امین ناصر، مدیرعامل غول نفتی آرامکوی سعودی به سی ان ان بیزینس گفت: انتظار ندارم پیک تقاضا برای نفت در ۱۰ سال آینده یا حتی تا سال ۲۰۴۰ رخ دهد. رشد تقاضا برای نفت هم‌چنان ادامه خواهد یافت و ما تولیدکننده‌ای با پایین‌ترین هزینه تولید هستیم که تا آخرین بشکه نفت را تامین خواهیم کرد.

سال‌هاست که مدیرعامل آرامکو گفته است هیچ نشانی از پیک تقاضا برای نفت وجود ندارد و پتروشیمی‌ها موتور رشد تقاضا برای نفت را تا پایان سال ۲۰۵۰ روشن نگه خواهند داشت و صحبت‌ها پیرامون پیک تقاضا برای نفت و منابع سرگردان، روال منظم گذر انرژی و امنیت انرژی را تهدید می‌کند. عربستان سعودی که به تازگی اعلام کرده ذخایر نفتش اندکی بالاتر از برآوردهای قبلی بوده است، در نظر دارد اقتصاد خود را متنوع کند و وابستگی به نفت را کاهش دهد اما یکی از اهداف برنامه «افق ۲۰۳۰»، استفاده داخلی کمتر از نفت برای تولید نیرو به منظور اختصاص نفت بیشتری برای صادرات است. این کشور حاضر نیست به‌راحتی عنوان بزرگ‌ترین‌ صادرکننده نفت جهان و نفوذ ژئوپلیتیک همراه با آن را از دست دهد.

سعودی‌ها با تکیه بر ذخایر عظیم و هزینه‌های پایین تولید قصد دارند به تولید نفت ادامه دهند. طبق برآورد شرکت BP، ذخایر نفت عربستان سعودی تا پایان سال ۲۰۱۷، به ۲/ ۲۶۶ میلیارد بشکه رسید که معادل ۷/ ۱۵ درصد از ذخایر نفت جهان بود و در رتبه دوم پس از ذخایر نفت ونزوئلا  قرار گرفت.

به گفته خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، هزینه تولید نفت این کشور تنها ۴‌دلار در هر بشکه است. عربستان سعودی ممکن است به قیمت بالاتر از ۸۰ دلار در هر بشکه نفت، برای متوازن کردن بودجه خود نیاز  داشته باشد.