونای جدید در ساختمان‌های ستادی و مناطق عملیاتی این شرکت اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده شامل تبدیل وضعیت دستگاه ثبت ورود و خروج کارکنان از حالت دستی به کارتخوان، توزیع ماسک، ضدعفونی کردن تمام ساختمان‌های ستاد تهران و دفاتر کارکنان به‌ویژه رستوران، آبدارخانه‌ها، آموزش نیروهای خدماتی و اداری، ضدعفونی کردن ساختمان‌ها به‌صورت دوره‌ای، توقف فعالیت‌های اماکن ورزشی و گردهمایی‌های آموزشی در این شرکت می‌شود، همچنین راه‌های مقابله و پیشگیری از این بیماری و شیوه‌های علمی انجام مراقبت فردی از طریق پرتال داخلی و مبادی اطلاع‌رسانی به آگاهی همکاران می‌رسد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تا این لحظه مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در سطح شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گزارش نشده است.

فعالیت ستاد مبارزه با کرونا در نفت فلات قاره

همچنین فعالیت‎های گسترده‌ای پیرو تصمیمات ستاد مبارزه با ویروس کرونا در شرکت نفت فلات قاره ایران در دست اجرا قرار گرفته است.

به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، از جمله این اقدام‌ها ضدعفونی کردن ساختمان ستاد و KPE، مجهز شدن کارگران خدماتی به ماسک، محلول‌های ضدعفونی و...، آموزش کارکنان خدمات در زمینه رعایت مسائل بهداشتی و روش‌های جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، ارسال دستکش، عینک، ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، تب‌سنج و... برای کادر پزشکی مناطق عملیاتی و ستاد تهران است. همچنین با استقرار گروه پزشک مشاور در ورودی ساختمان ستاد تهران نسبت به اندازه‌گیری تب پرسنل این شرکت اقدام و در صورت مشکوک بودن فرد، اقدام‌های لازم برای اعزام وی به مراکز درمانی انجام می‌شود. این ستاد همچنین از همکاران خواسته است ترجیحا از غذای سرد استفاده کنند.