چین؛ محور معاملات آسیایی

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین روز گذشته با برخی مدیران و رهبران مالی این کشور دیدار و بر ثبات سیاسی برای بهبود اقتصاد این کشور تاکید کرد. جین‌پینگ در عین حال نگرانی‌هایی را درخصوص کاهش سفارش‌های کارخانه‌ای که می‌تواند به کاهش بیشتر فعالیت و آمار اشتغال منجر شود، مطرح کرد. اظهارات او از سوی سرمایه‌گذاران بازار به عنوان آخرین نشانه از نگرانی‌های رهبران چین درخصوص وضعیت اقتصادی این کشور تلقی شد و بازارهای مالی آسیایی و بازارهای کالایی را تحت تاثیر قرار داد. به تازگی آماری از وضعیت اقتصادی چین منتشر شده است که نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور سال گذشته به کمترین سطح از سال ۱۹۹۰ رسیده است. بر اساس این آمار رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۶/ ۶ درصد بوده که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۲/ ۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. با این حال، آمار واردات نفت این کشور نشان از رکوردشکنی فعالیت‌ پالایشگاه‌های چینی دارد. واردات این کشور در دسامبر سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیون بشکه نسبت به نوامبر افزایش یافته و به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده است. برخی بر این باورند که تحت تاثیر کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در سه ماه پایانی سال و درصورت تداوم قیمت‌ها در سطوح کنونی، تقاضا برای نفت‌خام تحت تاثیر کاهش رشد اقتصاد جهانی قرار نخواهد گرفت. با این حال اما روز گذشته برخی از کارشناسان بر نگران‌کننده بودن کاهش شاخص فعالیت صنعتی در این کشور تاکید کردند. آنها بر این باورند که در صورت ادامه وضع موجود، کاهش این شاخص می‌تواند به کاهش تقاضای نفت چین منجر شود.

  نگرانی صندوق بین‌المللی پول

علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول روز گذشته گزارش خود را درخصوص چشم‌انداز رشد اقتصادی منتشر و نگرانی‌هایی را درخصوص کاهش رشد اقتصاد جهانی مطرح کرد. آن‌طور که پلاتس گزارش داده است، IMF علاوه بر کاهش پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی، برآورد از قیمت نفت در سال جاری میلادی را کاهش داده است. صندوق بین‌المللی پول متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری را به ۶۰ دلار بر بشکه کاهش داده و بر تاثیر سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در برابر ایران بر ایجاد بی‌ثباتی در بازار نفت در سال گذشته میلادی تاکید کرده است. قیمت نفت برنت در اوایل ماه اکتبر به بیش از ۸۶ دلار بر بشکه رسید و در‌حالی‌که بسیاری انتظار داشتند نفت ۱۰۰ دلاری نیز از راه برسد، قیمت‌ها اواخر سال به حدود ۵۰ دلار بر بشکه کاهش یافته بود. صندوق بین‌المللی پول پیش از این قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را حدود ۷۰ دلار پیش‌بینی کرده بود، حال ضمن کاهش ۱۰ دلاری برآورد قیمتی خود در سال ۲۰۱۸، اعلام کرد که نفت در سال ۲۰۲۰ نیز کمتر از ۶۰ دلار بر بشکه معامله خواهد شد. این سازمان نیز بر تاثیر کاهش رشد اقتصاد جهانی بر کاهش برآوردش از قیمت نفت تاکید کرد. صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصاد جهانی را در سال جاری میلادی ۵/ ۳ درصد پیش‌بینی کرده که از برآورد قبلی این سازمان در ماه اکتبر و همچنین رشد اقتصاد جهانی در سال گذشته کمتر است. کاهش پیش‌بینی از رشد اقتصاد جهانی تحت تاثیر جنگ تجاری چین و آمریکا انجام شده است. این در حالی است که دو کشور از ابتدای سال ۲۰۱۹ آتش‎بس اعلام کرده و در هفته‌های اخیر مذاکراتی را برای حال اختلافات خود انجام داده‌اند. آخرین خبرها نشان از موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات دارد. برخی منابع می‌گویند چین به آمریکا وعده داد که با افزایش واردات خود از آمریکا به ارزش یک هزار میلیارد دلار، اختلاف تراز تجاری با این کشور را کاهش خواهد داد. با این حال کارشناسان بر این باورند تا دو کشور به راه حل عینی و توافقی نهایی در این خصوص دست نیابند، قیمت‎‌ها در بازارهای جهانی همچنان تحت تاثیر خواهد بود.

  اوپک؛ تکیه‎گاه بازار نفت

با وجود همه نگرانی‌ها از سمت تقاضا، اما به‌دلیل توافق اوپک متحدانش، نگرانی‌های بسیار کمی از سمت عرضه نفت وجود دارد. اوپک و برخی کشورهای غیرعضو تولیدکننده نفت در دسامبر ۲۰۱۸ توافق کردند که سطح تولیدات خود را به مدت شش ماه از ابتدای سال ۲۰۱۹ در مجموع ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.  کاهش زودهنگام تولیدات اوپک در ماه دسامبر یعنی یک ماه پیش از اجرای توافق موجب افزایش خوش‌بینی‎ها به آینده بازار نفت شده است. با این حال افزایش تولید نفت روسیه در دسامبر و کاهش تنها ۳۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور و از سوی دیگر انتشار آماری از عدم کاهش صادرات نفت عراق در ماه جاری میلادی می‌تواند نگرانی‌هایی را درخصوص پایبندی کشورهای عضو اوپک به توافق نفتی به وجود آورد. با این حال مقامات این دو کشور اعلام کرده‌اند که به توافق نفتی پایبند خواهند بود.