به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، جف کیوری، رئیس شاخه کالاهای شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس گفت: دوره قیمت‌های پایین نفت خام به‌زودی پایان می‌یابد و قیمت نفت خام برنت به سطوح ۷۵ دلار برای هر بشکه باز می‌گردد. قیمت‌ نفت ظرف ۶ هفته گذشته حدود یک‌چهارم ارزش خود را از دست داد. نفت خام برنت به‌عنوان شاخص بین‌المللی قیمت‌های نفت، در هفته منتهی به یکشنبه ۲۷ آبان ماه به کمتر از ۶۵ دلار به ازای هر بشکه رسید که به این ترتیب در ۶ هفته گذشته بیشترین سقوط را نسبت به رکورد بالاترین قیمت در چهار سال گذشته یعنی ۸۷ دلار برای هر بشکه ثبت کرد.

پایین ماندن قیمت‌ها تحت تاثیر پاره‌ای از موارد شامل افت ارزش سهام در بازار بورس اوراق بهادار، پیش‌بینی‌ها برای رشد تقاضا کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه و افزایش تولید از سوی برخی تولیدکنندگان بزرگ قرار دارد. اما کیوری معتقد است: عرضه و تقاضا تنها یکی از عوامل تاثیرگذار است. موضع سرمایه‌گذاران و یک راهبرد تجاری به‌طور ویژه، بیشترین سهم را در پدید آمدن شرایط کنونی در بازار نفت در روزهای اخیر داشته‌اند.این عضو بانک گلدمن ساکس افزود: نگرانی‌ها درباره کاهش رشد تقاضا برای نفت خام بزرگنمایی شده است، مسائل مهم‌تر به عقیده من افزایش تولید از سوی ایالات متحده، لیبی و تصمیم ترامپ مبنی بر صدور معافیت مالی واردات نفت از ایران برای ۸ کشور با وجود تحریم‌های اعمالی بر این کشور هستند. وی یادآور شد: این عوامل در مجموع حدود یک میلیون بشکه در روز به رقم عرضه افزوده است. با این همه نمی‌توان کاهش بیش از ۲۰ درصدی قیمت‌های نفت خام را با این موارد توجیه کرد.

کیوری بر این باور است که کاهش سریع قیمت‌ها ظرف روزهای اخیر بیشتر تحت تاثیر راهبرد تجارت تکانه‌ای (momentum trading) قرار دارد که در نتیجه آن بازرگانان سرمایه‌های خود را با بالا یا پایین شدن قطعی قیمت‌ها می‌خرند یا می‌فروشند. این تکانه فروش عمده، دلیل اصلی افت قیمت‌های نفت خام ایالات متحده به زیر ۶۰ دلار برای هر بشکه تا ۵۵ دلار است. وی افزود: سابقه تاریخی نشان می‌دهد که طرح‌هایی مانند برنامه اوپک برای کاهش تولید، شرایط کنونی قیمت‌ها در بازار را تغییر می‌دهد و احتمالا برای سه ماه نخست سال آینده میلادی نفت خام برنت به ۷۵ دلار برای هر بشکه می‌رسد.