تداوم بحران نفتی در ونزوئلا

به گفته منابع آگاه، اگرچه جریان برق به سرعت در پالایشگاه Amuay برقرار و آتش‌سوزی نیز کنترل شد، با این حال فعالیت این پالایشگاه همچنان متوقف است. این منابع می‌گویند «این پالایشگاه هیچ خروجی ندارد و شروع به کار دوباره آن نیز برای سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.»

در پالایشگاه Cardon نیز ظاهرا تنها یک ژنراتور بخار مجددا راه‌اندازی شده است. اما اگر برخورد صاعقه و آتش‌سوزی رخ داده در این پالایشگاه‌ها را نادیده بگیریم، خواهیم دید که هر دوی این پالایشگاه‌ها در ماه‌های اخیر با یک سوم ظرفیت کار می‌کرده‌اند. شرکت دولتی نفت ونزوئلا (PDVSA) در رابطه با شرایط این پالایشگاه‌ها توضیحی ارائه نکرده است. صنعت نفت ونزوئلا ماه‌هاست با تهدیدهایی دست و پنجه نرم می‌کند که اخیرا بر اثر تحریم‌های آمریکا تشدید شده است. تا پیش از اعمال این تحریم‌ها که فروش نفت تولیدی ونزوئلا را نشانه رفته است، این ضعف مدیریتی و مشکلات اقتصادی بی‌شمار در ونزوئلا بود که نفس تولید نفت را به شماره انداخته بود. حالا این مشکلات تشدید شده و نه‌تنها سطح تولید روزانه نفت خام این کشور را به میزانی چشمگیر کاهش داده، بلکه بر اثر این کاهش تولید فعالیت پالایشگاه‌های این کشور نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

براساس گزارش‌های موجود، تولید نفت خام ونزوئلا از ۴/ ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ به ۳۴/ ۱ میلیون بشکه در روز در انتهای ۲۰۱۸ رسیده است. این میزان با ورود به سال ۲۰۱۹ به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید. طبق آخرین گزارش ماهانه اوپک از تولید روزانه کشورهای عضو این سازمان در آگوست، ونزوئلا در این ماه تنها ۷۱۲ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.