در ادامه این مطلب آمده است: دولت آمریکا هنوز تاکید دارد که هدف نهایی تحریم‌ها به صفر رساندن صادرات نفت ایران است اما تحلیلگران معتقدند که بهای نفت در پایان ماه آوریل و اوایل می نقش مهمی در تصمیم برای تمدید یا عدم تمدید معافیت ها خواهد داشت. با این حال خریداران نفت ایران در دو ماه ژانویه و فوریه نسبت به ماه‌های پیش از آن که وضعیت معافیت ها مبهم بود، نفت بیشتری خریداری کرده‌اند. این خریداران اگرچه امیدوارند و حتی تلاش کرده‌اند که از آمریکا مهلت بیشتری برای خرید نفت ایران بگیرند، طرح‌های جایگزینی نیز در صورت عدم تمدید معافیت پیش‌بینی کرده‌اند.

پس از اعمال تحریم‌های صنعت نفت ایران، اعطای معافیت به هشت کشور عمده خریدار نفت ایران از سوی آمریکا و تصمیم اوپک به افزایش تولید به منظور جبران آنچه قرار بود به صفر رسیدن صادرات نفت ایران باشد، باعث شد بهای نفت در چارک سوم سال ۲۰۱۸ به شدت سقوط کند. عواملی مانند تداوم مازاد عرضه و نگرانی‌ها از تأثیرگذاری منازعه چین و آمریکا بر رشد اقتصادی و تقاضا، باعث شد در چارک چهارم سال نیز روند کاهش قیمت نفت تداوم یابد. در بازه زمانی فعلی نیز تصمیم آمریکا درباره معافیت های خرید نفت از ایران تأثیر بسزایی بر روند قیمتی نفت خواهد داشت.

بهای نفت به نوبه خود تأثیر زیادی بر تصمیم دولت آمریکا خواهد داشت. اگر قیمت نفت در سطح فعلی باقی بماند، به اعتقاد صاحبنظران آمریکا با کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی سقف خرید نفت، معافیت کشورها را تمدید خواهد کرد.

در صورت افزایش قیمت، میزان سقف مجاز، کاهشی ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهد داشت. هفته گذشته برخی منابع آگاه به رویترز اعلام کرده بودند که دولت آمریکا احتمالا با هدف کاهش صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه، معافیت ها را با درصدی کاهش تمدید خواهد کرد. گفته می‌شود صادرات نفت ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه بین ۱ تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز بوده است. به گفته این مقامات آمریکا همچنان در تعقیب هدف صفر کردن صادرات نفت ایران است.

اما با لحاظ شرایط فعلی بازار یعنی تصمیم اوپک برای کاهش تولید و تحریم نفتی ونزوئلا، احتمالا دولت ترامپ تصمیم خواهد گرفت به جای دامن زدن به افزایش قیمت تا بالای ۷۰ دلار، سختگیری کمتری را متوجه معافیت ها کند. مایک پومپئو وزیر امورخارجه آمریکا در سخنان هفته گذشته خود تاکید کرده بود:  شما با نقش ایران در بازار جهانی انرژی آشنایی دارید. ما می‌دانیم که این نقش در حال کمرنگ شدن است. صادرات ایران در نتیجه فشارهای ما بسیار کاهش یافته و ما هدف به صفر رساندن صادرات ایران در کوتاهترین زمان ممکن را دنبال می‌کنیم.

چهار مقام‌ آمریکایی به بلومبرگ گفته‌اند که به صفر رساندن صدور نفت ایران در سال جاری بدون فشار بر عرضه جهانی نفت ممکن است. نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا، برایان هوک هفته پیش به شبکه cnbcگفت که پیش‌بینی پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا دست آمریکا را برای اعمال فشار بر ایران بازتر می‌کند اما ما قصد نداریم نظام معافیت ها را مورد بازبینی قرار دهیم. آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است در نتیجه کاهش تولید، صرفنظر از تولید ایران و ونزوئلا، اکنون اوپک ظرفیت افزایش تولید به میزان ۲.۸ میلیون بشکه در روز را دارد، بنابراین روی کاغذ در صورت افزایش ناگهانی بهای نفت در پی قطع ناگهانی صدور نفت ونزوئلا، امکان مهار کردن آن وجود دارد.

اما اگر سقوط چشمگیر صادرات ونزوئلا با عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران همزمان شود، امکان جهش بهای نفت مانند زمان اعلام تصمیم آمریکا برای تحریم ایران وجود دارد. بنابراین تصمیم دولت آمریکا که خواهان عدم جهش قیمت نفت است تا حد زیادی متکی به بهای نفت در پایان ماه آوریل و اوایل می می‌باشد.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.